HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Brum från vinylspelaren, vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/11/11 :  17:29:26  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag köpte en beg. pro-ject rpm4 för ett tag sedan, men tyvärr har jag brumproblem med den. Brummet är rätt svagt vid kanten av skivan men ökar när tonarmen förs längre in på skivan och hörs då tydligt vid tysta passager, brummet ökar med ökande volym. Spelaren är kopplad till en pro-ject speedbox och jag har ett Nad pp2 riaa-steg. Jag har testat att byta ut rcakablarna, koppla in skivspelaren direkt till receiverns phonoingång (och alltså inte använda Nad pp2 eller min 2-kanalsförstärkare) och har dessutom bytt till en Grado gold pickup. Men inget har hjälpt. Jag tror att det är nåt jordningsproblem för ett litet brum hörs när man tar tag i pickuplyftarmen.

Ska jag lära mig leva med det eller är det nån som har något bra tips på vad jag kan göra?

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:36:25

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/11 :  17:35:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
Den måste jordas. Är det inte en jordkabel inmonterad i signalkabeln!? Och receivern har väl en jordanslutning i närheten av phonosteget!?

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2005/11/11 :  17:38:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har du jordkabel från spelaren?



Ska sitta på den silvriga anslutningen märkt GND eller i förstärkarfallet på en jordskruv på den...
Fast det kanske du redan har?

Edit: Inte först...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/11/11 17:39:20
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/11/11 :  17:49:03  Show Profile Send Egill a Private Message
Tack för de snabba svaren! Jo, det finns en jordkabel på skivspelarkablen och den hade jag inkopplad till att börja med och det hjälpte inte för det största brummet som ökar närmre skivspelarens mitt. Jag kopplade inte tillbaka jordsladden efter jag testat byta kablar, det var kanske därför jag fick det andra brummet när jag tar i tonarmen - jag ska koppla in den igen för att se om det försvinner och också kanske testa med avoxidationsspray på pickupsladdarna.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/11/11 :  18:48:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hade ett diy riaa, var tvungen att jorda det i ett element och
då lät det bra, inget brum alls.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:00:40  Show Profile Send Egill a Private Message
Kan vara värt att testa, ska jag dra en tråd från Riaans GND till elementet eller? Fast som jag skrev så finns brummet där även om jag inte använder mig av Nad Riaan.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:00:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Om inget annat hjälper kan det vara dax att prova nätavstörnings trafo.
Det kan göra underverk på både mot brumm och mekaniska motoroväsen.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:57:38  Show Profile Send Tomas a Private Message
levande:nätavstörningstrafo elimenerar inte jordnbrum tyvärr! Jordbrum får du när 2 t.ex skivspelaren jobbar mot en jord och receivern en annan. De måste vara anslutna till samma jord. Kolla om jordanslutningarna är ordentliga(i detta fallet försäljaren) Du ska absolut inte leva med det! Ett tips för den som har ett brum som vägrar ge sig så finns det en:


Används vid omvandling av balanserad till obalanserad signal eller för isolering mot jord (brytning av cirkulerande jordströmmar).

Dock alltid bäst att lösa problemet förstås!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:11:31  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Är du säker på att det inte är Gradon som är problemet? Grado är ju ökända för brum. Du säger att du bytt till Grado Gold, vad hade du innan och var det problem även då?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/11 :  23:03:34  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Tomas/
Det funkade för mig på ett annat sätt, det var liksom nätsörningarna som ställde till det.
Det var kanske att gå ett steg till efter att ha ficksat jordbrummet jag menade.
Problemet i detta fall verkar vara att någon metall är o jordad Ex: motor, tallrik, tonarm, m,m

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

stratocaster
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/12 :  00:07:33  Show Profile Send stratocaster a Private Message
Hej!
Har exakt samma problem med min lånade Rega P3:a (jag väntar på leverans av min Pro-Ject RPM-5). Efter några timmars felsökning (RIAA, kablar, jord osv) så kunde jag konstatera att det är nätdelen i min CD-spelare, Cambridge Azur 640, som spökar sig in i pickupen. Otippat... Flyttade bort Cambridgen några hyllplan tills vidare och nu är allt OK. Tror att jag måste lämna in den på garantireparation. Det kan ju inte vara meningen att skärmningen av nätdelen ska vara så usel?
Lycka till!

För en optimist är glaset halvfullt. För en pessimist är glaset halvtomt. För en tekniker är glaset dubbelt så stort som det hade behövt vara.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/11/12 :  07:34:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Att brummet varierar i styrka beroende på var på skivan pickupen är gör att man skulle kunna misstänka luftburna störningar. Stratocaster pratar om just sådant. Ett sätt att testa är att temporärt flytta på spelaren. Så ställ ut den en bit i rummet, finns problemet kvar då



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:25:36  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag har testat att flytta ut grejorna i rummet och maximera avståndet mellan skivspelare, speedbox och receiver (använde den inbyggda Riaan i receivern), allt kopplat till ett Bada nätfilter som sen var kopplat till ett ojordat uttag; inga andra apparater inkopplade eller i närheten. Brummet kvarstår och jag misstänker att det kanske är nåt i själva spelaren som ger brum. Brummet varierar inte hur som helst, utan ökar stadigt ju närmre mitten man kommer med pickupen.

