HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mellanregister i Canton Ergo RC-L sönder?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FilkM
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/11/04 :  18:56:51  Show Profile Send FilkM a Private Message
Hej,
Var på besök hos mina kära föräldrar dit mina RC-L är förpassade då min bättre hälft har beslutat att körsbärsfärgade högtalare inte passar i möblemanget
Som ”straff” verkar nu mellanregistret i ena högtalaren lagt av

Till frågorna:
1. Kan jag på något ”enkelt” sätt kontrollera om mellanregistret är dött?
2. Ifall det är dött, vart kan jag få tag i ett nytt/begagnat lättast?
3. Ifall det ej är dött var i Göteborgsregionen kan man få högtalaren lagad?

Tack på förhand.

Mvh
Björn

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:01:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låter det illa så är det antagligen kasst.

Du kan trycka på konen in o ut lite lätt , hörs det missljud eller om du inte kan röra den då har talspolen bränt. Finns det rörelse men inget ljud då kan du skruva av elementet o testa på polerna med ett batteri. Jag har för mig att sladdarna är fastlöddade på Canton så du behöver en lödkolv med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FilkM
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:24:39  Show Profile Send FilkM a Private Message
Tack för svaret.

Elementet låter inte illa det låter inte alls, ve tinte om det i sammanhanget är bra eller dåligt

Skall testa med att känna på konerna imorgon. Förstår inte riktigt hur jag skall testa på polerna med ett batteri, det får du/någon gärna förklara närmare.

PS Har iaf lödkolv
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:50:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lödda av sladdarna , sen tar du ett batteri tex ett nio volts , ha kortare sladdar fastlöddade på elementet sen kopplar du det till polerna. Antingen går elementet in eller ut när du testar. Att det går in eller ut beror var du kopplar + och - men bara det rör på sig.

När du lödar tillbaka sätt då till baka sladdarna på samma ställe som innan. Märk gärna upp innan du lödar av dom.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:41:08  Show Profile Send Softman a Private Message
9v?!
Det räcker definitivt med ett 1,5v

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/11/06 :  13:24:51  Show Profile Send bjarne a Private Message
I göteborg ligger Canseda, som är generalagent för canton - Högsbo ind omr. Ljudkällarn kanske kan hjälpa dig annars - dom har canton. Själv gillar jag Helmers HiFi vad gäller att laga grejer - Vet inte vem det är Helmer lämnar grejerna till, men det brukar både vara billigt och bra och rel snabbt.

Ett konstigt fel f ö. LÅter som att nåt bara har lossnat och behöver kopplas in igen.

/bjarne
Go to Top of Page

FilkM
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:37:56  Show Profile Send FilkM a Private Message
Hej igen,
nu har jag äntligen haft tid för att felsöka. Ett klart missljud förekommer när man trycker på "konen", vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att talspolen bränt
TACK för hjälpen!!!

Följdfråga: Bör jag även köpa ett ett nytt mellanregister till den hela högtalaren för att de skall "matcha" igen eller kommer det "lösa sig" efter inspelning?

Mvh
Björn
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/11/14 :  00:46:55  Show Profile Send niklas a Private Message
Jag hade Canton Karat M50 en gång i tiden (ca 5 år sen). Efter ett partaj var ena mellanregistret trasigt (och bas o diskant stod på max på förstärkaren). Jag kontaktade Canton och de svarade att jag troligtvis hade fel(!) på min förstärkare och om jag skickade det gamla elementet till dem så skulle jag få ett nytt. Helt gratis alltså. Suverän service!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:30:36  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Jag kan bara efter egna erfarenheter säga att det kan låta
olika om du bara byter ett mellanregister.

Hur gamla är högtalarna?


!JBL
Go to Top of Page

FilkM
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/11/14 :  22:37:57  Show Profile Send FilkM a Private Message
Har kontaktat Canseda och enligt han jag pratade med kan jag få ett nytt element om högtalaren är < 5år gammal och såld i Sverige.
Högtalarna är ca 4 år gamla och sålda i Sverige. Nu gäller det bara att försöka gräva fram kvittot som verkar ha försvunnit Har iaf kontaktat den tidigare ägaren som lovat ta kontakt med affären, där de köptes, för att försöka fixa fram ett nytt kvitto. Annars får jag ”skylla mig själv” och inhandla ett eller ev två nya element. Alternativt ett begagnat om det nu mot förmodan skulle gå att få tag i någonstans.

Tack för ”synpunkterna”.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000