HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Debatt inlägg skickat till tidningen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:41:39  Show Profile Send Loopen a Private Message
Mycket kloka ord på en gång här. Jag håller med till 100 % och skriver under på bådas mycket talande artiklar. BRA JOBBAT.

Jag vill på samma gång poängtera att det faktiskt finns artister som motsvarar både Lundell och Gessle men som gör bättre och bättre inspelningar hela tiden. Och detta på stora bolag som säkert inte nöjer sig med mindre än en rejäl vinst. Det första jag tänker på Peter LeMarc:s senaste skiva "Sjutton sånger" som låter fantastiskt bra. Varför? Ja ärligt så vet jag. Jag har mejlat Peter för att få en förklaring. Den är ju antagligen lika intressant som det ev. svar Sladd får från Gessle eller Lundell, om inte intressantare.

Lycka till. Jag står bakom detta.....
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:26:16  Show Profile Send Nitram a Private Message
BRA jobbat Labbe!

Härligt att du tar dig tid att formulera och seriöst skriva ner vad jag tror vi alla tycker...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:18:14  Show Profile Send drkim a Private Message
Mkt bra Labbe, Sladd och EA - var skriver jag på?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:33:23  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jättejättejättebra! Heja! Och det ska bli spännande att höra ev kommentarer från artisterna.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:24:11  Show Profile Send mayro a Private Message
tror expressen gav per gessles senaste 4 getingar.. idag....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:24:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Först och främst: Tack alla för visat stöd.

Precis som Mayro är inne på i ett av sina inlägg och även Thore Rösnes (tidnings pionjär) har varit av den uppfattningen att hård och mjukvara hänger ihop. Och i vårat fall så är det extra tydligt imho.

Jag har försökt att få med så mycket utav alla sidorna, men hur artisterna i sig själv vill ha ljudbilden på sina skivor, det vet jag inte. det jag vet är att skivbolagen styr väldigt mycket om hur det skall låta på skivorna, och värst har nog de nya artisterna som kommer, då de kanske inte vågar säga ifrån, utan skivbolagen kan i stort sett göra som de vill med inspelningarna.
Den vanlige musik konsumentens ståndpunkt är inte så svår att lista ut efter samtal i bekantskapskretsen.

En sak som jag dock finner intressant är hur många "slumrande" audiofiler som finns runt om i landet. Dvs de som en gång hade intresset, men som har slutat pga familj och barn osv.

Att det är dags att göra något åt denna dåliga spiral som råder kan vi nog vara eniga om, men vad? En elektronisk namninsamling är bara en sak som kan göras. (har en del små ideer om hur den kan genomföras också) Det enda är att jag inte vill ta på mig ansvaret för en namninsamling då jag är bättre på att debattera än organisera.
Sen hade ju Sladd en bra ide i den tråden han startade. Dvs ordna träffar i någon form för utomstående. (skivbolags snubbar, "svensson" osv) Det finns säkert fler saker man kan göra använd fantasin. Huvudsaken är att vi gör något, istället för att sitta tysta och tiga. Jag har fått lära mig att är man tyst så ger man sitt samtycke, och jag tror att inte någon hifi intresserad vill att kvaliteten på sakerna skall bli sämre.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:28:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bra initiativ Labbe!

Jag har länge funderat på att göra något liknande, har dock aldrig orkat prioritera det fullt ut. Kul att du orkar!
Jag har lite textmaterial på datorn som du kan få skickat till din mejl om du vill. Jag har bland annat översatt lite av det som stått på loudnessrace.net till svenska. Kanske något som du kan få användning av om du vill införskaffa fler argument?

Kan också bidra med en kort sammanfattning av olika retoriska grepp som kan vara bra att ta till när man bygger upp en artikel/opinionsbildande insändare. Uformningen av texten är ofta lika viktig som själva textinnehållet och ger ett ännu seriösare intryck.

Edited by - hifirocker on 2005/11/23 18:28:23
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:38:33  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Hifirocker: sådant är alltid välkommet. Så skicka gärna.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:51:49  Show Profile Send Nicks a Private Message
Applåder från mig!
MYCKET bra initiativ!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:03:29  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag håller med er fullständigt !
Vad är det för skräp som görs idag.
Tidigare köpte jag 1-3 skivor i veckan. Numera köper jag endast sånt som jag vet låter bra och de är inte lätta att hitta om man dessutom skall gilla musiken.

Jag har på sätt och vis förståelse för de artisterna som är nyupptäckta och helt i händerna på skivbolagen.
Men att de stora artisterna inte bryr sig mer om sina alster det fattar jag bara inte.

//benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/11/23 :  20:43:18  Show Profile Send Larsen a Private Message
Brabrabra!

