HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2005/11/21 :  18:27:40  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hej! Letar efter bra stativare, prisklass mellan 12- 17000. Har sneglat lite på nya Profile (908),Aurum Cantus 3se och även en del andra. Lyssnar inte på hårdrock och sällan på klassisk musik. Mestadels är det folk/popmusik som snurrar i spelaren. Vet att folk här på Forumet är duktiga. Kan jag hoppas på några förslag?
Mvh Jerry

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/21 :  18:31:55  Show Profile
Slår ett slag för Amunds Totem model 1 signature!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42984

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/21 :  18:43:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad har du för förstärkare och cd-spelare samt kablar?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/21 :  18:49:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Focal Electra 906, AV Mi1 Super, SF Domus Concertino, B&W705, MA GR10, Dynaudio Focus 110...

Finns många fiiina burkar i den prisklassen.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2005/11/21 :  18:52:29  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hej! CD-spelaren är en Classé cdp.3, förstärkaren Bladelius S.A.T. Amplifix. Högtalarkablar, tror jag är norska Silk, och kabeln mellan de båda enheterna en något okänd men balanserad. J
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:02:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag hade lyssnat på Dynaudio Audience 52SE eller nya Focus 110. Varför? Har ej hört kombon själv, men vad jag har läst ska Bladelius ljudmässigt passa bra med Dynaudio och har även den kraften Dynaudio kräver.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:04:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För att inte ge mitt standard råd, som säkert kommer ändå,, så skulle jag titta efter ett par begagnade Revel M20.



Edit: Hittade ett par på 8k. Kostade nya över 20k
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23844

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:17:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OK, du skall få mitt standardtips
JMLab 907Be - 14000:-

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19058
http://www.hififorum.nu/artiklar/907/index.htm


Ett annat är Amphion Argon II
11400:-

http://www.soundstage.com/revequip/amphion_argon2.htm



Det finns ett Demoex av Revel M20 på HifiConsult, om den i annonsen är borta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/21 :  19:35:22  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag känner till JMLab 907BE och Amplifix väl. Har själv haft Amplifix först ihop med JMLab 905 och sedan ihop med JMLab 926. Det är ju "fina grejer" men passar INTE speciellt bra ihop (kombin blir vass och ljus). Satsa gärna på 907BE, men ställ i så fall in dig på att byta förstärkare... / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:59:31  Show Profile Send PeterL a Private Message
Satsa på ett par Ino Audio piP, som låter bättre än M20, JmLab och Amphion Argon II, går mycket djupare i basen och kostar bara runt 5500 kr i en enkel monteringssats med färdiga lådor.

PeterL
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/11/21 :  21:19:47  Show Profile Send cofra a Private Message
Är stativare ett måste...? Hur stort är rummet...? Inga önskemål om färg eller ytbehandling för att dom ska passa in i din möblering...? Vad tänkte du driva dom med...? Har du basstöd eller någon tanke på att skaffa...?

Frågor jag tycker ska vara besvarade innan man rekommenderar högtalare.
Med vänliga hälsningar, Christian
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:00:41  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Zalve, du glömde väl HFLS-1.
Fast du kanske tänkte på summan som Jerry E ville spendera.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:06:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tänkte mer på att det inte stod nåt om egenbyggda högtalare.
Är det bara summan som gäller, så går det nog att få ett par byggda enligt önskempl

(HFLS1 lär ha spelat jämt med Amphion Argon II vid en shot out.)

PeterL. Det är nog upp till köparen. Jag har valt ALLA andra högtalare i tråden INNAN dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:28:47  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Zalve:
"PeterL. Det är nog upp till köparen...."

