HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på golvhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:39:01  Show Profile Send nesnob a Private Message
Skulle vilja ha förslag på välljudande golvhögtalare yill min stereo
Elektroniken består av Primare-grejor?=

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:57:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Som vanligt: Hur mycket cash kan du tänka dig att lägga?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:57:40  Show Profile Send nesnob a Private Message
Max 17000 svk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:25:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vill du ha nya eller går begagnade bra?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:41:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
nesnob: Utan att vilja vara allt för hård i mina ord anser jag att du behöver ta ett par steg till själv innan du frågar. Ju mer information du kan ge desto bättre; vi vet idag att du använder Primare-elektronik och att du vill ha golvare. Vi vet också att budgeten är satt till 17 lakan.

Vilken Primareförstärkare är det?
Hur stort rum har du?
Hur är ditt lyssningsrum möblerat?
Lyssningsvanor?
Spelar du högt, lyssnar du bara på opera och vilken är din favvofärg på högtalarelement?

När du givit mer information kommer du med säkerhet få minst 10 olika förslag från 10 olika personer alla lika övertygade men alla med tillägget "lyssna själv".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:53:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
*håller med EngelhomAudio*

Mitt råd, leta efter ett par begagnade B&W Nautilus 804, du lär knappast bli besviken, men det kan bli hårt att få in dem inom budget. Styrkan ligger i en riktigt tight bas, utmärkt 3D-perspektiv och släpp.

Ett annat märke som jag är svag för är Dynaudio contour 1.8 eller nyare, inte samma definition men å andra sidan lite mer bas. Du kan lätt hitta en contour begagnat för under 13kkr om du letar en månad eller två.

Båda alternativen vill helst ha Primare A30/I30 eller gärna en ännu kraftigare förstärkare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/08 :  21:16:44  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det finns ett par begagnade 804 nu ute på hifimagasinet. han begär dock 21, men det kanske går att komma överrens. jag sålde mina för 3 dagar sedan.. de är mycket bra och kompetenta högtalare. stummare låda får man leta efter

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  22:22:59  Show Profile Send mayro a Private Message


det finns ett par äldre modellen vienna bethoven på hifi4al i danmark.. 12000 danska..

tror dom blir ruggigt svårslagna för dom pengarna ÄVEN om det är förra modellen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/08 :  23:36:12  Show Profile Send Snoop a Private Message
Kanske ett par Phonar högtalare kan vara något

Vart bor du

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/09 :  07:37:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Håller med EngelholmAudio.
För precision välj B&W.
För musik välj SonusFaber.
För drag under galosherna välj Audiovektor.
För häpnadväckande utsträckthet och klarhet välj Revel.
För lättdrivenhet och detaljer välj JM lab.

Detta är grova generaliseringar och alla dessa har givetvis fler goda egenskaper och brister, men kolla vad du har möjlighet att låna hem och prova i din lyssningsmiljö med din elektronik.
För det viktigaste och klart avgörande för ljudets karaktär är samspelet mellan ditt rum och högtalaren. Sedan kommer förstärkarens förmåga att mäkta med högtalaren som last, räcker sedan förstärkaren inte till får du väl byta den därefter.

I korthet välj bland de modeller du kan prova hemma samt tycker om både till ljud och utseende, det brukar vara lättare att leva med en förälskelse.

För 17000 borde du hitta bra beg, mycket roligare för de pengarna.
Enl mig så börjar ljudet bli mycket bra i klassen 25-30k (nypris) vilket borde ge många tillfällen till beg fynd runt 17k.

Lycka till.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/09 :  07:52:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
För precision välj B&W.
För musik välj SonusFaber.
För drag under galosherna välj Audiovektor.
För häpnadväckande utsträckthet och klarhet välj Revel.
För lättdrivenhet och detaljer välj JM lab


...för allt detta välj Vienna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/09 :  08:23:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ett tips är att lyssna på dessa märken och känna av själv vad du tycker

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:05:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det finns ju massor av bra högtalare out there. Jag tog bara några av de jag är relativt säker på hur de låter, i denna prisklass.
Och sedan försökt att pinpointa deras mest framträdande egenskap.
Annars kan det ju bli rena rama recensionen.
Du ska trivas med dom, dom ska trivas med ditt rum och din förstärkare ska trivas med högtalarna. Då uppstår harmoni.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/11/09 09:07:08
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:22:54  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Som ägare till en Primare förstärkare och Miles II säger jag Miles. Såg ett par begagnade på nätet.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/09 :  15:16:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
QRS Merkurius skulle vara min rekommendation eftersom du vill ha ett par golvhögtalare.
Jag har för egen del QRS och har haft olika QRS sedan Tellus till olika kombinationer av förstärkare. Dock har det sällan låtit så bra som tillsammans med Primare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:38:01  Show Profile Send OcA a Private Message
VIll du ha en ny högtalare och vill lägga 17k kan jag inte annat än rekommendera PMC GB1.

Är rätt partisk iom att jag har ett par själv men det är en helt makalös högtalare!

Tänk dig renheten och upplösningen hos en riktigt bra stativare kombinerat med en mycket snabb, följsam och tight bas som dessutom går duktigt djupt! Dessutom är dynamiken något av det bästa jag hört. Att musiken sedan inte komprimeras när man skruvar upp volymen är också riktigt vasst. Ljdubilden håller sig intakt hela vägen från låg volym till rena PA-volymer. Mycket tack vare transmission-line principen.

Klangen är neutral och jag kan tänka mig att med Primare-elektronik kommer klangen att dra en gnutta mot det varmare. Har haft en Primare A20MkII så jag har viss erfarenhet av dem.

Om du har möjlighet att provlyssna så ska du absolut göra et. Enligt mig finns inget bättre köp för 17k i dagsläget. PMC sopar banan med de konkurrenter jag lyssnat till. Kan tillägga att jag tidigare hade ett par B&W 801 av äldre modell och mina PMC har bättre upplösning, större ljudbild, snabbare bas och ett roligare ljud. Spelglada rackare som funkar med techno, rock och klassiskt. En högtalare som kombinerar stampa-takten med riktigt bra hi-fi!

Första gången jag lyssnade på dem satt jag bara med öppen mun och glodde rätt ut i luften, de låter sinnesjukt bra helt enkelt!

In på www.goldenagemusic.se och kolla! Har för mig de har ett par av storebror FB1 (?) som är demospelade till salu för ett riktigt bra pris!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/10 :  17:50:44  Show Profile Send nesnob a Private Message
förstärkaren är en I30
rummet är ca. 40m2
lyssnar mest på rockmusik och blues
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/10 :  17:56:10  Show Profile Send marran a Private Message
jag hade köpt wolfgangs hemmabyggen, tror det är rent fruktasvärt mycket välljud per krona!

annars är Mumma Mosen med under en klockren kombo, säger jag som precis köpt såna

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/10 :  20:06:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Håller med i allt som OcA skriver. Fast i mitt fall är det storebror FB1+ som gäller. Mmmmmmmmmmm.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000