HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Söker klassisk musik med lite drag!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:38:41  Show Profile
Som rubriken säger... har tagit hem en del klassiskt men inte funnit något direkt som jag skulle vilja köpa... här kommer en tolkning om hur jag tycker den mesta klassiska musiken låter i mina öron:

gnissel.... gnissel... pling.. pling.. gnissel.. gnissel.. ginssel.. pling ... gnissel... gnissel. .gnissel.... gnissel... pling.. pling.. gnissel.. gnissel.. ginssel.. pling ... gnissel... gnissel.. PANG BOOOM BRÖÖÖÖL GNISSEL GNISSEL TUUT VRÅÅÅL TUUUT BRÖÖÖL..gnissel.... gnissel... pling.. pling.. gnissel.. gnissel.. ginssel.. pling ... gnissel... gnissel. .gnissel.... gnissel... pling.. pling.. gnissel.. gnissel.. ginssel.. pling ... gnissel... gnissel..

Det jag skulle vilja ha tag på är något som håller lite tempo hela tiden! Finns det överhuvudtaget? Har inte tålamod att lyssna på allt fiolgnissel så det blir till att spola
Hoppar att någon förstår vad jag menar

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:00:44  Show Profile Send Snoop a Private Message

Hahahaha detta var fasen det roligaste jag läst under detta år

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:02:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ta dig hit, så skall du få lyssna på ett och annt verk med dynamik i, som säkert skulle passa dig,,, och dina nya älsklingar,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:11:09  Show Profile
hehe, kul att man kunde roa någon Snoop
Vi får boka någon dag Zalve, annars blir det aldrig av! Ingen du kommer på sådär på rak arm som man kunde provlyssna? .. Köpte förresten en skiva idag med nordiska kompositörer som skall testas i morgon, 99:- för den och Celtic Circle 3 var ju rätt okej pris!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/15 :  01:32:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet att Mattias har nån 3Cd box för 99:- med ett riktigt bra sycke på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/15 :  09:50:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Martin.M - För att få bättre kläm på vad du är ute efter vore det bra om du kunde beskriva den musik du tycker om. Det skulle göra det en aning enklare att föreslå passande klassiskt. Inbillar jag mig...

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:04:00  Show Profile Send edison a Private Message
Finns nog inte såå mkt där det "PANGAR/BOOOOMAR/BRÖÖÖÖLAR" HELA tiden, men Dvoraks 9:a (Nya världen-symfonin) är rätt så dynamisk och "mäktig" tycker jag, men den har sina slöa partier som du får "lida" dej genom, hehe.

"Planeterna" (The Planets) av Holst är nåt ditåt också, en del "slöa" partier men när det brakar loss är det gött, och det gör det på många ställen i den.

Edit: stavfel

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/15 19:21:51
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:55:27  Show Profile
Tack för tipsen edison! Ska kolla om jag kan provlyssna detta

Jörgen: Lyssnar på allt utom skum Jazz, Opera och dansband skulle man kunna säga, några favoritartister just nu är tex Infected Mushroom (psy/skruvat), Loreena McKennitt (celtic), Dream Theather (metal), i normala fall lyssnat jag på musik med fart i som sagt, men ibland är det skönt med något lugnare.

Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:12:19  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Pärt: Taula Rasa.......nä ja ba schämta! Annars är den extremt njutbar.
Holst: Mars är rätt gåpåig............
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:22:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kan inte så mycket klassisk musik....å gillar inte att lyssna på halvtimmeslånga (eller ännu längre) symfonier...det blir för tradigt....men..kortare stycken med lite aktion..typ ihopplock med tjajkovskis "1812"..följt av Chatjaturjan´s "Sabeldans ur Gajane" och Mussorgsky´s "Blåkulla"(?)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:53:25  Show Profile
Titta titta, verkar ju finnas en del ändå, jag bockar och bugar

Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/11/15 :  17:02:48  Show Profile Send alpinist a Private Message
"1812" rekommenderas! På slutet ingår några kanonskott, som kan
få baselementen att fladdra! Har en inspelning med ÄKTA kanonljud, inspelat vid något militärt fort i Kanada Dundrar på ganska bra...!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2005/11/15 :  18:08:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
För det första håller jag med edison - det finns väldigt lite klassisk musik som kör Motown-tryck rakt igenom. Och så gillar jag generellt inte heller opera.

Jag skulle vilja rekommendera någon eller några samlingsskivor. Fördelen med dem är att de mögiga avsnitten inte finns med - enbart det bästa och mest omtyckta. Men nästan alltid åker man på något lugnt stråkgnissel och lite opera... Förutom ett körstycke; en operabefriad samling som jag tror kan passa är:

Essential Tchaikovsky, Decca 470 463-2, dubbel-CD

Dessutom håller jag med ohmega! Och i det mesta han nämner finns på en skiva som ligger mig särskilt varmt om hjärtat (med risk för att bli tjatig):

White Nights, Valery Gergiv's Russia, Philips 473 873-2, dubbel-CD

Jag har skrivit en del om den här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43974. Fast här åker du på några operaspår och några lugna bedårande vackra kör- och stråkstycken likt f... Men jag har lärt mig tycka om några av operastyckena också med tiden.

