Author |
Topic  |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 02:06:16
|
Som en liten motreaktion eller motpol till http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44848 startar jag denna tråden. Köper man grejor borde(?) man väll lyssna innan. Svårare är det om man inte vet vad det är man bygger.. eller hur det skall bli 
Jag får väll föregå med gott exempel och hänga ut mitt sämsta bygge.
En variant av svalanders 0.1mms "fyrfläta" med 0.6mm spunnen lackad koppartråd. Total avsaknad från diskant. Använde den dock med stor fördel som signalkabel till basarnas slutsteg ett tag. En någorlunda ovanlig lösning med mono RCA --> stereo XLR.
Vilket kanske kan beskriva "misslyckade" som sedan i ombyggd form blir lyckade byggen.
 |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 02:37:37
|
Inga bilder men jag gjorde ett tappert försök till Hagermans bugle med p2p-lödning för några år sedan.... Gick sådär , raka vägen till papperskorgen. |
.....where the music comes to die. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 02:56:41
|
Mitt första RIAA-steg var bäst som radiomottagare. Men inte ens det var det bra på. Ynkligt är väl ett passande ord. 
En annan gång tänkte jag bygga banddiskanter, köpte magneter som var magnetiserade i fel ledd. Det hördes inte ett ljud förrän man lyssnade ovanför diskanten. Ljudet gick rakt upp i taket från änden av bandet. Det var rätt komiskt.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 02:58:54
|
Hahah. Ditt sista var lite gulligt bernt :) Hur lät det om man nyttjade det som så då? Kunde du inte vända magneterna? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
fidelityn
Member

870 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 04:24:33
|
Tja det måste nog vara i sin ungdoms glada dagar dvs. 70-talet när man satt ihop en gissad högtalarlåda med en 15" rcf och 4 piezo-skriker och vid 1:a spelningen upptäckte att sångarna stog ca: 200 meter bakom resten av bandet för att ge en liten vink av mitt tidiga försök att nå highend på högtalarsidan. 
Vemsom: Som en notis till det du skrev först i ditt inlägg så kanske inte alla har tillgång i sin närhet att lyssna först utan får gå lite på chans eller fråga i typ forum som detta efter upplevelser eller tyckande om produkten man är nyfiken på.
Om det var en liten pik till mig? så äger jag såväl C800 som Antea. Om du undrar varför jag efter ha spytt galla över C800 när jag nu redan har ett par Antea så kan jag förklara det för dig via PM om du vill.
Men om vi nu kan kalla C800 för diy så kan jag ju nämna lite mer om varför jag näst intill dödförklarar den. Förrutom tidigare nämt så finns det ingen tanke bakom delningsfiltret i dessa förrutom att få elementen att tåla en någorlunda effekt. Det finns t.ex ingen impendans-korrektion vilket som får följden att elementen att åker jojo jämte emot dom andra elementen i t.ex ljudstyrka.
Jag garanterar dock att mina första diy-burkar i inlägget lät betydligt sämre.  |
Edited by - fidelityn on 2005/11/11 04:52:12 |
 |
|
Mattias S
Member

461 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 06:32:53
|
Kommer ihåg att jag "byggde" ett par högtalare till min bror för ett antal år sedan innan jag visste hur man egentligen skulle göra. Slängde på ett par nya mdf-frontar på ett par gamla lådor, lånade basarna från dessa, hittade ett par filter från några andra högtalare, monterade in dessa med och som slutfinal hittade jag ett par gamla bilkoaxialare som fick agera mellan och diskant. Det hela lät givetvis rätt så illa men bror min maskerade det värsta genom att gömma högtalarna bakom soffan.....
Fick faktiskt leva ett par år då han fick ungar och inte hade råd att fixa nått bättre + barn brukar ju finna högtalare rätt så intressanta. Sist jag såg dom var när vi kastade dom. Han lyckades bränna båda 2 under nån fest har jag för mig.
Summa summarum. Uselt bygge helt enkelt men entusiasm fanns så det räckte och blev över ;) |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:15:54
|
Hade stora planer på att gjuta mig ett par betonghögtalare i slutet på 80-talet. Hade inget koll på hur man gjuter betong så det gick inte alls.... Efter att par dagar så var hälften i något halvhårt pulvlerliknande tillstånd resten gick att hälla bort
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
JohnA
Member

