HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Börja om från början *s*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:04:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Så fick jag hemkörd i går min nya ögonsten *s* Marantz SA-8400 SACD/CD-spelare.

Efter första lyssningen så är jag väldigt nöjd med ljudet. Det låter varmt, luftigt, behagligt och harmoniskt med bra stereobredd och hyfsad djup. Långt ifrån vasst … Basen är kanske inte så avgrunds låg som hos bättre dedikerade cd-spelare, men annars tycker jag att den levererar ett bra ljud.
Jag vet att ny modell står för dörren … Men jag var bara tvungen att ha den just NU! För priset kan man inte klaga på.
Den är visserligen ”bara” tvåkanals, men jag tänker inte skaffa multisystem för att lyssna på musik.

Enda nackdelen är förstås att man måste återigen börja från noll för att samla skivor *LOL* Och framtiden är också osäker vad gäller formatet. Med stor sannolikhet kommer formatet att försvinna inom snar framtid. Men de SACD som finns ute nu kommer att finnas kvar senare också. Kanske kan man få köpa de relativt billigt då?
(Cd kommer det att garanterad finnas gott om … och för mig räcker det långt *s*)

Edited by - pick-me-up on 2005/11/22 19:21:25

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:36:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det där är en av de spelare som finns med i mina uppgraderings planer, så det är kul att läsa lite mer om den, än det enda testet jag har läst (något nr av High fidelity) sen att den är en renodlad 2kanals SACD spelare ligger ju till apparatens fördel.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:45:03  Show Profile Send Drem a Private Message
Inget ont i det tycker jag, och "vanliga" cd kommer du ju alltid att kunna spela i den. Samma dilemma, om inte ännu större, tror jag kommer när nya filmformaten för hemmabruk lanseras och vi måste bygga upp våra filmhyllor från grunden. Då duger inte längre vanliga dvd med 720x576/480 utan då ska vi ha alla filmer med 1280x720 och 1920x1080. Nya spelare skall köpas och alla filmer måste också köpas igen Även om spelarna blir bakåtkompatibla så kommer nog knappast dvdns undermåliga upplösning att duga längre på våra nya hd-skärmar och projektorer Lika stor skillnad tror jag inte det är på ljudsidan mellan de olika formaten, men jag kanske har fel. Har personligen aldrig provat varken sacd eller dvd-a.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:30:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodå Marantz SA-8400 är en bra spelare, jag jämförde den mot en Sony SCD-XA333ES och din beskrivning gentemot Sonyn stämmer väl. Sonyn hade en kraftigare djup och lät lite mer detaljrik/vassare.
Vi talar nyanser här och valet blev nog beroende av omgivningen.

Att CD-skivan skulle dö ut i brådrasket behöver man nog inte frukta, snarare SACD då, men det är praktiskt att kunna spela båda formaten.
Skillnaden mellan CD och SACD upplevde jag som större på Sonyn än Marantzen.

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/23 :  06:49:24  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Trevligt Bravo!

Sanningen att säga så köpte jag den helt ohört *s* men jag har läst mycket om den på nätet och de tester som jag har hittat på tidningar samt på olika hifi-forum.
Sony SCD-XA333ES vet jag inte ens vad den kostar och ifall den finns att hitta ny. Marantzen kostade 5990 kr hemkörd, så det var inte svårt att besluta att köpa den.
Det finns inte så många rena tvåkanalare att välja heller.
Märkligt nog så var priset exakt samma för Marantz SA-8400 och Sony SCD-XA3000ES när de testades i en engelsk tidning ett tag sen. Men Sonyn kostar nu i Sverige 10.662 kr!!! och SA-8400 just nu bara 5990!


Edited by - pick-me-up on 2005/11/23 07:47:34
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/23 :  07:46:16  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Helt rätt Drem!

Inte så kul att vara en ljud/bild-entusiast i dessa dagar *LOL* Än så länge har jag inte hoppat alls på hembio. För mig räcker det vanlig tvåkanalsljud även på film.
Visserligen har jag en receiver, men att köpa ett helt nytt set högtalare, kablar etc. går på minst 20.000 kr, och de pengarna har jag inte just ännu *s*

Väntar med stor spänning hur det kommer att gå mellan Bluray och det andra konkurrerande system. Huvudsaken att det blir bara EN gemensam standard, vilket för närvarande ser inte så bra ut …

Det finns vissa människor som förutspår att musik på disk ska försvinna helt och hållet i en nära framtid, men hoppas att de har fel.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:28:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Undrar hur den står sig mot min Yamaha DVD-S2300, som ju rosats just för ljudkvaliteten - någon som provat?
Yamman kostade 15.000 Kr ny för 2 år sedan...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:51:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej drkim!

Tror inte att du ska kännna dig ”ängslig” på nåt sätt. *s* Din Yamma är säkert tillräckligt bra och det kan vara svårt att hitta någon test mellan dessa två.

Dock finns det knappast någon som vågar påstå att multispelare generellt skulle vara lika bra som dedikerade spelare …
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/24 :  00:21:12  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej igen!

Nja - ängslig och ängslig, vore dock väldigt kul att se vad som hänt under 2 år.
Tycker testerna man läser ang. nya multispelare ger både ris och ros - men de ger sällan eller aldrig några referenser till tidigare testvinnare oavsett hur outstanding de må ha varit i tidigare tester.

Tror jag kommer satsa på en ren tvåkanalare nästa gång - tar den SACD är det ett stort plus då jag verkligen gillar det formatet och har en del skivor. Bilddelen kan jag klara mig helt utan...

Nåja - lycka till med ditt nyinköp

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/24 :  01:28:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Priserna går ner pick-me-up, helt klart.
När jag lyssnade på Marantzen kostade den väl ca. 10000 kr., och Sonyn, en föregångare till modell 3000 rimligen, ca. 15000:-.
Du har absolut gjort ett bra köp.
En annan bra tvåkanalare är ju Advantage Freja annars men då stiger ju priset, fast då läser den även DVD-A.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/11/24 01:29:02
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/24 :  07:57:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ang skilnnad mellan vanlig dvd och hddvd samt TV och HDTV är skilnaderna SKRÄMANDE stora, vill ha, vill ha. Har iofs bara sett HDTVutsänningar och det ger mersmak.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000