HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Helmholtz-resonans och dess hemligheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:06:29  Show Profile Send BengHa a Private Message
Med anledning av Lenn Art’s utmärkta och informativa artikel ”En utmanande Högtalare”, kommer frågorna en efter en. Jag tar frågorna i en separat tråd för att inte förstöra Lenn Art’s fina alster (dessutom innehåller mina frågor få bilder).

Kan denna typ av resonans dämpning passa även min högtalare som jag planerar att bygga? Hur räknar man ut Helmholtz- resonansen?

Bakgrunden är att jag planerar att bygga högtalare till min hemma bio. Alla front högtalarna kommer att bestå av lika dana veckade transmitions-linje högtalare. De kommer dock att ha högtalarelementet vänd uppåt i stället för framåt. Surround högtalarna kommer att vara en rak transmitions-linje högtalare. Alla element kommer att vara Fostex FE127.

Jag sökte på nätet och hittade denna sidan http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp Här finns ett beräknings program för Helmholtz- resonatorer. Jag fick dock inte ihop det ordentligt. Trots att jag räknade med en volym på det dubbla mot vad som är i Lancettan så hade jag svårt at komma ner i Frekvens. För att få en referens på vad jag räknar på så tar jag dimensionerna från Lancettan, här vet jag vilken resonans frekvens jag skall få fram. Jag räknade på den lilla resornatorn som skall ha en resonans frekvens på 345Hz.

De dimensioner jag fick fram ur Lancettans PDF och Lenn Art’s artikel är.

Höjd: 13,6 cm
Bredd: 7,6 cm
Djup: 5,8 cm
Volym: 0,6 liter
Port diam. 5 cm
Port Längd 5cm hittade inte exakt mått men antog måttet efter att studerat Lenn Art’s foton.

Resonans frekvens: 850 Hz

Nedslående resultat med andra ord. Är det något jag har tänkt fel? Ett tag var jag inne på att man kanske skulle dividera resultatet med 4 eftersom det är en kvarts vågs pipa man arbetar med. Då hade jag plötsligt ett acceptabelt resultat på 210 Hz. Jag fick efter fem minuter skrota dessa tankar då jag kom på att det var 345 Hz resonatorn jag räknade på.


Är det någon som vet vad jag gör för fel?

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:31:18  Show Profile Send BengHa a Private Message
Ibland så hittar man svaren själv. Så då svarar jag själv istället.

Jag gjorde om sökningen för att fortsätta letandet efter hur man räknar ut dämplågorna. Jag råkade trycka på sök knappen för tidigt och sökte endast efter calculate Helmholtz- istället för calculate Helmholtz-resonance. Då kom följande sda upp.http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/fboxjs.html

Med samma mått som ovan så får jag en avstämning på 310Hz vilket stämmer med Lenn Art's mätningar.

Jag hoppas att sidan kan vara till hjälp till fler som fått samma idéer av Lenn Art
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/23 :  15:53:15  Show Profile Send asto a Private Message
Tack BengHa....

Du har räddat min dag Går i precis samma tankar........
Jag funderar lite kring port area förhållande till element area, borde funka med samma riktlinjer som vanlig basreflex port, eller vad tror du??
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:58:21  Show Profile Send BengHa a Private Message
Ja du asto....

Jag får nog erkänna att du slår mig på fingrarna i detta fall, så jag frågar dig om du vet hur man räknar ut det i vanliga fall?

Ett sätt är ju att räkna på hur resultatet blir om man räknar på Lancettan och får fram samma port area som i bygg beskrivningen, 19,625 cm2.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:01:31  Show Profile Send asto a Private Message
Nja, finns väl olika teorier, men jag brukar välja ca 1 cm i diameter per tum element, alltså 8" element ca 8 cm port. Men jag vet inte säkert vad som anses vara optimalt.

små lådor med djup avstämning brukar dock vålla problem med att ha för stor port area, blir svårt att få plats med röret i lådan



En fundering jag har vad gäller Helmholtz resonator placerad i en TL, är förhållandet portlängd och lådvolym, man kan ju som sagt få samma avstämning genom att ha en mindre låda med längre port och en större låda med kortare port, om jag fattat det rätt. Är det Q-värdet som påverkas av detta förhållande?

hur i såfall?

