HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diskantplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/15 :  12:43:55  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Behöver diskanten sitta i lådan eller kan den vara utanför? Ska den ha någon sorts inneslutning?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/15 :  13:01:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det finns olika modeller med olika behov.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/15 :  13:10:39  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Ok. Jag funderar på att eventuellt smida till en ring av järn att montera diskanten i. I nederkanten ska det sitta en spik som går ner i lådan.

Skulle t.ex. någon av Vifas diskanter fungera till det?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:02:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
En rund baffel är det sämsta tänkbara med tanke på diffraktioner. Försök att göra "ringen" i någon mer oregelbunden form.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:56:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
jag tror att timglas-form är bra om man placerar elementet på smalaste stället.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:39:54  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
http://www.tolvan.com/edge/

Verkar vara ett trevligt program om man vill se effekterna olika baffelformer medför.

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:43:24  Show Profile Send Revisorn a Private Message
http://www.tolvan.com/

Här kan man bland annat hitta "the edge" med vilket man kan simulera olika baffelformer och se hur detta påverkar frekvenskurvan. Oftast är den bästa lösningen att ha olika avstånd till alla kanter räknat från elementets mitt. Då sprider man ut kantreflexer i tid och nivå och undviker samverkande reflexer som sker vid samma frekvens (och kan höras).

edit, Niclas hann före.

Edited by - Revisorn on 2005/11/15 16:46:51
Go to Top of Page

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:41:24  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Vilket fint program! :^) Men jag förstår inte riktigt hur det ska användas. Särskilt inte i det här fallet när det knappast är någon baffel att tala om över huvud taget:



Jag testade att mata in parametrarna för ringen:

Baffle size: 75x75
Shape: Circular
# of corners: Inga egentligen, men det minsta som går att välja är 1.
#of speakers: 1
Edge sources: Vad är det? (default: 34)
Speaker source density: Vad är det? (default: 3)
Size: 104
Open baffle: ikryssad

Responskurvan blir med dessa inställningar spikrak, vilket jag antar är bra? :^j

Edited by - Lucidor on 2005/11/15 20:44:26
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:22:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror att din idé fungerar utmärkt, så liten baffel som möjligt brukar vara en bra utgångspunkt. För att ytterligare minska diffraktionsproblemet kan man sätta lite filtmatta ute vid kanten, det fungerar bra vid de frekvenser som är berörda.

Det är absolut värt att prova en montering enligt skissen och när det är klart så får du gärna rapportera resultatet.
Go to Top of Page

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:37:01  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Om det blir av kommer en rapport nån gång under våren. :^) Tack för alla svar!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:44:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tror att du har fel "speaker size" du borde använda membrandiametern och då kommer frontplattan utgöra "baffel" dvs. baffeln borde bli 104*104 m.m. om vi talar om t.ex. DX25 och size 28 mm.

Edge sources är det antal punkter längs kanten som programmet bearbetar. Speaker source density är antal punkter i själva membranytan som anses stråla. ( Därmed görs beräkning med en matris av alla dessa punkter) I ditt fall ovan 3*34....plus annat, men kör du 360 edge sources och 30 speaker så tar det en stund....

edit2: Speaker geometry är membranets form dvs. i ditt fall så är "circular" rätt. Däremot # of corners bör du slänga in minst 20-30 så får du en ganska cirkulär form.

mvh

Magnus

edit: PS...du kunde ju fått mitt gamla nick DS.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/11/15 21:50:34
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:14:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
Lucidor: Kolla med Svante på Faktiskt.se, det är han som gjort programmet.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:44:42  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Tack för förklaringen, Magils. 40 sekunder tog beräkningen med de nya parametrarna (de här stackars 3 GHz-burkarna behöver sträcka på benen ibland, efter vardagslunken med IE och Word :^). Resultatet blev i vilket fall detsamma. Eftersom det bara verkar räkna upp till 10000 Hz så antar jag att det är designat för bas- och mellanregister, inte diskanter.
Hur som helst är jag nöjd med att ingen verkar tycka att det är helt galet!

Lucidor har jag varit i snart 14 år nu, och jag förstår varför du bytte. :^) Många upprörda PM's har det blivit genom åren, från folk som inte vet skillnaden på Lucifer och Lucidor.

Svante. Bra att känna till, men för tillfället låter jag honom vara i fred. :^j
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/16 :  00:00:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, jag försökte säga på ett fint sätt att jag(edge) inte tycker det är en god idé. När jag testade dina parametrar i edge så fick jag en inte såå fin kurva...

Se...



/M


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/11/16 :  00:56:02  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Men man skall komma ihåg att även om kurvan ser krokig ut så är det med en diskant som har en helt rak frekvensgång. Om du jämför simuleringen med tillverkarens uppmätta data för elementet du har så kanske dippar och toppar tar ut varandra och resulterar i en rakare frekvensgång.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/16 :  09:16:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Niclas: Det är riktigt som du skriver, och ska man vara helt säker, så måste man mäta upp. Dock ska man också tänka på att tillverkare eftersträvar rak frekvenssgång och gör sin mätning normalt i en oändlig baffel.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/11/16 :  09:33:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det ska till en rejält "dålig" diskant om det ska kompensera den där kurvan. Runda bafflar (i det här fallet diskantens egna mått) är vanligtvis inge vidare. Gör en liten stående rektangulär träbit och sätt diskanten i istället. Borde ge mindre problem även om den blir i minsta laget.

Förresten, hur blir det om man gör en cirkulär baffel som är lite större, t ex 2 dm i diameter, och inte monterar diskanten i centrum utan i utkant av cirkeln?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/11/16 09:37:53
Go to Top of Page

Lucidor
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:17:14  Show Profile Send Lucidor a Private Message
Ok ok.. nu förstår jag hur det fungerar. Istället för att låta ett hörn representera en cirkel har man jättemånga. Det gör ju rätt stor skillnad i beräkningen. :^j

En öppen cirkulär baffel på 200 mm med elementet off center blir bättre, men inte så mycket. Något som gör skillnad är att inte ha en öppen baffel, så den idén går nog bort.

Jag hittade en sida som verkar rätt intressant som jag ska läsa i eftermiddag: http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/16 :  11:38:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tror att öppen baffel förutsätter att det inte är en sluten kammare som t.ex. på en diskant.
Eftersom "öppen baffel"-beräkning tar hänsyn till utsläckning mellan fram och bakåtriktat ljud, där baffeln bredd har påverkan på när utsläckning sker. Står mer om detta på Linkwitz också...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/16 :  20:55:34  Show Profile Send esl a Private Message
köp en fruktskål i trä på biltema och såga upp ett hål i botten lite off axis... och så 2cm tjock filt.
esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:37:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
IKEA har snygga skålar i rostfritt också...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000