Author |
Topic |
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 22:22:32
|
"Släkterna Montague och Capulet" ur Romeo och Julia av Prokofjev |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/11/18 22:23:08 |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 22:35:28
|
Dags med ett tips till denna tråden. Har ikväll avlyssnat Beethovens 7:e symfoni med Berliner Philharmoniker under ledning av Karajan och den är det verkligen bra ös på, knappt nåt lungt parti alls. Rekommenderas om man vill testa lite klassiskt med tryck.
Beethovens 1:a & 2:a symfoni år svängiga oxå. Så få vi inte glömma Rossinis operaouvertyrer, speciellt "Den tjuvaktiga skatan".
Edit: stavfel |
nyfiken skeptiker |
Edited by - krellmaster on 2005/12/02 23:26:28 |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 00:17:07
|
quote:
Har ikväll avlyssnat Beethovens 7:e symfoni med Berliner Philharmoniker under ledning av Karajan och den är det verkligen bra ös på, knappt nåt lungt parti alls. quote:
Jag är beredd att hålla med om att det inte finns mycket till lugn i Karajans version, han rusar genom den lugna satsen alldeles för fort!
Om jag ska vara konstruktiv så kan jag tipsa om Chopins ballad i G-moll (för piano), den brukar charma folk. Chopin skrev fyra ballader som verkligen inte är lugna så bli inte avskräckt av namnet.
Om du inte rynkar på näsan om man yttrar ordet modernistiskt så är det en god idé att zappa igenom Stravinskys "Våroffer", köttigare urladdningar får man leta efter. Mycket bra testmaterial dessutom. :)
När vi ändå är inne på nyare prylar rekommenderar jag Prokofjevs Toccata i D-moll, helst spelad av Martha Argerich. Även hans kända "Släkterna Montague och Capulet" ur Romeo och Julia är, som Ohmega föreslog, härlig för nya öron.
Vivaldi skrev mer lättlyssnat och hans "De fyra årstiderna" är värt en lyssning, speciellt sommardelen om du vill ha action.
Franz Liszt var rival med Chopin och har skrivit två bitiga pianokonserter. Den första har nog färre smöriga bitar om jag inte missminner mig.
Shostakovich skrev med både humor och allvar. För humor ska du kolla in hans solokonserter för piano (och trumpet). För allvar rekommenderar jag hans stråkkvartetter, framför allt 9 och 8. Både humorn och allvaret uttrycks med intensitet.
Om du vill lyssna på Bach och pallar att det bara är en ensam fiol som står och gnisslar rekommenderar jag hans partita i D-moll. Den är inte lättsam men ack så bra och intensiv.
Astor Piazolla skrev argentinsk tango som slår gnistor och verkligen har "stampa-takten-faktor". Leta efter inspelningar där han själv medverkar, han och hans band är helt otroliga.
Det blev några tips. Det vore kul att höra vilka saker du gillade av det som folk har föreslagit. Om du mot förmodan skulle tycka att det blir dyrt att köpa alla skivor (bara för att senare upptäcka att artist X spelar mycket bättre på en annan skiva) rekommenderar jag att du går till en välsorterad skivbutik med en lista och ber att få lyssna.
|
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 14:47:17
|
Trans-Siberian Orchestra kanske kan vara något? Klassiskt med hårdrocksinfluenser. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 23:22:02
|
Mera Karajanös är t.ex Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik". Andra Stavinskij-tips är väl "Petrusjka" å "Eldfågeln", sistnämnda va längesen jag lyssna på men den platsar nog Stravinskij brukade inte spara på krutet. |
nyfiken skeptiker |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 13:42:54
|
Stravinsky - Våroffer - gärna med kobayashi eller liknande. Även en pianokoncert med detta stycke kan vara njutbart men det bör vara dubbelflygel i så fall annars blir det "för enkelt" o okomplicerat att lyssna på. Sista delen är det lite drag i om det är det du är ute efter. |
Edited by - Stormen on 2005/12/04 13:44:20 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 14:45:49
|
fidelityn: Denna finns redan i min ägo: Trans-Siberian Orchestra - The Christmas Trilogy 3 cd + dvd |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 16:10:47
|
Har inhandlat och lyssnat på denna nu:
Visst är det fart - men mycket stråkgnislande. Jag tror att något modernare skulle passa dig bättre Martin.M. Till exempel Stravinskij och andra ryssar som nämnts så flitigt i tråden.
mvh/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Topic |
|