Author |
Topic |
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 13:38:42
|
Jag fattar inte hur det lönar sig! Det måste vara alldeles för billigt med transporter!
Torsken till Findus fiskpinnar fångas utanför Norges kust och skickas till Kina, där den fileas. Därefter skickas den tillbaka till Europa, till Findus anläggning i norra Frankrike, där torsken delas i fiskpinnar, paneras och förfriteras. Sedan körs den till Sverige och ut i butik. Totalt en sträcka på 4410mil!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732488,00.html
|
Mvh Patrik B |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 13:42:32
|
...ja det låter orimligt.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 14:10:24
|
Det jag kommer att tänka på är personalkostnad. Denna kostnad är oftast den största i de flesta brancher, och alla vet vi ju att kina har billig personal.
Men visst, jag håller med. Det är för billigt med transport i detta fall. Miljön får stryk för att företag vill tjäna nån extra krona och svenska företag får avskeda personal.
Blir lite mycket politik efter ett tag, och det vill vi inte ha här. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 14:23:12
|
Det är lite som Lysholm Linie Aquavit Skeppas fram och tillbaka till Australien på båt för smakens skull, fiskpinnarna kanske också blir godare! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 12:52:22
|
Ja det är något som är fel alltså
Tror att ca: 70% av det som vi köper i livsmedels butiker lagerhålls i lastbilar på vägarna.....för att göra ett kort stopp på en distrubitions central för att åka ut på vägarna igen till butikerna....mjaa det är inte så miljövänligt direkt |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 13:15:25
|
Anledningen till att rederiet jag jobbar för säljer fisken till bla Kina, är pga att det är strafftull på behandlad fisk från Norge. Att köpa tex lax som är rökt i Norge är myyycket dyrare än att köpa Norsk lax men som är rökt i ett annat land.
/Danne |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 16:38:29
|
Ger ju massa jobb att skicka runt på saker, det är ju trevligt! Sen av vi bor i ett "!#¤"#!¤-land med strafftullar på allt är en annan sak |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
|
Topic |
|