Author |
Topic |
Gustaf
Member
398 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:12:45
|
Ungefär vilken decibelnivå ligger man på vid 'normal' lyssning på rock/pop i hemmiljö? Självklart har alla en egen definition på 'normalt' men några riktvärden vore intressanta. |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:01:20
|
Mellan 40 och 86 kanske Om menar i lyssningsfåtöljen och inte framför högtalaren |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:04:46
|
runt 90-95 kontiruerligt.
mätt med slö mätare. Så kan bara säga ungefär, samt medelnivåer.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:22:01
|
Man kanske skulle mäta i replokalen... vi brukar ju ställa in gitarrstärkarna så att man nästan tycker att trummorna låter för lite. Då är det lagom.
Det måttet kanske borde vara referensen, men det medför ju att man spelar hifi med hörselskydd. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Gustaf
Member
398 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:39:17
|
Ok, hur mycket faller ljudtrycket över distans då? Säg att högtalaren levererar 90 db/1w/1m...vad är då ljudtrycket 2,5m från högtalaren? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:45:18
|
Gustaf: ljudstyrkan avtar med kvadraten på avståndet |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:46:20
|
Mina burkar var så stora då jag mätte. Så det var ingen större skillnad framme vid högisarna mot lyssningsplats.en db kanske..gick knappt att utläsa i varje fall.Men mätaren är väl inte hundra heller.men en idikation gav det ändå.. Samt att det var 20 element som sände ljud.. Så rummet blev fyllt med vibbar i dipol över 220 hz.. o med 4 tolvor därunder...från låddor.
men oj va skoj.. och oj vad mysigt.. och inte et skit ont i öronen ens.. man ville bara ha mer..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:38:13
|
85-90 dB
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:54:49
|
Lite kul att många i vanliga fall säger att de inte spelar så högt när svaren här tangerar 90db i medelnivå som "vanlig" lyssningsvolym. Å så snackar man om att 8watt räck långt
Mayro: Var det inte nån direkt skillnad på lyssningsplats och framme vid högtalaren så var nog inte mäteren så kry precis som du säger |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:58:48
|
Tror inte de flesta ligger på 90 dBA i medelnivå, det är ju nästan lika högt som konserter (ligger runt 100 dBA). Tippar på att medel ligger på ca 65-80 dBA. Ibland när sambon inte är hemma och/eller när man festar med polare går det dock säkert uppåt 90-95 dBA men det är givetvis undantag snarare än regel. Man bor ju trots allt i lägenhet och har grannar... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:59:40
|
Att ljudtrycket minskar med kvadraten på avståndet förutsätter väl ändå ett "fritt rum"... T ex utomhus på en öppen äng. Inomhus finns ju både väggar, golv och tak som till stor del "behåller" energin i rummet. Såvida man inte akustikreglerat mycket kraftigt...
Så mayros iakttagelse är nog inte så främmande verkligheten ändå...
Eller?
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 13:00:33
|
olof.
Det var högtalare med en mycket stor yta som spelade.. 166 höga.. 66 breda.... 20 element. varav 4 var tolvor.. lyssningsplats sittande på 3 m.. Dipoler.. Du vet.. då påverkar inte avståndet lika mycket som tex dom klart mindre burkarna jag har nu. Detta kan man med öronen höra via att då man förut gick mot högtalaren blev ljudet inte direkt starkare.. Medans med dom jag bu har så är det en våldsam skillnad mellan lyssningsplatsen o framme vid högisarna..
Men du kommer nog få tillfälle att höra dessa gamla godingar till slut. Dom har ju inte lämnat skåne som sagt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Gustaf
Member
398 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 13:06:55
|
quote: Å så snackar man om att 8watt räck långt
Det är väl just det som är poängen...8w kan man komma rätt långt med med högtalare på säg 90db/w/m...eller missförstår jag dig? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 14:40:06
|
matte76
En höjning på 10dB upplevs som dubbelt så högt.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 14:46:30
|
Llönnblom> Jag vet det! Kom på det för en stund sen...ska nog ta en bullermätare och mäta ljudet när jag spelar "som vanligt" hemma...skoj att testa! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 15:48:33
|
quote: Det är väl just det som är poängen...8w kan man komma rätt långt med med högtalare på säg 90db/w/m...eller missförstår jag dig?
jag har 92 db 1 w enligt spec.. Och då jag använder 2 ggr 240 w slutsteg så står mätarna o pumpar vid ungefär halva uteffekten.samt däröver. ej under.... betydligt över 8 w med andra ord...
så dessa uträknade saker man roar sig med är en sak. Verkligheten live en helt annan... fast det är min erfarenhet iofs..
detsamma gäller väldigt ofta specar osv som man läser.. Live sedan så går ofta erfarenheten en helt annan väg än inläst info via olika specar eller mätningar...
