HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Söker klassisk musik med lite drag!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/18 :  21:50:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
LOL @ inledningen till den här tråden!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:22:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Släkterna Montague och Capulet" ur Romeo och Julia av Prokofjev

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/11/18 22:23:08
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/01 :  22:35:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Dags med ett tips till denna tråden. Har ikväll avlyssnat Beethovens 7:e symfoni med Berliner Philharmoniker under ledning av Karajan och den är det verkligen bra ös på, knappt nåt lungt parti alls. Rekommenderas om man vill testa lite klassiskt med tryck.

Beethovens 1:a & 2:a symfoni år svängiga oxå. Så få vi inte glömma Rossinis operaouvertyrer, speciellt "Den tjuvaktiga skatan".

Edit: stavfel

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2005/12/02 23:26:28
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2005/12/02 :  00:17:07  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
quote:

Har ikväll avlyssnat Beethovens 7:e symfoni med Berliner Philharmoniker under ledning av Karajan och den är det verkligen bra ös på, knappt nåt lungt parti alls.
quote:

Jag är beredd att hålla med om att det inte finns mycket till lugn i Karajans version, han rusar genom den lugna satsen alldeles för fort!

Om jag ska vara konstruktiv så kan jag tipsa om Chopins ballad i G-moll (för piano), den brukar charma folk. Chopin skrev fyra ballader som verkligen inte är lugna så bli inte avskräckt av namnet.

Om du inte rynkar på näsan om man yttrar ordet modernistiskt så är det en god idé att zappa igenom Stravinskys "Våroffer", köttigare urladdningar får man leta efter. Mycket bra testmaterial dessutom. :)

När vi ändå är inne på nyare prylar rekommenderar jag Prokofjevs Toccata i D-moll, helst spelad av Martha Argerich. Även hans kända "Släkterna Montague och Capulet" ur Romeo och Julia är, som Ohmega föreslog, härlig för nya öron.

Vivaldi skrev mer lättlyssnat och hans "De fyra årstiderna" är värt en lyssning, speciellt sommardelen om du vill ha action.

Franz Liszt var rival med Chopin och har skrivit två bitiga pianokonserter. Den första har nog färre smöriga bitar om jag inte missminner mig.

Shostakovich skrev med både humor och allvar. För humor ska du kolla in hans solokonserter för piano (och trumpet). För allvar rekommenderar jag hans stråkkvartetter, framför allt 9 och 8. Både humorn och allvaret uttrycks med intensitet.

Om du vill lyssna på Bach och pallar att det bara är en ensam fiol som står och gnisslar rekommenderar jag hans partita i D-moll. Den är inte lättsam men ack så bra och intensiv.

Astor Piazolla skrev argentinsk tango som slår gnistor och verkligen har "stampa-takten-faktor". Leta efter inspelningar där han själv medverkar, han och hans band är helt otroliga.

Det blev några tips. Det vore kul att höra vilka saker du gillade av det som folk har föreslagit. Om du mot förmodan skulle tycka att det blir dyrt att köpa alla skivor (bara för att senare upptäcka att artist X spelar mycket bättre på en annan skiva) rekommenderar jag att du går till en välsorterad skivbutik med en lista och ber att få lyssna.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:47:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Trans-Siberian Orchestra kanske kan vara något?
Klassiskt med hårdrocksinfluenser.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/02 :  23:22:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Mera Karajanös är t.ex Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik". Andra Stavinskij-tips är väl "Petrusjka" å "Eldfågeln", sistnämnda va längesen jag lyssna på men den platsar nog Stravinskij brukade inte spara på krutet.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/04 :  13:42:54  Show Profile Send Stormen a Private Message
Stravinsky - Våroffer - gärna med kobayashi eller liknande. Även en pianokoncert med detta stycke kan vara njutbart men det bör vara dubbelflygel i så fall annars blir det "för enkelt" o okomplicerat att lyssna på. Sista delen är det lite drag i om det är det du är ute efter.

Edited by - Stormen on 2005/12/04 13:44:20
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/04 :  14:45:49  Show Profile
fidelityn:
Denna finns redan i min ägo: Trans-Siberian Orchestra - The Christmas Trilogy 3 cd + dvd

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:10:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har inhandlat och lyssnat på denna nu:

Visst är det fart - men mycket stråkgnislande. Jag tror att något modernare skulle passa dig bättre Martin.M. Till exempel Stravinskij och andra ryssar som nämnts så flitigt i tråden.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000