HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp med cmoy hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:31:20  Show Profile Send €riC a Private Message
Hejsan, jag funderar på att bygga en cmoy hörlursförstärkare, men har ett par funderingar som jag hoppas få hjälp med.

#1: Kan någon säga mig vilken IC-sockel från ELFA som skulle passa till OP-Ampen jag tänkt använda (OPA2134PA). Jag är inte så sugen på att löda direkt på OP-Ampen.

#2: Jag hittade ett experimentkort som skulle passa väldigt bra om det funkar (artikelnummer: 48-324-81), tänker på håldiameter och avstånd mellan hålen och så, eller nåt annat jag inte tänkt på?

#3: Jag valde ett telejack (artikelnummer: 42-768-04) som jag blev lite fundersam på. Det står att främre kontakten, mittre kontakten och Bakre kontakten alla är "öppna", vad innebär detta? (det finns en massa kombinationer av öppen/sluten, jag antog bara att alla skulle vara öppna).

Mvh Eric Sandin.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/11/15 :  10:16:31  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Hej Eric. Telejacket: Det står att alla kontakterna är öppna med telepluggen i, ja.
Undrar om det här kan spela någon roll för dig så länge du använder dig av ett (1) jack, på en hörlursförstärkare.
Du ser på bilden (och i verkligheten) att det är två stift för varje signal. Varför då tro? Kan det vara... ett för signal in och ett annat för signal ut? När vill man koppla så?

Jo, om jacket ska användas som automatisk brytare för signalen, så att det blir tyst i högtalarna om man kopplar in lurarna till exempel, så har det nog betydelse. Då drar man väl signalen och jorden i serie med jacket, så att det kan "stoppa" signalen från att gå vidare till slutsteg/högtalare. Och antagligen vill man då ha ett jack som kopplar ur plus för vänster och höger men låter jordstiftet vara ikopplat. Om jag har fattat ELFA rätt skulle det isåfall vara ett jack med öppen-stängd-öppen som man vill köpa. Eller ditt jack, med öppen-öppen-öppen.

Sen kan det ju vara så att du vill parallellkoppla två hörlursjack, för att kunna lyssna på din cmoy tillsammans med en person till. Då kan det vara praktiskt att ha ett jack som (återigen, om jag har fattat ELFA rätt) är sluten-sluten-sluten, och därmed släpper signalen vidare till "nästa" jack även när det är hörlurar inkopplade i det "första". Inte för att det spelar nån roll, isåfall kan man väl lika gärna dra signalen vidare direkt från inkopplingsstiftet till nästa jack istället för att ta den från ut-stiftet.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2005/11/15 :  14:23:52  Show Profile Send €riC a Private Message
tack zix! Jag tror jag hängde med, jag kör nog på den modellen då, det verkar ju inte spela någon roll för mig hur som helst.


edit: jag har fått svar på annat håll

Edited by - €riC on 2005/11/15 23:37:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000