HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på DVD (silver), 2-3kkr.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:00:35  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
quote:
Att den inte visar spår är ju urkorkat. Det tänkte jag inte på, tack för att du tog upp det!

Likadant på 1920:an.

Tips på beg Denon-DVD (SILVER) som visar spår välkomnas!

Alternativt annan DVD som också är silver och fungerar bra.

Pris: 2000-3000kr


Från min andra tråd.
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44850

Ska köpa en platt TV nu också så bilddelen är inte helt ointressant.

Edited by - m_persson79 on 2005/11/12 11:01:45

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/12 :  13:52:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Visst, du kan säkert få något som "funkar" för dom pengarna. Men till så bra högtalare som Pip, och om du dessutom vill ha bra bild, då tror jag absolut att du har mycket att vinna på att lägga några tusingar till.

Men men, förmodligen lyssnar du inte så mycket på oss som tror att man ofta får mer, när man betalar mer.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:04:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Nä, när det gäller signalkälla så har blindtest (nivå-kalibrerade) visat det som bl.a. LTS säger - att det är sjukt svårt att urskilja.

Jag tror på fakta och vetenskap. Inte på öppna tester då så många psykologiska faktorer spelar in.


OnTopic:
Pioneer DV-585 har nämnts.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:06:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nä, när det gäller signalkälla så har blindtest (nivå-kalibrerade) visat det som bl.a. LTS säger - att det är sjukt svårt att urskilja.

Jag tror på fakta och vetenskap. Inte på öppna tester då så många psykologiska faktorer spelar in.



Har du någon länk till detta/dessa blindtest som du refererar till? Jag tror också på fakta och vetenskap i första hand, det är därför jag undrar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:17:20  Show Profile Send Blue a Private Message
"Nä, när det gäller signalkälla så har blindtest (nivå-kalibrerade) visat det som bl.a. LTS säger - att det är sjukt svårt att urskilja."

LTS blindtester ja, andra blindtester har visat annat. Men visst, självklart är skillnaderna mindre uppenbara än mellan olika högtalare. Och ska man göra blindtester av cd-/dvd-spelare så gör man nog klokt i att jämföra under lång tid, annars blir man förvirrad av dom snabba bytena (precis som att man blir förvirrad av utseendet vid öppna tester).

Däremot håller jag med dig om att även en billig dvd-spelare kan låta "helt okej". Det blir liksom sällan någon katastrof ljudmässigt, om man inte väljer någon mycket märklig modell. Däremot brukar ju byggkvalitén och finishen lämna en del övrigt att önska i dessa prisklasser.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:50:38  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Jag förstår ärligt talat inte ...
Du säger att
quote:
när det gäller signalkälla så har blindtest (nivå-kalibrerade) visat det som bl.a. LTS säger - att det är sjukt svårt att urskilja.


Varför ställer du då frågan på ett HiFi-forum?

Jag har själv en Kiss dp-450 DVD, den rekommenderar jag inte. Det låter kass genom analogutgången. Jag får helt ok ljud om jag änvänder den digitala utgången och DAC:en i min Denon 3802. I så fall använder jag Advantage Thor som slutsteg vilket ger en markant förbättring mot de inbyggda i surroundförstärkaren.

Fast det låter ännu bättre om jag kör direkt från min CD-spelare Arcam CD82 till Thor. Jag har även jämfört CD-spelaren med en Pineer 575. Före modifiering lät den ganska bra för sina pengar men den var ingen match mot min CD-spelare. Efter modifiering måste jag nog säga att det bara är en smaksak vilken man föredrar (fast den som påstår att det inte går att höra skillnad pratar smörja enligt min mening).


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/12 :  17:31:04  Show Profile Send KennethS a Private Message
Samla lite till och satsa på en Denon DVD2900. Tryggt köp med bra och trevligt ljud. Verkligt ruggigt bra bild. Kostar ju lite mer än 2000-3000kr men är klart värd att spara till.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:23:29  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
matte76: Nä, det är jag o ett par kompisar som gjort dem. Inte helt vetenskapliga dock.

Blue: Jag tror inte på långtidsanvändning.. jag upplever att man vänjer sig, i många fall hissar det som blivit bättre och glömmer det som blivit sämre.

bom: Det är främst funktionaliteten jag är ute efter. Sen finns det ju kassa spelare, helt klart! Hade en Denver karoke-DVD hemma för att visa svärmor hur man kopplar in o sånt, jösses vad den lät skumt!

Fast köper man något >2kkr så bör den vara OK! Det är ju inte rymdteknologi direkt.

KennethS: Tack för tipset!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:22:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Inga problem! Har själv haft en Denon DVD 1710 som kostade 1700:- och den är mycket sämre än 2900:an på alla områden. Bilden vart verkligen helt klar och mycket skarpare med 2900:an och ljudet ska vi inte ens prata om, ren utklassing utan vilja trampa på någons tår...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:29:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/13 :  03:06:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Nån Sony kanske? Bra bild är ganska vedertaget när det kommer till Sony, och ljudet är ju helt acceptabelt?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/13 :  15:05:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
visat det som bl.a. LTS säger - att det är sjukt svårt att urskilja.


