HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transport/Integrerad CD, <3000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:06:45  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Just nu tittar jag på en Cambridge Discmagic, ren transport för tusenlappen, iofs 10 år på nacken.

Annat jag sett har varit allt från 15-20 år gamla Meridian (200/206) för under 3000 och diverse Sony xa20es, xa30es och 555es, Pioneer PD S-707. Har hört att Teac ska vara bra, i synnerhet VRDS, men hittar inga för tillfället. Har även kollat på en Micromega Minium.

Vad ska jag välja/leta efter? Kraven är bra transport och coax. utgång. Dessutom måste den spela CD-R. Cambridgen har tom balanserad digital-utgång vilket är plus då jag planerar att köra in den direkt i min Behringer DCX2496 Ultradrive. Moddningspotential är en annan fördel.

Ja, jag har sökt en massa på forumet och hittat en hel del. Dock inga klara besked. Är Meridian för gamla för att ha en chans öht?

XizzeriA

Edited by - XizzeriA on 2005/11/23 00:10:21

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:16:41  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Meridian är väl aldrig fel...?Kolla vad som skiljer mellan respektives specifikationer,så får du väl ett hum om vad du vill ha/använda?
Kanske en cd-60 ;)


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:18:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Köp en ren transport.
Man kan inte lita på att elektriska digitalutgångar på vanliga spelare låter bra.
Det fuskas mycket med digitalutgångar när det inte prioriteras, och då kan det låta uselt. Jag har haft flera cd-spelare med riktigt usla elektriska digitalutgångar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:12:37  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är väl på sin plats att påpeka att rörliga delar slits.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:36:59  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Som sagt, cd-60n ligger också och lurar. Vilka "rena" transporter finns det annars att tillgå i min prisklass?

Apropå slitage såg jag en Sony 555es vars laser/transport hävdades vara bytta, är den nåt att ha månne?

Det där med specifikationer tycker jag känns intetsägande, men det största problemet med de äldra spelarna är att jag inte lyckas hitta några!

XizzeriA
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:54:54  Show Profile Send John a Private Message
Har en xa-20es som transport. Den tar cd-r, men inte cd-rw i de fall jag testat (vilket är väldigt sällan iofs. Kan vara fel på själva skivan också.)
/en john som gillar pucken och handhavandet

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:48:57  Show Profile Send Hasse a Private Message
hallo igen
Jag ser att ni snackar om cd-60. Är det marantz cd-60 du menar?
Jag kör med en sån för tilllfället. den är till salu om du är inntresserad.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/23 :  16:53:21  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Som det känns nu har jag tre olika prisklasser:

1000-1500:
Cambridge Discmagic
Pioneer PD-S904
Marantz CD-60
Pioneer PD-S707

~2000:
Sony XA20ES

~3000:
Sony XA30ES

Är det någon av dessa jag kan utesluta, Marantz CD-60?
Är det någon som har hört en PD-S904, är den något att ha tro? Jämfört med PD-S707?
Cambridgen har balanserad digitalutgång, är det någon skillnad egentligen mot vanlig koaxial?

Jag har förstått att Sony-spelarna står sig bra, men hur är det med Pioneer egentligen? Eller är Cambridgen det självklara valet eftersom det är en renodlad transport?

Jag vet att taktiken att ställa många frågor på en gång inte brukar vara så framgångsrik, men det går bra att svara på en fråga i taget

XizzeriA
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/24 :  06:41:00  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Blev kanske lite mycket där..

Ingen som har något att säga om Pioneer-spelarna? Jämfört med Sony XA20ES?

Förlorar spelare som Marantz CD60 och Cambridge Discmagic mycket på att ha en "rangligare" transport eller spelar det ingen roll?

Snälla hjälp mig på traven, jag famlar i blindo!

XizzeriA
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:26:44  Show Profile Send John a Private Message
Kan vara viktigt att kolla så att det går att byta laser samt ev. andra reservdelar. Har hört att något drivverk från Philips som sitter i många äldre (även fina) spelare inte går att reparera om det havererar. Sony är det däremot inga problem med, finns laser som standardreservdel.

mvh
/en john som en gång tyckt sig höra skillnad på en renodlad transport från Rotel och en moddad Marantz cd-63 till 63:ans fördel

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:53:37  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Någon som har något att säga om Arcam 70.3? Hittar inte så möe info själv.

XizzeriA
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:38:21  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Den här måste ni ju ha nåt att säga om iaf: Denon DCD-3000 (som hävdas vara ytterst lik Denon S10)

XizzeriA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000