Eller kan det vara så enkelt att man kan ha minimal portlängd och lådvolym för önskad frekvens med tillräckligt stor port area för elementet och sedan justera Q-värdet med dämpning

Är lite osäker på hur detta med Q-värden förhåller sig. Hoppas någon kan förklara

Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/25 :  10:28:27  Show Profile Send BengHa a Private Message
Efter att ha sovit på saken så resonerar jag så här.

Faktum är att två olika stora Hermholz resonatorer kan ha samma avstämnings frekvens, precis som du säger.

EX. En låda på 0,5 liter har en avstämnings frekvens på ca 320 Hz med en port som har dimensionen D 46 L60 cm. En låda på 5 liter har samma avstämnings frekvens med en port som har dimensionen D230 L60.

Den stora lådan bör dämpa mer än den lilla. Frågan är mara hur man anpassar detta till sin högtalare, är det mot högtalarelementet eller mot transmitions- injen i högtalaren.

Jag tror att det är mot transmitions-linjen. Den ger ett vist tillskott till elementet vid sin resonans frekvens. Motsvarande tillskott får vi vid de udda övertonerna och det är dessa vi skall dämpa i förhållande till resonansfrekvensen.

För att kunna räkna ut hur det skall vara så behöver man räkna ut följande.
1. Vilken resonansfrekvens högtalaren har.
2. Vilket tillskott transmitions-linjen ger vid resonansfrekvensen.
3. Vilken frekvens övertonerna har.
4. Vilket tillskott högtalaren ger vid övertonerna.
5. Storleken på Hermholz-resonatorn för resp. överton, frekvens och hur mycket den skall dämpa.

Det jag kan räkna ut idag är:
Vilken resonansfrekvens transmitions-linjen har.
Vilken resonansfrekvens Hermholz-resonatorn har.

Jag har ingen aning om hur mycket tilskott resp del ger, och det är det som avgör vilken portstorlek man skall använda.

Det är vad jag tror. Samtidigt så innebär det att jag behöver lära mig att räkna ut två saker. 1. Transmisions-linjens tillskott (även vid övertoner) 2. Dämpnivån på Hermholz-resonatorn.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:55:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressant... Fortsätt gärna, skall seom jag kan ge ett bidrag så småning, när jag fått tummen ur och MÄTT lite.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/25 :  14:39:44  Show Profile Send asto a Private Message
Ok, BengHa det låter logiskt, jag inser problematiken....men skam den som ger sig. man kan nog göra som så att man tar till lådvolymen lite extra, det är ju lättare att minska volymen med träbitar och testa sig fram lite

Om du vill kan jag kolla lite Tl- alternativ med hjälp av Mathcad, då får man ju iallafall en simulering som förhoppningsvis ger en hint av var dessa övertoner ligger och hur stora de är.....

om du har element parametrarna samt en liten skiss på hur du tänkt dig så kanske vi kan komma fram till något kul....

quote:
Bakgrunden är att jag planerar att bygga högtalare till min hemma bio. Alla front högtalarna kommer att bestå av lika dana veckade transmitions-linje högtalare. De kommer dock att ha högtalarelementet vänd uppåt i stället för framåt. Surround högtalarna kommer att vara en rak transmitions-linje högtalare. Alla element kommer att vara Fostex FE127.


en fråga, varför skall elementen spela uppåt
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/25 :  16:16:30  Show Profile Send BengHa a Private Message
Det låter jätte kul. Jag har inte någon skiss färdig riktigt än men någon gång efter helgen så bör den vara färdig. Jag vågar inte lova att jag får tid under helgen, då det vankas besök.

