HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Enhanced triodkoppling, har någon här provat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:46:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tänkte testa "enhanced triod" i ett kommande bygge. Alltså, man kopplar en pentod, t.ex PL519, så här: anod +170V, bromsgaller jordat, skärmgaller +200V med hjälp av en flytande nätdel på 30V som rider på anodspänningen och lämplig bias på vanliga gallret.

Förhoppningen är att få pentoden mer benägen att lämna ström och ändå ha kvar triodljudet.

Finns det någon här som testat att koppla så?

Har någon några bra länkar till liknande saker?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:56:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser nu att det kanke inte är det här man kallar "enhanced triode". Skärmgallerdrivning enligt EARs recept kallas visst så. Men frågan kvarstår angående sättet att koppla som jag beskrev ovan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:57:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Enhanced triode är tydligen en beteckning som kan användas om mycket.
Dels används det om skärmgallerdrift (som i mitt bygge), sen heter det visst så när man kopplar ihop G1 och G2 och matar in signal (positiv) på hela klabbet. Såna kurvor finns i Svetlanas datablad för EL509, inte så vackert vill jag minnas.

Det där med att skärmgallret följer anoden fast på en högre DC-potential har jag läst om någonstans, då tror jag det var en 6L6:a som var offret. Har ingen länk dock.

Sålänge röret i fråga tål att skärmgallerspänningen är högre än anodspänningen borde det ju fungera, PL519 är väl byggda för att klara sånt har jag för mig.
Några triodkurvor har jag inte lyckats hitta på det röret, men jag har hört ryktas att de inte ska vara så fagra de heller.
Kanske blir bättre óm man tvångsmatar skärmgallret lite?

Som Lord brukar säga: Finns bara ett sätt att få veta; prova!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000