HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 trevägs delnigsfilter med två element ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/11/16 :  14:50:49  Show Profile Send imtkjlu a Private Message
Om man har ett tre vägs pasivt delningsfilter
vad händer om man tar bort ett element ?
Jag har ett filter med bas mellan och diskant.
Men nu kör jag via två slutsteg och ett akivt filter.
så jag har tagit loss basen från filter och matar den direkt.
Frågan är kan jag köra vidare med mitt filter med bara mellan och diskant eller påverkas det av att det nu inte är någon impedans på
bas utgången ?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:57:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nog har du impedans på basutgången alltid, faktiskt både reaktans och impedans. Det finns ju en spole och en konding i serie, parallellt med diskanten och mellanreg. ( om det nu är ett parallellfilter och 2:a ordningen, men jag gissar på det). Exakt vad hur hög den blir, dvs. om den blir tillräckligt hög för att bli försumbar är jag lite osäker på.

Jag skulle nog försöka löda loss spolen ( som sitter först) så är du garanterat fri från påverkan. Men jag tror säkert du kan köra som det är...

Du måste nog också ta en tanke på hur mellanregistret påverkas. Du skriver aktivt filter, med det antar jag att du delar av "toppen" nedåt...denna funktion dubbleras fortfarande i mellanregistret som har både en LP och HP-del och dessa sitter ihop, frågan är här hur HP-delen samverkar med Aktiva filtrets dito. ( används samma delningsfrekvens och branthet ?)
Mellregistrets HPdel består av en konding i serie och en spole parallellt, men jag är tveksam till att du bara skulle kunna ta bort dessa också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000