Var någonstans säger LTS att det är "sjukt svårt att urskilja" (skillnader mellan olika signalkällor)?

Möjligen framför LTS ståndpunkten att det vanligen är små hörbara skillnader mellan olika cd/dvd-spelare, men att det är sjukt svårt att urskilja hörbara skillnader mellan olika signalkällor skulle jag inte påstå att LTS säger. Av alla cd/dvd-spelare LTS testat är det väl i princip bara 668:an som varit den signalkälla som kunnat fastställas som den som påverkar signalen allra minst/eller ohörbart i LTS F/E-test. Alla andra hittills testade signalkällor eller D/A-omvandlare har uppvisat hörbara förändringar av signalen (med de inspelningar som finns att tillgå idag) så vitt jag vet.
Det visar ju att det trots allt inte måste vara svårt sjukt att urskilja skillnader mellan olika signalkällor.

Men jag håller med om att det kan vara sjukt svårt att urskilja skillnader mellan olika signalkällor (när man nivåkaliberar och lyssnar blint), men det kan säkert också bero på att man själv kanske inte är en lika duktig/erfaren lyssnare eller att man kanske inte använder sig av inspelningar som är lika bra på att framhäva apparaternas egna karaktär/förvrängning av signalen.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/13 :  15:45:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Mullbekt: Någon speciell du syftar på?

hifirocker: Ja, LTS var kanske fel att säga. Jag är inte ens medlem, men många LTS:are påstår att det är mycket liten skillnad jmf med högtalare & förstärkare.

Så var det sagt.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/13 :  15:53:32  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Det lutar nu åt en beggad inspelningsbar DVD ist, typ:

http://www.blocket.se/view/6589100.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

eller

http://www.blocket.se/view/6533515.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

Vad tror ni om det?

Edited by - m_persson79 on 2005/11/13 15:53:54
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/13 :  16:16:57  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det där med att man inte hör skillnad har nog som ovanstående att göra med ovana lyssnare sen alla kanske inte har samma ljudöra som andra. Isåfall skall man vara glad för då kan man ju få ihop en kanonanläggning nästan gratis. Själv är jag inte så lyckligt... lottad.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:56:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Är inte speciellt ovan. Eller dålig hörsel för den delen.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/13 :  20:31:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det handlar inte enbart om hörsel utan kompisar brukar ta mig som referens på vad jag tycker om ljudet då jag lätt kan utmejsla skillnader som kanske inte alla kan höra.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:09:58  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Det kan ju också bero på vilka prylar som får ta hand om signalen efter DVD/CD-spelaren...

För att återgå till min jämförelse (KISS digitalt-> 3802 ->Thor) gentemot (CD82 -> Thor) så var ju det senare klart att föredra! Men om jag istället kör (CD82 -> 3802 -> Thor) så blir det faktiskt svårt att höra skillnad mot KISS-spelaren oavsett om jag kör CD82 analogt eller digitalt. Det beror förstås på att 3802:an smutsar ner signalen!

Nu kan det förstås tänkas att det är mycket bättre ljud i 2105/2106 än i 3802, men jag tycker att du i alla fall ska se till att få jämföra surroundreceivern med en renodlad 2-kanalsförstärkare i samma/lägre prisklass för att höra om du trots allt inte går miste om en del ljudkvalitet?


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:26:50  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Som sagt, att Öhman demar med 2105 räcker för mig hoppas bara att 2106 låter så likt som möjligt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/14 :  07:45:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Förstår inte varför du frågar om tips här isåfall, bara kör med samma saker som IÖ kör med och du blir helt nöjd?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/11/14 :  09:04:52  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Matte
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:31:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
matte76: Jag frågar efter DVD. Han använder Pioneer 668 (kostar 8kkr eller nått) - dvs alldeles för mycket.

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/15 :  09:41:39  Show Profile Send EmilH a Private Message
Du tror inte att han demar med Pioneer 668 av någon anledning precis som han gör med Denon 2105?
Stäm av med IÖ annars kring om det finns billigare spelare som han kan rekommendera?
Du kan ju passa på och höra samtidigt om han har några åsikter kring 2106:an

Såg förövrigt i Hifiklubbens nyhetsbrev att det fanns demoex av 2105:an till nedsatt pris, kanske kan vara värt att undersöka?

Observera, detta är inte illa menat på något sätt utan bara lite funderingar/tips i all välmening.


EDIT: Stavning

Edited by - EmilH on 2005/11/15 10:20:36
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/15 :  09:49:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Varför inte i din anläggning jämföra ljudet från de dvd-spelare du är intresserad av med ljudet från cd-spelare i ungefär samma prisklass (nivåkalibrerat givetvis) och jämför vilket du tycker låter bäst? Det är ju faktiskt du och inte IÖ som ska lyssna på anläggningen sen...

/Mattias (i all välmening)

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/15 09:51:02
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/15 :  10:57:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Okej apparat har en sådan själv

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9426


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/15 :  11:10:19  Show Profile Send Nitram a Private Message
Om du ska köra platt skärm så se till att du har bra utgångar på dvd'n... helst dvi/hdmi... åtminstone bra komponent... scart är ingen alternativ i mina ögon.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000