HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2.5-vägs filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:21:43  Show Profile Send mongo a Private Message
Har en befintlig komplett 8 ohms 2-vägs högtalare.
Finns det en möjlighet att bygga en 2.5-vägs med en extra 4 ohms bas?
Går det att lösa rent eletriskt, utan att ställa till det för förstärkaren?

Inte så dum som du tror

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/19 :  12:26:43  Show Profile Send asto a Private Message
Hej...

Min åsikt, utan att veta hur du riktigt tänkt dig. Jag skulle använda 2 likadana bas/mellan för det första, för de ska ju hjälpa varandra ner i botten. och är dessa på 4 ohm vardera så blir impedansen väldigt låg, så 8 ohms element är nog att föredra.

Förmodligen är din befintliga högtalare redan baffelstegkompenserad, vilket kommer att göra att basnivån kommer att bli betydligt högre än mellanreg och diskant pga minskad impedans i det lägre registret, med ett 2,5 vägsfilter.

Men berätta gärna mer om din plan, så kanske du kan få mer tips på vägen....

lycka till....
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:07:43  Show Profile Send mongo a Private Message
Diskanten är: http://www.tekzone-audio.com/homepage/products.htm
Heter V64


Övre bas är: http://www.madisound.com/pdf/audax/hm170z18.pdf
Audax Hm170Z18

Den tilltänkta basen som ska hjälpa till är:
Peerless 830604, säljes under namnet Vdo Dayton, avsedd för bilbruk, men samma element som deras Nomex-serie med gjutet chassie. Dock 4 ohm.
Har parametrar i Pdf om någon vill ha...

Har en låda med 2 kammare c:a 20 liter till varje bas.
V64 diskanten och Audaxen lirar idag ihop och låter mycket bra, men jag vill ha lite mer tryck i mellanbasen, pga. stort rum. Har en rejäl sub, men den används mest till film.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:30:56  Show Profile Send asto a Private Message
Spännande element....
Håller själv på och jobbar med samma Audax element, lite nyfiken bara. vart delar du audaxen och diskanten och vilken branthet på filtret?? hur kom du fram till detta filter?

tillbaka till ditt projekt, antar att de flesta skulle rekommendera dig till att köra dayton basen aktivt så även jag. Ska du absolut köra passivt så skulle jag köra 3-vägs filter. Att låta Audaxen och Dayton basen jobba tillsammans i en 2,5 vägs konstruktion ner i botten tror jag inte på.

Om du väljer 3-vägs passivt så måste nog ditt befintliga filter också modifieras.

Detta är min åsikt, hoppas du får fler.....
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2005/11/20 :  00:23:21  Show Profile Send mjon a Private Message
Håller med de andra. Om du vill köra 2,5-vägs så bör du välja en till HM170 alternativt HM210, eller i alla fall en 8 ohms bas, samt att dela lågt för att påverka HM170/V64 så lite som möjligt.
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/11/20 :  11:24:01  Show Profile Send mongo a Private Message
quote:
Spännande element....
Håller själv på och jobbar med samma Audax element, lite nyfiken bara. vart delar du audaxen och diskanten och vilken branthet på filtret?? hur kom du fram till detta filter?


C:a 2800 hz 12 db. Konjugatlänk till basen.
Gjorde ett testfilter i X-over Pro, som sedan tweakades lite....
Har ett schema nånstans...

Du ska inte sälja Audaxarna?

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/21 :  16:26:29  Show Profile Send asto a Private Message
mongo.....
Mina Audax element är tyvärr inte till salu, dessa börjar bli knepiga att få tag i nu (tror jag)
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/11/22 :  17:57:45  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Tjena,

Har oxå samma audaxelement som elfa slutat sälja. Harman international har köpt Audax, snyft, och satt stopp för DIY andet med dessa element.

Audaxarna spelar inte särskilt högt upp i frekvens, och kräver därför en diskant som tål att delas lågt. Jag provade med t&p c12 en gång delad vid ca 3000Hz, det lät riktigt bra faktiskt i en basreflexkonstruktion. 12dB per oktav. Men efter ha bytt till t&p c82 vill jag inte ha annat än keramiska element.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000