HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det är alldeles för billigt med transporter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:38:42  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag fattar inte hur det lönar sig! Det måste vara alldeles för billigt med transporter!

Torsken till Findus fiskpinnar fångas utanför Norges kust och skickas till Kina, där den fileas.
Därefter skickas den tillbaka till Europa, till Findus anläggning i norra Frankrike, där torsken delas i fiskpinnar, paneras och förfriteras.
Sedan körs den till Sverige och ut i butik. Totalt en sträcka på 4410mil!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732488,00.html

Mvh
Patrik B

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:42:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
...ja det låter orimligt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:10:24  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Det jag kommer att tänka på är personalkostnad. Denna kostnad är oftast den största i de flesta brancher, och alla vet vi ju att kina har billig personal.

Men visst, jag håller med. Det är för billigt med transport i detta fall. Miljön får stryk för att företag vill tjäna nån extra krona och svenska företag får avskeda personal.

Blir lite mycket politik efter ett tag, och det vill vi inte ha här.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:23:12  Show Profile
Det är lite som Lysholm Linie Aquavit Skeppas fram och tillbaka till Australien på båt för smakens skull, fiskpinnarna kanske också blir godare!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/11/20 :  12:52:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ja det är något som är fel alltså

Tror att ca: 70% av det som vi köper i livsmedels butiker lagerhålls i lastbilar på vägarna.....för att göra ett kort stopp på en distrubitions central för att åka ut på vägarna igen till butikerna....mjaa det är inte så miljövänligt direkt

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:15:25  Show Profile Send Amund a Private Message
Anledningen till att rederiet jag jobbar för säljer fisken till bla Kina, är pga att det är strafftull på behandlad fisk från Norge. Att köpa tex lax som är rökt i Norge är myyycket dyrare än att köpa Norsk lax men som är rökt i ett annat land.


/Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/20 :  16:38:29  Show Profile
Ger ju massa jobb att skicka runt på saker, det är ju trevligt! Sen av vi bor i ett "!#¤"#!¤-land med strafftullar på allt är en annan sak

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000