Förresten; om vi köper en köttbit på affären, som visar sig vara skämd eller något, så går vi tillbaka och klagar och får med största sannolikhet tillbaka pengarna eller en ny vara.
Vad skulle hända om vi går tillbaka till skivbutiken med en cd-skiva där inspelningskvaliteten är så låg att skivan ej går att "spisa"?
Någon som provat?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:25:24  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm det här med namn underskrifter... Är det inte en vettig tanke att göra som typ bensinupproret?
En sida där man knackar in vad man heter och vart man bor?.
Det borde ju gå att få in en skaplig samling namn. Borde inte vara så knepigt att pula till en liten sida som lagrar det hela till en mysql...

Detta som "fotter" till ett brev borde kunna ge en bra effekt... eller har jag fel?

Skicka PM om jag ska mosa upp en sida med det hela...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:51:19  Show Profile Send Slupen a Private Message
Att vissa nya skivor håller samma kvalité på hög bits mp3 som på skivan är bara ett faktum. Kylie Minogue är ett lysande exempel om vi vill ha en utländsk artist.

Faktum är att det bästa vi kan göra som konsumenter är att vara lite småjävliga. Man ska vet att varje kundservice man kräver för en undermålig produkt kostar bolagen långt mer än slätstrukna kunder som inte gör något åt saken.

Skicka skivan till bolaget. Förklara tydligt att ljudkvalitén inte är bättre än en vanlig mp3 och begär en ny kopia för det här är uppenbarligen ett måndags exemplar. Referera till vad som låter fel i detalj, dist, tomhet i ljudet, etc..

Helt sonika är de tvugna att köra "små" serier med bra ljudkvalité precis som med kopieringsskyddade skivor.

Räcker med att 50 skivor skickas till ett av de större bolagen ifrån forumet där man har belägg för vad man begär så tar det snabbt skruv..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:57:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
http://www.namninsamling.com/site/

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:25:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lovvärt initiativ Labbe!

Slupen: Högbits MP3, tror du behöver byta MP3 kodare. Tycker det ofta låter sämre än så...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:58:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Labbe:

Mejlet är skickat.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/24 :  01:20:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett lysande initativ Labbe.

Ett gemensam text skickad till flera ställen vore en utmärkt idé, med i alla fall siffran på antalet som skrivit under på uppropet samt hänvisning till vad dessa anmält sig, kanske på nätets hififora månne.


Bravo
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/24 :  03:06:18  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Mayro:
hur kan över 500 tittande enbart ge 22 inlägg med stöd för en så viktig fråga för oss alla

kom igen nu här.. lämna sofflocket..

Vad vill du jag ska skriva? Vad finns att skriva, annat än det som redan blivit skrivet?

Se till att fixa iordning så man kan göra namn-underskriften istället för att krafsa sig i huvet och undra var alla är. Ge oss någonstans vettigt att skriva vårt namn, så ska du se att det kommer att hända saker. Kören står bakom ryggen om predikanten och väntar...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/11/24 03:07:47
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:41:09  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Detta stödjer jag till 100% mycket bra initiativ.
Hade en dialog med en arbetskollega om detta med välljud och vikten av goda inspelningar samt utrustning av någorlunda god kvalite, han sade sig nöja sig med att lyssna och att vissa instrument hördes det räckte således, jag anförde att då förlorar man helheten och att artistens tanke bakom det hela inte kommer fram, men hur jag än argumenterade så nådde jag inte fram.
Funderade i någon dag tills jag kom på hur en jämförelse skulle göras, då arbetskollegan är Religiös, så sa jag att nu ska jag börja läsa bibeln men jag ska läsa som jehovas vittnen dvs valda stycken och då föll poletten ned.
André

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/11/24 :  10:35:26  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Vettigast på nätet just nu!
Voffo gör de på dette viset!!!!
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/24 :  10:51:59  Show Profile Send Joav a Private Message
Mycket intresant tråd detta och ett bra initiativ!
Jag tycker det är mycket intresant med sladds paralleler till tv och DVD.
Som fotointreserad på hög nivå har jag märkt att samma sak har hänt med filmer. För att visa hur "bra" dvdn är så har man ökat skärpan och kontrasten på bekostnad av nyanser. Titta på många filmer som är några år gamla så saknar ytstrukturen det är nästan bara färgblaffor men skarpt och krispit är det...

Man får väll börja lämna tillbaka skivor med dålig inspelningskvalite så börjar bolagen kanske vakna :)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/11/24 :  11:56:08  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
En rejält stor tummen upp för detta initiativ!!!
Dags att göra nått nu......

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/11/24 :  14:27:48  Show Profile Send overhang a Private Message
Den listan skriver jag under på direkt
/P

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/24 :  15:36:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag säger bara det: Labbe Labbe Labbe Labbe Labbe Labbe Labbe
Det är underbart att se sånt här.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:48:24  Show Profile Send Vox a Private Message
"Upp till kamp emot ........."

Jag håller med talaren och yrkar bifall.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000