556 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 09:28:36
|
Här kommer en av mina oförlåtliga ungdomssynder:
Som 16-åring slaktade jag en helt unik 50-tals radiogrammofon och plockade ur baffeln med två 8" koax-högtalare. Sågade så slarvigt till några spånplattor och byggde en låda till baffeln med häftpistol! Fronten kläddes med grovt tyg och resten fick lila och 3cm lång syntetpäls i form av en hunddyna. På sidan fästes en urful "vattentät" freestyle vars hölje var lite eldat, deformerat och bränt. Intill denna ett batteri och ett slutsteg av några TDAxxxx på veroboard. Trots några fjuttiga watt gjorde apparaten sig hörd på en utomhusfest. De flesta SÅG den också.
Även om bygget både såg och lät förjävligt ut tror jag folk spydde av andra skäl... Under hemresan med stadsbuss klagade folk högljutt när jag skruvade pitch-kontrollen fram och tillbaka... Jo det var verkligen ett ruggigt bygge, men då det var just avsikten kanske det håriga monstret inte platsar i denna diskussion...
Det värsta sett i backspegeln var förstörandet av radiogrammofonen, men hur många av oss DIY:are har inte slaktat för att senare ångra? |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 10:55:07
|
Är faktiskt en skivspelare som jag byggde med delar från en annan skivspelare av tvivelaktig kvalitet, hur det gick inget stämde den ville knappt spela skivorna tonarmen satt fel m.m. Javisst ja jag målade plinten i en äcklig grön färg jag hittade i snickarboa men inte hjälpte det. Men jag lärde mig mycket av försöket och den så kallade skivspelaren hamnade till slut på tippen.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 12:47:44
|
Hmm, intressant tråd....så fort man byggt något så finns det ju en "sämsta" liksom bästa...
Det absolut värsta DIY jag gjort var nog att bygga en Magnumwobbler att lura gammelgäddan med, 40 cm lång, här skulle det fiskas som bara den....gjort i trä (furu), den flöt som en kork förutom att jag hade missat det där med tyngdpunkten nederst. Fick dra i en massa skruvar i botten(buken) för att den inte skulle kantra, i bakdelen monterades justerbara dykroder ā la ubåt för att överhuvutaget få bakdelen att komma under vattenytan. Allt detta fick till följd att vattenmoståndet blev så stort att spöt nästan gick av....Som tur var fick aldrig nån firre smak för denna för hade antagligen de gigantiska men undermåligt fastsatta trekrokarna nog farit all världens väg....
OT, javisst men ibland måste man få segla lite snett också...
Om man kikar på ljudförmedling så måste det vara (inte det första) utan det andra bygget. Det första var ett par Acoustic 82 från Hifikit, Gammabas, Sinusmellan, och en Piezodiskant A138. Jag tyckte att de lät bra....och det tyckte de flesta andra också....första designen var fyrkantiga lådor, med självhäftande plastfanér.
Sedan skulle jag bygga nåt som skulle vara snyggare och uppgraderat...dock samma grundkomponenter så jag köpte en annan piezo, A138....och byggde en riktigt snygg Maghognyfanerad låda....dock försvann basen.....och ljudet blev skrikigt...Så här i efterhand så inser jag att avstämningen ändrades iom. lådstorleken ändrades och att nya diskanten gick djupare dvs. jag fick en förstärkning i 3000 Khz regionen....inte bra och jag hade ingen aning om vad jag höll på med men snygga blev de....