Overturen ur 1812 är i alla fall bättre på Gergiev-skivan.

/Jörgen G

Edit: Formulering om operaavsaknaden på Tchajkovkij-samlingen

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/15 22:04:44
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/11/15 :  18:18:35  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej,

Om du med drag menar fart skulle jag föreslå Mozart symfoni nr 41 Jupiter. Det är ett stycke med drag och fart. Även symfoni nr 38 Prag har bra fart med undantag för nån av satserna. Dessa symfonier tillhör Mozarts bästa och är geniala, direkta och lättillgängliga. Jupiter kanske är den mest geniala av alla symfonier!?!

Även Griegs svit "Från Holbergs tid" har fart, drag och är lättillgänlig.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/15 :  18:26:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Griegs Peer Gynt kan vara bra att börja med.
Annars gillar jag själv gnissel, tut och bröl, fast lite mer åt bröl än åt gnissel-hållet till.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/15 :  18:38:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klassiskt med drag:

Modest Mussorgski - Tavlor på en utställning
Carl Orff - Carmina Burana (Undvik Naxos inspelning på den)
Ludvig van Beethoven - Wellingtons Sieg (Skildrar händelserna på slagfältet, kanonskott, gevärssalvor och annat)
Hector Berlioz - Symphonie Fantastique (Gärna Teldec 4509-90855-2)

En skiva Straussmusik skadar inte heller:
Ein Straussfest (Telarc CD-80098)
På den här sista: akta högtalarna!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:07:17  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
kenneth.friberg - har du några förslag på bra inspelningar av Mozart 38 och 41?

/ Jörgen G

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:26:44  Show Profile
Härligt härligt, titta vad ni kan pojkar och gubbar
Massor av trevlig musik för mig att utforska, detta är okända marker för min del.

Björn-Ola: Griegs Peer Gynt var med på en samlingsskiva jag köpte igår, dock hann jag inte lyssna idag, vaknade sen var det dags att åka till jobbet igen Men imorgon så blir det lite lyssning!

Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:04:00  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Jörgen G - Jag skulle föreslå att du köper begagnat från Deutsche Grammophon eller Decca. Ta gärna med Karajan eller Karl Böhm. De jag själv har är köpta begagnade för billig peng - Deutsche Grammophon. Jupiter bör du absolut köpa den är fantastisk.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:17:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack kenneth.friberg!

Då väljer jag denna:

Deutsche Grammophones presentation

Mozarts 38:e, 39:e och 41:a symfonier som återutgivna 50-60-talsinspelningar med Böhm för 79 svenska kronor på CDON

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/15 21:27:49
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:27:52  Show Profile
Jag har den här skivan hemma: Richard Strauss - Also sprach Zarathustra (Wiener Philarmoniker, Herbert von Karajan
Decca. Cat: 466 388-2. 96kHz 24-bit).
Visst den låter väl okej, men det är löjligt mycket brus, kan inte njuta av musiken. Jag skulle hellre ta någon nyare inspelning med sämre ljud om jag slapp allt brus

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/16 :  20:41:02  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm tja det är mycket kul stycken som är nämnda åvan...
Men är man inte så där mega inne på klassiskt så finns alltid P2 på morgon kvisten så kör de en hel del klassiskt... de slutar vid 0800 för att övergå till något annat... men sedan har de alltid något vid lunch tid... när det inte är jazz radion.... så jag rekomenderar dig till att slå på radion i bilen till och från jobbet om du har samma okristliga tider som mig... Med en timma i bilen till och från jobbet (har 10 mil till jobbet) så hinner man lyssna på en hel del musik...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/16 :  20:44:41  Show Profile Send jerico a Private Message
Martin.M: Kan se en dirigent framför mig... Bara det att han har en massa stollar med fogsvans och en arme med plåtslagare framför sig och en tokig alkis med en massa tomglas...

Helt klart det roligaste jag läst.

Men vad gilla du Bach? Han har en del fina saker för sig...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/16 :  21:58:51  Show Profile
denada: 18-16 .. bil typ ... hela tiden om jag har lust

jerico: Jag har noll koll på vem som gjort vad hehe... därför jag skulle behöva lite stalltips!

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/17 :  22:49:23  Show Profile Send jerico a Private Message
Han tillhör väll de tyngre gossarna om man säger så... Men även han har gjort en massa dynga... Lyssna hemma hos polare och se vad du gillar.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/18 :  09:48:10  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
jerico: Lite nyfiken bara... Kan du specificera dyngan?

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000