Jag ska testa min gamla Ortofonpickup och sen också koppla in allt till ett jordat uttag.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:41:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Rent spontant så tycker jag detta låter som kabelstrul.
Om det inte är allt för mycket strul skulle jag testa o byta tonarmskablarna. oftast så sitter det riktigt tunna kablar o det kan vara så att de har börjat oxidera i anslutningarna.

En sak att kolla är om själv jordkabeln sitter som den ska i spelaren.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:44:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det kan ju vara så att pickup'en hämtar störningar från motorn isf.
Den sitter ju på andra sidan mitten av skivtallriken, om än en bit ut, men det betyder ju att pickup'en är närmast motorn när den är längst in på skivan.

Pröva att byta pickup som du tänkt och se om problemet försvinner...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/11/29 16:45:20
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/07 :  22:31:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hur gick det Egill

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:21:28  Show Profile Send Carlos a Private Message
Kan inte brummet skapas av akustisk återkoppling?

Jag hade brum, så ställde jag skivspelaren på en liten marmorplatta så försvann det.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:23:30  Show Profile Send Egill a Private Message
Tack för att fortsatt intresse, jag har inte testat något mer ännu, men jag ska göra det de närmsta dagarna. Otroligt vad mycket grejor som kan orsaka brum, ett under att inte alla har det . Kablarna - de kan ju vara problem, men jag har testat att spruta avoxidationsspray på kontakterna utan framgång och ifall de är dåliga - borde inte brummet vara jämt och inte öka när jag för in tonarmen mot mitten? Akustisk återkoppling - nja, jag har testat med spelaren på vibrapods och dessutom testat att sätta den på golvet när jag maximerade avståndet. Knackar jag försiktigt på träskivan hörs inget pickupen under spelning (till skillnad från om jag gör det i skivspelarplinten). Spelaren står nu med vibrapods på en hyfsat tung träskiva på toppen av ett spiderrack. Bilder att skåda finns på http://www.minhembio.com/Egill

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:48:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är mycket troligt att det är pickupen som plockar upp brum från motorn. Jag tar mig friheten att citera ett inlägg från Linn-forumet från en kunnig herre:

"På Regas skivspelare brukar det vara motorns magnetiska fält som orsakar brum. Ju längre in på skivan (närmare motorn), desto mer brum. Vissa pickuper är mer känsliga för magnetiska fält, alltså sämre skärmade. Då blir det mera brum."

Samma sak lär kunna gälla med Pro-Ject.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:43:51  Show Profile Send Egill a Private Message
Jo, det låter som det troligaste. Frågan är då bara vad man ska göra åt det? Lite märkligt att spelaren inte skulle vara bättre skärmad faktiskt.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:56:38  Show Profile Send Egill a Private Message
Jo, det låter som det troligaste. Frågan är då bara vad man ska göra åt det? Lite märkligt att spelaren inte skulle vara bättre skärmad faktiskt.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:10:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kolla om motorn är jordad.
Det kan ju vara en början om den nu inte är det.
Annars så en liten skärm runt motorn om det får plats.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:45:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Levande
quote:
Om inget annat hjälper kan det vara dax att prova nätavstörnings trafo.
Det kan göra underverk på både mot brumm och mekaniska motoroväsen


Jag har mätt lite på min teori och det blir mindre störfält efter nätfiltreringen.
Det blir också tystare gång/mindre vibrationer på motorn vilket i sin tur förmodligen leder till mindre magnetiska fluktrationer som påverkar puppan.
En skivspelare bör nog har en skärmad nätkabel samt skärmad motor samt nätavstörd streeeeet

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:18:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Egill
Jag kom på vad ditt problem kanske kan vara men bara kanske.
Har du kopplat eller kontrolera att de fyra stiften/kotntakterna uppe vid pickeuppen sitter rätt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:06:51  Show Profile Send rynnox a Private Message
Hej egil, jag tycker du ska pröva att flytta skivspelaren bort från TV:n . Jag hade samma problem och det visade sig att brummet kom från att TV:n antagligen ej är tillräckligt skärmad

ha det gott / Ronny
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/30 :  19:25:56  Show Profile Send Egill a Private Message
Dags att ta upp denna gamla tråd igen. Jag blev av med brummet när jag kopplade in min Ortofon om30, problemet är bara att jag tycker den låter tristare än Grado gold. Jag ska kolla upp om motorns skärmning kan förbättras. Annars får jag vänta på att AH ljudteknik hittar reservdelar till min Dual 750 (motorstyrningen knäpp och håller inte rätt varvtal-men det är svårt att hitta reservdelar).

Jag testade att koppla ur antennkablarna för tv och receiver som finns i närheten av skivspelaren och också att dra ut sladden till tvn- utan effekt. Jag har kollat att pickupen är rättkopplad och har också på prov kopplat den fel. Jag har också provat diverse hemmagjorda jordningar från riaat och utgångarna på skivspelaren, men det har inte fungerat.

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - Egill on 2006/03/30 19:27:06
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000