Mja, då var de snygga alla fall...på bilden har dessutom Sinuselementen bytts mot Seas MP14.
/MI
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2005/11/11 12:48:50 |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 12:51:21
|
För ca 10 år sedan skulle jag - utan kunskap - bygga ett rörslutsteg. Det sa POFF och lades sedan på hyllan. Delarna skänktes senare till nån, eller tog jag en hundring tro? Tror det var nån i Trollhättan...
Men jag lärde mig hur 2200uf 500 volt känns. 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 15:39:30
|
Byggde engång en TL från mycket gennerella tumregler. Den ble 60x60x160 cm och innehöll MYCKET gips. Sen fyllde jag hela kanalen upp med tungt Rockwool. Det komm inte ett ljud ut ur hålet och den lät förskräckligt. Senare åkte den under en fest ut från en balkong på 2:a våning i ett kollektiv där jag bodde följd av mycket Hurra! Den gjorde ett stort hål i gräsmattan. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 19:25:48
|
vemsom: smidiga LP-filter du gjort.
Mitt sämsta egna bygge måste vara ett system åt syrran med en par 5.25" bredbandare från framdörrarna på en gammal simca i en minimal sluten låda samt 4 st diskanter runt om (i varje högtalare) och filter från ett par trasiga carlssonhögtalare av tidig modell. Till detta kopplade jag ett par passiva basmoduler med 8" boxer-element från ljudia (de med rosa kant) . Som filter agerade en egenlindad spole av tunn tråd med okänt värde. Jag kan lungt påstå att det var det sämsta ljudet jag någonsin byggt med god marginal. |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 23:02:03
|
Mina gamla H-bafflar, räknade lite fel. Dom spelade inget under 40hz.
/J |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 23:16:35
|
Wobblern var rätt cool 
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Gothmog II
Member

435 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 14:43:30
|
Mitt absolut sämsta bygge måste vara när jag och några klasskamrater någon gång på 80-talet fick för oss att bygga en varsin kopia av ett basslutsteg (tror det var Audio Pro b2-50 eller nått). Efter månader av mätande på originalet, etsande av kretskort, beställande av komponenter, monterande och övrigt slit så var det då dags att testa. Samtliga stärkare försvann en efter en i ett litet moln av kiselrök. Vi hade inte en aning om att man måste ha isolerbrickor mellan sluttrissorna och de egenhändigt tillverkade aluminiumprofilerna. Och säkringar, vadå? Tror att vi alla tre slängde skrotet.
Allas vår början är svår. Ett annat riktigt uselt bygge står i garderoben, ett par Valutronic SQ-50.
Tommy
|
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 17:59:49
|
Åkäj, jag får väl åxå lätta lite på samvetet:
I början på 70-talet byggde jag ett par kvartvågare. Det var igentligen en hyprid av kvartvåg och något annat konstigt som jag först senar fick reda på att det kallades "ljudledning". De var bestyckade med en Gamma-bas en Philps 5-tummare och två Gamma banddiskanter. Lådorna lät faktiskt riktigt bra, jag vill tom säga att dom lät otroligt bra. Jag hade aldrig hört något så rent i diskantväg tidigare och basen kunde välta omkull vad som hellst. Ja, det vanliga skrytet ni vet. Var faktiskt riktigt mallig.
Så gick det som det alltid går när man har såg, hammare och andra verktyg- det skulle byggas nytt! För att finnasiera det nya bygget sålde jag 160 liters pjäserna till en jag kände.
En dag ringde han och sa att dom låter konstigt. Det fanns ingen "kraft" i dom. Jag fattade inget, dessa högtalare var det bästa av Världar ju (?!). Sakt och gjort ringde jag på hans dörr. Jag visades in i vardagsrummet under en predikan där jag kunde skönja orden "lurad", "pengarna tillbaka" och "åtal" mm.
Väl inne i hans vardagsrum blev jag stående med något konstigt i blicken, munnen öppnades sakta mer och mer. Jag tror jag kände golvet med hakspetsen i en av dessa sekunder jag befann mig inne i den berömda täta glaskupan. Sedan förbyttes detta i ett hastigt psykoskratt.
När jag lungnat mig så frågade jag honom varför han sågat av lådorna strax under baselementet (?!) och var var den andra högtalaren.
Det visade sig att han tyckte dom var för stora så han sågade helt sonika av lådorna strax under baselementet så att lådan bara blev en trdjedel av den tidigare storleken. Den stympade högtalren ställde han på golvet utan ny botten, det såg ju inte klokt ut. Den andra högtalaren hade gått samma väg men den låg ner under ett hörnbord.
Han trodde att själva lådan bara var en hållere för elementen som helt på egen hand fixade lågbas mm.
Det hela slutade med att jag byggde ett par nya mindre slutna lådor till honom helt gratis för jag hade ju rdan fått min belöning, ett minne för livet.
Tja, det var ju inte min felsattsning. Jag får nog ladda ett tag till innan jag berättare mina egna fel.
|
Edited by - linnar on 2005/11/12 18:03:51 |
 |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 20:13:45
|
Mitt sämsta och mest oprisvärda bygge bestod av 238cm höga lådor med 4 gamma la1231 4st respons 5" mellanreg och 2!! st beyma aludomdiskant med korta horn. Det blev rena skiten, inga mätningar eller så ,hade bara räknat delningfilterna med nån kalkylator.Så mycket jobb men så lite tillbaks  Sålde lådorna för drygt en tredjedel av byggkostnaden Sen dess har det inte blivit fler DIY-högtalare och det finns inga nya i sikte heller |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8468 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 20:33:00
|
Vet inte om det här är mitt värsta bygge, men lite lustigt var det: För några år sen (ganska långt in i min hifi-bana, så det var inget direkt nybörjarprojekt heller) köpte jag ett par jättebilliga bredbandare av Sixten (edgaraudio ni vet). Minns inte exakt vad jag hade i åtanke med köpet, men när jag fick hem det insåg jag i alla fall behovet av att provköra dem i någon simpel form av låda. Det blev såklart ett par öppna bafflar.
Jag och en polare (Henke, läser du?) gav oss ut på jakt efter någon sorts skivmaterial att montera eländet i. Det här var en helgkväll, så någon affär att handla dylijt i var inte öppen. EFter en bilturné runt bygden hamnade vi till slut i syrrans hönshus, vilket befriades från ett par överflödiga plywoodskivor. Gamla och murkna var de, och dessutom sprutimpregnerade med fjärderfäskit.
Efter en viss tvekan släpade vi hem fyndet och insåg att vi inte hade verktyg att göra hål för elementen med. I rent vredesmod gick jag lös med en handvevad borrmaskin och fick till slut upp hål med de absolut mest ojämna kanter jag någonsin sett. Ett hagelgevär hade gjort ett bättre jobb där...
Elementen kom i och plankorna ställdes upp hemma hos mig. Ljudet var väl inget at skriva hem om, men det fanns ett "något" i det där med brendbandare och öppna bafflar som lämnade bestående intryck...!
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
JohnA
Member

