HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av Vifa XT25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:51:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Väldigt roligt att följa HF LS1-projektet och imho så kommer nog detta att bli en juste stativare.

Men jag har upptäckt ett "hat" emot XT25'an. Jag ville inte gå off-topic där utan startar en ny tråd där vi kan dela med oss av våra erfarenheter av just XT25'an.

Hoppas att Ni känner att Ni vill delta för jag är mycket intresserad av vad som ligger bakom att XT25'an dissas så.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/27 :  21:06:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag vet inte men jag kan säga att jag har beställt ett par XT25 för analys. De lär inte dyka upp förrän inom en vecka så innan det så lär jag inte uttala mig..

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:29:44  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Jag vet inte men jag kan säga att jag har beställt ett par XT25 för analys. De lär inte dyka upp förrän inom en vecka så innan det så lär jag inte uttala mig..



Bra saker, men krever litt arbeid. Lydmessig låter varianten med ordinært magnetsystem best. Dette kan man også se ut fra impedansforløpene.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:09:17  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har erfarenheter av XT25 diskanten. Och trots alla fördomar så gillar jag denna diskant och kan varmt rekommendera den. Den spelar med en väldigt hög upplösning, mycket luft generös ljudbild. Lite beroende på filter naturligtvis. Jag tycker att den spelar ”mjukt” trots den fina upplösningen. Den blir aldrig jobbig eller påträngande. Kritigen om den dåliga spridningen förstår jag inte riktigt. Visst, den låter bäst i sweetspot men vilka diskanter gör inte det? MEN det låter faktiskt bra även då man sitter rejält på sidan om, eller är i ett annat rum. Kort sagt, jag gillar denna diskant och kan mycket väl tänka mig använda den igen, i ett framtida projekt.

Slutligen så klistrar jag in ett citat från ”Arcam” om mina GALTIS med XT25 diskanterna.

” Det första jag tänkte på var den höga dynamiken,
sen att det var bra upplösning, ljudbild, närvarokänsla
en påtaglig renhet och briljans i ljudet, ja det
lät verkligen bra. Som sagt det enda man kan klaga
på är det fattas en viss värme i mellanregistret
kanske man kan prova med dämpningen som också
någon påpekade. Kanske rummet också har en viss
påverkan.

Men framför allt så var det mycket välupplöst.
Det lät rätt helt enkelt. Jag kanske får
sälja mina Dynaudio och bygga ett par...”


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2002/10/28 12:09:55
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/28 :  12:30:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Simba:
Vad misstänker du ställer till det så att den inte låter så bra när den delas lågt?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:30:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Simba, en fråga till, vad menar du är låg delning för den?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000