Anledningen till att högtalarna skall spela uppåt började med en artikel om JBL paragon som jag läste i början på 90 talet. Strax där efter byggde jag mig ett par Alegro NGR 8 sedan dess har hörtalar bygget stått stilla mer eller mindre.

För ett år sedan så blev jag med hemma bio och behövde lite fler högtalare. Jag har undertiden funderat och gjort en del små experiment (en del med lyckat resultat) på tekniken att låta ljudet studsa mot en konvex yta innan det når lysnings position. Jag kommer att sätta dit en konvex yta i 45graders vinkel direkt ovanför högtalarelementet. För att på så sätt kunna minimera behovet att sitta i Sveetspot när man är flera som tittar på film.

Nu har jag en prototyp sedan ett år tilbaka som tjänstjör som centerhögtalare men det är en basreflex.

Anledningen till att jag gått över till transmitions-linge tankar är att jag beslutade att bygga mina blivande subbar som transmitions.linge. Detta efter att hät läst en tråd om bygget av just sådana (din tråd asto).

Som surround högtalare kommer jag att planka denna konstruktionen http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=41062#entry515454 dock med samma transmisions-linje som front högtalarna.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/29 :  10:48:16  Show Profile Send BengHa a Private Message
Efter att ha bråkat en del för att få upp min skiss så kommer den nu.



Högtalaren är sedd ifrån sidan. Det invändiga djupet/bredden är 115mm (ja det måttet jag inte har med på skissen). Det sträckade området är till för Hermholz-kamrarna, totalt 3,6 liter. Jag har tänkt att dela av det på mitten och fylla med sand för att få rätt volym. Jag funderar därför att göran en lucka uppifrån så att man kan eprimentera med fyllning mm. skulle man vilja prova med mindre sand så är det bara att damsuga ut den genom luckan.

Ellement data finns härhttp://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe127.pdf

Jag hoppas att det går att göra något kul med det.

Edited by - BengHa on 2005/11/30 08:51:19
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:24:04  Show Profile Send asto a Private Message
Kul BengHa....

Jag är för tillfället på en annan plats i Sverige, så det blir tunt med grafer fram till söndag, ska försöka hitta lite tid att simulera nån kväll om regeringen godkänner

hur är area förhållandet pipa / element
var ligger pipresonansen nu enligt dina beräkningar
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/30 :  10:52:15  Show Profile Send BengHa a Private Message
På fråga A svrar jag: Vet inte.
På fråga B svara jag: Vet inte.

Jag vet förståss vilken area det är på pipan, men jag blev riktigt osäker när det gäller arean på elementet. Jag har i alla fall beställt FE127 från HiFikit, men det ser inte ut som på bilden i databladet. Dessutom så står det olika storlekar om man tittar på HiFikit's hemsida och Fostex, 4,7 resp 4,5 tum. I Fosex datablad är 120mm cone angivet högt upp. Läser man lite nogrannare så hittar man att Equivalent Diagram Radius är 46 mm det get en diameter på 92 mm det är ju bara 3.6 tum.

Om man tittar på FE126E som har samma Equivalent Diagram Radius som FE127 så är Sd: 0,0065 m2.
Piparean är 0,0132 m2.
Förhållandet är pipan 2 * Sd.

Det exakta svaret måste jag nog få väntalite med, då jag måste kolla vad för element jag har hemma egenterigen.


Vad jag förstår så skall man räkna pipresonansen som om pipan haddde varit rak.

Den blir då 67,5 Hz
Längden på pipan är uträknad enligt följande måtten A+C+D =127,4cm (jag uppdaterade min skiss med mått hänvisningar tidigarre). Det är en förenkling av uträkningen A-(2/115)+C-(2/115)+D+E, men eftersom måttet E och de två halva pipbreddarna tar ut varandra så kunde jag ta bort dem.

