HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ringkärnetrafos i signalvägen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:56:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Häpp!

Fick en sån där vansinnig idé igen.
En gång i tiden fick jag höra att den bästa fassplittern som finns för PP rörslutsteg är en drossel (spartrafo) med jordad mittapp och gallren anslutna till varsin ände.
Signalen skickar man in på ena sidan och får ut en spegelvänd signal på den andra = 1:1+1 fasdelning.

Efter lite googlande ooch rotande i Audioasylums arkiv visade det sig att den här koppling existerar och anses dessutom låta bra, och självklart finns det fina komponenter att köpa för ändamålet som kostar därefter.

Det var då jag började fundera;
I diverse sammanhang har jag stött på scheman med vanliga nättrafos av ringkärnetyp som utgångstrafos.
Jag har själv provat i en parafeedkoppling och det funkade över förväntan.
Om det funkar, då borde ju en ringkärna med dubbel primärlinding också kunna fungera som fassplitter?

Finns bara ett sätt att få veta hur det ligger till i verkligheten, så jag beställde ett par 30VA med 120/240V primär från Bhiab.
När de behagar anlända i veckan ska jag försöka åstadkomma en provkoppling och mäta lite.
Går det bra så blir det till att bygga PP klass A med triodkopplade 807:or.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:35:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Idén är inte så vansinnig som det kan tyckas.

http://www.susan-parker.co.uk/zeus.htm
http://www.susan-parker.co.uk/zeus-toroid-amp-1.htm

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:52:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja just det, ännu ett exempel!
Tack P-A!

Jag har läst och funderat lite mer och kommit fram till att man helst skulle haft en ringkärna med 2x115V primär och en dubbel sekundärlinding på så många volt som möjligt, då kan man koppla hela klabbet i serie och få skyhöga induktansvärden.
Någon hade mätt på en japansk ringkärnetrafo av hög kvalitet och fått värden på uppåt 1000H(!)

Om det här fungerar så tror jag det går att åstadkomma vädligt bra förstärkare med väldigt få komponenter.
Uppmätta data blir säkert inte roliga att titta på, men enligt mätdata borde de flesta fina SE DHT-slutsteg låta hemskt illa också...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:08:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Detta tror jag på Fuling. Det bör nog funka finfint med en mitt tappad toroid som fasdelare. Se bara till att lindningarna är lika, dvs samma resistans och induktans. Det är tyvärr inte alltid så.
Annars går du och köper två rullar med 0,2 mm lackisolerad kabel och lindar om toroiden bifilärt. 1000 varv eller så borde funka.



Hur går det med din lilla krets du postade för ett litet tag sedan? Haru fått nått ljud ur den eller är du helt fast i rör-träsket nu?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:23:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag lekte med tanken på att linda egna drosslar/spartrafos, men vilket jobb...
På EI-kärnor går det väl kanske an sålänge man inte rycker av tråden (vilket händer, helst när man nästan är klar) men att linda 1000 varv på en toroid ger jag mig inte in på!
De här trafona jag beställt var billig surplus, så det är ingen katastrof om det inte funkar.
Passade samtidigt på att beställa lite komponenter till det där Jfet-mosfet-drosselbygget så nej, det är inte bortlömt!
Har bara haft fullt upp med ett par praktfulla rörmonoblock senaste veckan

Det har blivit enormt mycket uträttat senaste tiden, hoppas bara jag hinner klart med någonting innan luften pyser ur mig...
Kanske borde knapra lite lithium för att få bättre balans mellan de halvt maniska byggperioderna och de långa perioderna av lathet och passivitet

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:54:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick hem trafona idag och första mätningarna var ganska nedslående:
Med primärlindningarna seriekopplade och signalen inmatad på ena halvan (mätt på andra halvan) börjar det dyka vid ca. 8kHz och är 3dB ner vid 20k.
Värt att veta är att mon tongenerator är ett gammalt rörbestyckat as från mörka medeltiden vars frekvensgång ändrades markant beroende på hur den belastas...
När tid och ork finnes ska jag löda ihop ett rörsteg som driver trafon och kolla hur det fungerar i praktisk koppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000