Och detta med "lättdrivna" högtalare är något jag i alla fall tar med mycket stor nya salt. horn undantaget här.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 15:52:46
|
Jag har ingen dB-mätare men jag kan ju gissa lite....
Högtalarnas verkningsgrad 85-86 dB/1 W/1 m.
Förstärkarens maxeffekt ca 2*20Watt/8 ohm
Hmmm här kommer det svåra ...hur mycket drar man på egentligen...ja...låt säga 2-5 watt vid "finlyssning" å närmare 20 W vid röjspelning
Ungefärliga ljudnivåer (gissning)
Finlyssning: 85-90 dB Röj: 96-98 dB
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 16:34:33
|
sänder man signal från en rund yta så faller ljudet med kvardraten på avståndet. är formen anorlunda faller trycket olika beroene av frekvensen. den högtalare som du mätt på faller med ca hälften av en vanlig med ca 1/4våglängd på höjd och bredd sedan kommer väggen bakom agera baffel. +golv och tak . i praktiken tenderar då ljudet att inte falla något nästan alls med avståndet . när du går närmare ljudkällan som är såpass spridd så kommer du att mäta trycket på en mindre yta vilket även den kommer visa ett felaktigt värde. Mäta rätt på en sådan högtalare är inte lätt. Troligtvis kommer man mer exakt om man mäter den utomhus med 2,83 v på fyra meters avstånd och sedan räknar bakåt. med linjehögtalarens tanke bana med i beräkningarna. Hoppas jag lyckats förklara min tanke. mvh |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 17:01:41
|
98 db i medel nivå och lite avstånd innebär fort att du har peakar på gott och väl 120db. Har du normal känslighet på lite under 90db/1W/1m så behövs det faktiskt 1000W i spetsarna för att tya med.
Gustaf (heter jag i andra namn) För normala nivåer så tror jag 8W räcker mycket långt. Jag mätte precis här hemma och kom fram till att spelade jag så högt att jag fortfarande kunde föra en diskussion med behållning med någon som satt ganska nära mig så låg jag på ungefär 65-70db lite beroende på vilket musikval jag hade(mycket eller lite komprimerad). Jag tycker detta är en ganska representativ nivå faktiskt för slölyssning. Jag har vid några få tillfällen suttit och spelat med runt 92-93db i medel(vid lyssningsplatsen alltså) och det är högt! tillräckligt högt för att de flesta på en lägenhetsfest ska byta rum omgående. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 17:11:55
|
något att fundera på tror jag för många.. Då högisarna ger ren vacker återgivning så kan volymen halka upp avsevärt innan man slutar höra vad man säger...
brukar vara ett bra "mått" på då dist o skräp är lågt...Som man kan använda med enbart sina egna öron.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
twotone
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 18:03:34
|
Oj!
Vad många tycks gilla höga ljudtryck här? Med hojtarolja tenderar db'n att öka det erkännes villigt, tror att det är en form av naturlag, ökar med kvadraten på promillen eller nå't...
Men är det inte så att varje inspelning+anläggning+rum+lyssnarens eget öra har en optimal nivå på volymen där all info sas faller på plats vid "finlyssning"? Har av egen erfarenhet upplevt det som att den oftast är mycket lägre än man tror, faktiskt väldigt mycket lägre i många fall. |
WAF-faktorn, ett I-landsproblem? |
Edited by - twotone on 2005/11/22 18:11:03 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:38:49
|
Hojtarolja är väl en gammal benämning på vissa drycker i Västergötland och ett större intag av dylikt tar bort alla nyanser, dynamik och annat som gör musik kul att lyssna på... |
nyfiken skeptiker |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 21:43:01
|
quote: med mina burkar, är att de har näst intill fullt frekvensomfång även på mycket låg ljudnivå!
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 22:03:34
|
Mätte lite löst idag med en billig mätare, Diana Krall-A case of you låg på 65 dBA efter spontan inställning av volymratten. Skulle säga att jag rör mig runt 70 dBA +-5 för det mesta vid "riktig" lyssning. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Topic |
|