Någonstans så har jag för mig att man skulle vid veckning av pipan räkna med hela måtten A och C och då rimligtvis också måttet B. Jag kan dock tyvärr inte hitta var jag såg det Trots att jag har letat en del. Är det någon som vet någonting om detta så kan ni väll klargöra det här, eller åtminstonde visa var det stod.

Jag hoppas att du har det bra på annan plats asto. Det där med regeringens godtjännande har jag full förståelse för.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/30 :  11:20:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
BengHa

quote:
Någonstans så har jag för mig att man skulle vid veckning av pipan räkna med hela måtten A och C och då rimligtvis också måttet B. Jag kan dock tyvärr inte hitta var jag såg det Trots att jag har letat en del. Är det någon som vet någonting om detta så kan ni väll klargöra det här, eller åtminstonde visa var det stod.



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41326
Kolla på datum 2005/07/25 och 26

Edit 2

använd sökfunktionen...skriv in kvartsvågspipa..det kom fram ett par intressanta trådar.






Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/11/30 11:49:20
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:18:50  Show Profile Send linnar a Private Message

Piplängdsmätning av Tl:
Ljudet går olika långt beroende på om det är innerkurva eller
ytterkurva. För att få ett genomsnitt är det mitten av pipan
som gäller. Men om man mäter de raka delarna från "golv" till
"tak" och lägger ihop dem blir det samma sak som att mäta
mittlinjen fast betydligt enklare. Tvärtunneln på skissen
mäts enligt den fysiska längden dvs endast den del som bildar
tunnel. Enligt skissen här ovan blir pipan 1,274m lång.
Pipan's snitt är 2ggr membranets diameter. Det betyder att
man kan justera pipan genom att göra mynningen mindre.
Minskad mynningsarea ger ett lägre f3.

Elementet har ett Xmax på 0,4 och resonasen är 70 hz.
Pipan är avstämd till 67 hz. Med lite fyllning kan den gå
ner till 60-65hz och med mindre mynning kan den minska
till omkring 45-50hz.
Tänk på att man inte kommer att kunna spela högt på denna
Tl utan HP-filter.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:53:18  Show Profile Send BengHa a Private Message
Tack.

ohmega:
Det var precis denna artikel jag tänkte på. Jag sökte dock på Transmissionline istället för kvartsvågspipa.

linnar:
Då vet jag att jag räknade på rätt sätt. Högtalarna kommer att vara satteliter i en 5.2 anläggning. Jag skall ha två 2,4m långa transmissionline subbar för basen. Jag vet dock inte än om min förstärkare har inbyggt HP-filter, när sateliterna är ställda i Small. Om de inte har det vilken frekvans bör då HP-filtret ha, tror du?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/30 :  15:07:36  Show Profile Send asto a Private Message
Hallå.....

Jag har simulerat lite i Mathcad åt dig BengHa.

kan lägga upp grafer lite när jag kommit hem.

Vad jag kommit fram till är.

Fostex FE 127
Fs 70
Vas 11,16
Re 7,1
Le
Sd 66,47
Bl 4,1555
Qe 0,53
Qm 2,98

utifrån dessa parametrar och din lådskiss fick jag fram att tvärsnittet på pipan är 1,99 gånger Sd och pipans centrum längd är 125 cm. Tvärsnittet ökar vid krökarna, även det finns med i simuleringen.

pipa helt utan dämpning hamnar grund resonansen på ca 66 Hz.
3:e tonens resonans hamnar på ca 200 Hz ca 10db och
5:e tonens resonans på 333 Hz ca 10 db

Precis som Linnar beskrev att resonansen sjunker om man minskar öppningen, jag provade även detta:
Jag provade att göra öppningen 1*Sd (lika stort som elementet) och då sjönk resonansen till ca 61Hz, 3:e ton 186Hz ca 10db och 5:e ton 310Hz 10 db (utan dämpning)

output från porten minskade marginellt av minskningen.