I ett avseende är PeterL's förslag det tryggaste köpet, nämligen om man nu skulle bestämma sig för andra högtalare efter ett tag så förlorar man minst i andrahandsvärdet med hans förslag. Dessutom är risken icke obetydlig att man behåller dem.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:35:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
8000:- för Revelen är nog på samma nivå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:44:40  Show Profile Send mayro a Private Message


reklamkrig..

köp dig en golvare .. Dom tar lika stor golvyta.. Dom välter inte så lätt.. Och dom har mer möjlighet till bättre basåtergivning även om stativare kan vara bra iofs....

samt med begmarknaden så finns där en uppsjö med burkar då att välja emellan.. Eller extrapriser osv hos handlare..

så bredda dig till att du skall skaffa en ny högtalare i den prisklassen du nämner.. och öppna för även golvare...

det är mitt tips...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:05:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Och jag jämnar ut kriget lite genom att rekommendera både Revel M20 och piP
Både två är mycket bra högtalare och spelar enligt mig i en klart högre liga än Audiovector, B&W, Dynaudio och resten som har namngivits i denna tråd

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:18:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Finns ju ett par mycket bra golvare på annons just om man TROTS ALLT kan tänka sig en golvare.
Men det kanske måste vara en högtalare som kan placeras på en bänk eller lätta att ta med sig eller liknande?

Revel har jag lyssnat lite på hos en kompis(de större golvarna för ca: 50k, vet inte namn) och dom gillar jag starkt. Kan mycket väl tänka mig att m20 låter mycket bra.

Amphion argon tyckte jag inte om så värst när jag lyssnade hos ljudmakarn. Kan mycket väl ha berott på rummet.

Mvh / Christian

Edit: be om ursäkt över min jättedumma rekomendation, men jag tänkte som Cofra

FBK: Alla inlägg som kommenterar andras Ino-inlägg är bra inlägg



Edited by - Baltazar on 2005/11/22 09:18:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:47:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jerry, vill ha rekommendationer på STATIVARE!
pi60 kan knappast räknas dit.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:53:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
pi60 kan knappast räknas dit

All reklam är BRA reklam

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:57:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket reklam blir det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:20:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Zalve: Visst kan man rapa upp ett par stativhögtalare, men jag tycker att cofra m fl har en poäng i att ifrågasätta lite. Det blir lätt så prylcentrerat annars.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:42:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har inte sagt emot cofra.
OM någon ber om rekommendationer på STATIVARE, så antar jag att personen har tänkt igenom att han/hon vill ha stativare.
Visst vore det önstvärt att veta Storlek på rum och eletronik.
Ang Ytbendling brukar det finnas några olika att välja på så att det brukar kunna passa de flesta.
Detta får man dock förbise om man handlar begagnat.

Btw: "Rapa upp ett par Stativare" ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/11/22 :  08:47:01  Show Profile Send PeterL a Private Message
Revel M20 är ingen dålig högtalare, tvärtom så är det en väljudande liten rackare, men den går inte tillräckligt djupt i basen. Lyssna själv Jerry_E och bilda dig en egen uppfattning.

PeterL
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:01:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vilken pajkastning det blev i den här tråden då

Jerry_E - Jag vill i alla falla upprepa Martin.M:s förslag att lyssna ordentligt på Totem Model One om du har möjlighet. Det känns som om det förslaget kom i oförtjänt skymundan när pajkastningen började.

I mitt tycke erbjuder de högtalarna mycket mer välljud för pengarna än vad storleken indikerar. Bra musikförmedlare med bra släpp och bra bas om du har möjlighet att driva dem med bra elektronik och kan placera dem en bit från bakvägg, ty de kräver en hel del luft för att spela ut ordentligt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:23:18  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Får väl göra "reklam" för Reference 3A Dulcet då...

Lite utanför budget för 19.900, men absolut en toppkandidat! Årets stativare enligt HiFi+, här finns lite mer info: http://www.positive-feedback.com/Issue15/dulcet.htm och här http://www.6moons.com/audioreviews/dulcet/dulcet.html eller här http://www.iar-80.com/page65.html

Vore kul med en "shoot out" mellan Revel M20, InoPiP och Dulcet, givetvis med en helt neutral jury!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000