556 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 21:43:43
|
Usch, har tigit om följande i 20 års tid, men i detta forum vågar jag nog bekänna några fler gamla klanterier som väcks upp i minnet:
Köpte två 20w slutsteg från Josty-kit i nedre tonåren (början av 80-talet). Enkla saker med en handfull diskreta komponenter, en säkerligen tydlig monteringsanvisning och dessutom komponentplaceringen tryckt på kortens komponentsida. Klant-ungen lyckades ändå inte få ett ljud ur bygget, men å andra sidan ingen rök heller. Att jag smetade värmepastan på sidan av trissorna och inte tunnt på glimmerbrickorna hade knappast betydelse i detta fallet... Tack och lov för självförtroendet lyckades jag med Jostys enklaste kit, -en ljusdimmer med triac.
Några år senare som kaxig gymnasist tog jag glatt och okritiskt på mig uppdraget att bygga en ljudmixer efter recept i Allt Om Elektronik. Skulle ju bli så enkelt med komponentplacering, kortlayouter och allt. Beställde t.o.m. korten hos lokala elektronikhandalen Tord Larsson. Mixern var lika tvärdöd som Josty- förstärkaren... Så småningom började jag ana att hela skiten på nått vis blivit både spegelvänt och bakfram. Minns inte om jag ensam bar skulden eller om kära AOE vänt på bygget. Som prenumerant under några av tidningens första år har jag fått känslan att det inte var ovanligt att ganska allvarliga fel smög sig in i deras byggbeskrivningar. Kvantitet före kvalitet kanske?
Kommer jag på fler grodor ska jag försöka förtränga dem...
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 21:47:07
|
quote: Sågade så slarvigt till några spånplattor och byggde en låda till baffeln med häftpistol! Fronten kläddes med grovt tyg och resten fick lila och 3cm lång syntetpäls i form av en hunddyna. På sidan fästes en urful "vattentät" freestyle vars hölje var lite eldat, deformerat och bränt. Intill denna ett batteri och ett slutsteg av några TDAxxxx på veroboard
Det där måste ha varit nått riktigt hemsk !  
quote: Kommer jag på fler grodor ska jag försöka förtränga dem...
Nä nä nä , fram med det !!

|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
Topic  |
|