Provade att dämpa pipan, ca 3 gram/liter i hela tunneln, förutom första sektionen precis bakom element och ner till första krök, där jag dämpade med 32 gram/liter. då hamnade resonansen plötsligt på ca 41 Hz. denna mängd dämpning höll ripplet borta på ett snyggt sätt....

Detta är bara simuleringar (utan Helmholtz), och det blir säkert andra förutsättningar med dämpningen när det blir Helmholtz kammare som sköter en del av jobbet.



Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/30 :  18:36:10  Show Profile Send linnar a Private Message

Fint asto!
Du börjar bli riktigt proffsig med Mathcad!
Nu väntar vi på det du skall slänga upp...

Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/01 :  10:15:34  Show Profile Send BengHa a Private Message
Jag kan bara hålla med linnar, asto det där ser jätte bra ut.

Då vet jag vid vilka frekvenser jag behöver dämpa min Pipa. Jag vet också hur mycket den behöver dämpas. Frågan är ju bara hur man räknar ut det.

I den förenklade fysikaliska beskrivningen på hur en Hermhoz-resonator fungerar så är det en kolv på en fjäder. Där kolven mortsvarar portens massa (vilken volym luft den har) och fjädern motsvarar volymen i resonatorn. Hur mycket den dämpar borde då vara beroende på vilken massa kolven har. Därefter så ställer man in vid vilken frekvens man skall dämpa på genom att välja en fjäder som får rätt ressonansfrekvens till kolvens massa. Detta påstående tycker jag mig få bekräftat genaom att Lancettan behöver dämpa båda övertonerna lika mycket, och har därför lika stora portar. De har olika volym för att få olika resonansfrekvenser.

Lenn Art visade med sina diagram att han behövde dämpa ca 15 - 20 dB, medans jag behöver bara dämpa 10dB. Alltså skulle jag enlig ovanstående resonemang bara behöva ha ca halva massan i mina portar, det får jag räkna lite på

asto: Du nämde tidigt i tråden Q-värde på resonatorn. Jag hittade vad det är. Det är resonansfrekvensen/bandbredden på resonatorn. Bandbredden bestäms av formen på resonatorn. En sfärisk resonator är den som har smalast bandbredd. En lådformad resonator har bredare bandbredd, tack vare större förluster i lådan jämfört med sfären.

Nästa funderingär den minskade öppningen. En sorts hermhols resonator får man ju där med. Volymen i pipan motsvarar fjädern och portöppningen kolven. Med en rund öppning på sd och materialtjoklek på 16mm får den en ressonans frekvens på 114Hz, inverkar detta på resultatet där?. Frågan är då vad som händet om man anpassar öppningen så att hermholz-resonansen i pipan matchar pipans resonans?

Tack än en gång för hjälpen asto med simuleringen.
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/05 :  08:53:02  Show Profile Send BengHa a Private Message
Har suttit och räknat lite på hur stora portarna skulle bli. Det är inte lätt att få till det med de matte kunskaper jag innehar. Att minska portens volym till hälften var lite knepigarre än vad jag först trodde.

Först försökte jag med att minska längden till hälften, men då behövde jag större resonans kammare än vad jag hadde plats till. Att minska potr arean till hälften tilltalade mig inte riktigt PG. av de problem man kan få med turbulens mm. Då försökte jag med att minska volyman till hälften och sedan få fram dimensionerna därifrån. 40 X 40 mm kom jag fram till, och då kunde jag ha samma volym i resonans-kammaren som jag räknat ut med 4.6 X 60 mm.

Så ett par timmar denna helg har spenderats i garaget för att ta fram en prototyp innan jag försöker med finare trä.

För att lättare förstå mintt resonemang i förra posten, så länkar jag till siten där jag hittade förenklingen med fjädern och kolven.
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/Helmholtz.html
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:55:54  Show Profile Send asto a Private Message
Lägger ut lite simuleringar som jag lovade.....

Först har jag simulerat utifrån din ritning (utan dämpning)

översta grafen är pipans akustiska impedans, där du ser att den första toppen ligger kring 65-66 Hz

nästa är frekvens, närfält från element + pip mynning

följt av impedans, röd kurva = element + pipan
blå kurva = elementet i öppen baffel

till sist, konutslag vid olika frekvenser....


Om du saknar någon graf speciellt så säg till så fixar jag det






Ok, vi provar Linnars förslag att minska mynningen, jag minskar till 1 * Sd

pip resonansen sjunker något, utan att knappt varken minska eller öka i verkningsgrad (kommer ni ihåg vad som hände med LennArts Lancetta när han minskade mynnings arean





Och till sist har jag provat vad som händer med lite dämpning, pipans akustiska impedans ligger nu vid 40 Hz Jag har försökt efterlikna Lancettans dämpning, genom att dämpa kraftigt bakom elementet, och ytterst lite i själva pipan, bara en kul grej att se vad dämpningen gör. förutsättningarna blir annorlunda genom att det blir Helmholz kammare. Och precis som Lancettan, så måste nog detta mätas för att hitta rätt.....sedan är frågan, vad är rätt



Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:27:18  Show Profile Send BengHa a Private Message
Tack asto det var jätte intresant att se och jätte snällt av dig att hjälpa mig.

Det jag ser nu är precis som linnar tidigarre påpekade, att jag sanolikt kommer att få problem med konutslagen. Egentligen så börjar problemen redan vid ca 200Hz men blir riktigt stora vid 40 Hz. En simulering jag är nyfiken på är vad som händer med konutslagen om man sätter in en port i myningen på dametern 50mm och längden 170mm alt diam 40mm längd 100mm.

Men det är nog som du säger man skall ha tilgång till mätutrustning för att få det rätt med denna typ av högtalare.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:36:02  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Kul att se att du är i full fart med simuleringarna Asto! :)
En liten fråga, jag minns inte riktigt hur det är med styrkan
på signalen i simuleringen. Är det en watt som simuleringen är
gjord? Det jag funderar på är just det Linnar pratar om med
konutslaget. Jag har märkt att konutslaget ökar dramatiskt med
ökande effekt, speciellt vid låga frekvenser. Skulle vara kul om
du kunde prova med lite mera effekt för att se hur konutslagen
påverkas (samt tillhörande ökning av SPL).

BengtHa:
Hur högt vill du på ett ungefär kunna spela med högtalarna?

Glad simulering på er!

edit: stavfel såklart

Edited by - Fredrichc on 2005/12/05 11:36:55
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:44:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det skulle vart intressant med nån av "tangbandarna" W4-927SA och W4-1320SA ...kostar ju inte så mycket...å x-max ligger på 2mm.

Sen är det kanske detta med Q-värden: Qts = 0,58, respektive 0,37...resonansfrekvensen är ungefär den samm som för FE127E...kan det vara nåt?


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:09:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
...eller ja.. alternativt låta en sub ta and om området under 50-70 Hz (ren gissning)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:50:05  Show Profile Send BengHa a Private Message
Eftersom högtalarna kommer att ingå i en hemmabio anläggning så kommer jag att vilja kunna spela med rellativt hög nivå. Jag kommer att ha två subbbasar koplade till anläggningen också så är egentligen inte låg frekvens nödvändigt. Men sen är det ju så att man vill få ut det mesta av vad har, annars är det slöseri med resurser.

Anledningen till att jag började att fundera på TL. är att bli av med lådresonanser, men jag kanske skapar mer problem på andra håll än vad det är värt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  13:08:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Men sen är det ju så att man vill få ut det mesta av vad har, annars är det slöseri med resurser.


Jo..det är sant.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000