HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärmad strömkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/11 :  17:50:38  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Vilka är att rekommendera, vilka är prisvärda. Pristak +-1000 kr terminerad, kan ev. terminera själv om det finns bra kabel. Har sett Clou Cable o Supra, men jag är inte så haj på det här och vet inte vad som betyder vad och vad som behövs för mig. Jag spelar inte på en High End anläggning, men vill gärna ge bra förutsättningar ändå för grejerna.

Tacksam för alla svar o synpunkter!

/Kalle - Stereo Audio

Stereo Audio

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/11 :  18:08:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Prova först och främst med en kraftigare kabel typ med arean på 2,5 mm2. Terminera den själv och prova. Bara grovleken gör en hel del. Stramar upp det mesta i återgivningen.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:44:25  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Se till att du har jordade utag annars är ju inte skärmen ansluten till något ?

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/12 :  03:37:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock kan skärmen skydda dig för luftburen strålning oavsett om den är ansluten eller ej, men helt ska man använda jordade uttag för bästa resultat !!

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/12 :  13:26:26  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, tack allihopa! Så om jag köper ganska grov kabel med skärm så borde det bli lite bättre. Jag har jordade uttag iaf. Skärmen ansluts bara som jord då antar jag? Istället för den tredje ledaren i "vanlig" kabel?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:46:58  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Om du köper färdiga kablar så är dom "rätt" gjorda med avseende på skärm.

Om apparaten skall ha ha jord så skall den tredje ledaren också anslutas, skärmen skall anslutas i en ände till jord, man ska se till att det inte kan gå ström i skärmen, den har vanligen lite klenare area en kabeln stjälv. vid eventuellt jordfel i apparaten skall strömmen gå via jordledaren & blåsa säkringen alernativt trippa jordfelsbrytaren.Du skall inte använda skärmen som jordledare om den inte är avsedd för det(beror på kabel typen).
Om din utrustning inte kräver jord så ansluter du skärmen i ena änden och struntar i den tredje ledaren alternativt ansluter den i ena änden också.
Om du är det minsta osäker så skall du inte bygga stjälv 230V är dödligt!
Jag är inte helt säker på vilka kablar man får bygga sladdställ av, jag har några hembyggen som är gjorda med en tvinnad treledare med folieskärm den skärmen ansluts bara i en ände.
Jag kör numera supra kabeln, då den är rätt flexibel för att vara så grov.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/12 :  18:02:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Om jag får lägga ett ord, så tycker jag nog att du provar att köpa en grövre historia på lösbit och dra dit några hyfsade kontakter - utan att jorda skärmen! Prova. Inte dyrt. Du kan få goda resultat ändå. - Mnyb - ger några bra råd!

Men sen tycker jag nog att du oxå köper en färdig kabel. Supras Lo-Rad eller SignalCables MagicPower (fast det blir ju import på Magicen), eller en beggad "bättre" kabel. För provlyssning. Anser du inte att du får det resultatet du önskade, så kan du alltid sälja´t igen.

M
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:38:19  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Mm, jo det är ju lite farligt. Kanske är enklast att köpa färdigterminerad eller fråga någon kompis eller farsan att hjälpa! Tack för tipsen båda två!

Stereo Audio
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:42:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Kalle,

Jag har valt Supra LoRad. 2.5 mm^2, lätt att använda, flexibel och tekniskt sett BRA med väl skärmad konstruktion och med i övrigt bra egenskaper. Låter det dåligt är det mycket troligt nått annat fel än på själva kabeln.

Sen gäller det att koppla in med rätt fas också!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:50:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag MÅSTE stödja Rannagardens tips här. Magic power cord. Vill prova en sådan så har jag en du kan få låna och provspela.... Jag har ju "en bunt" kablar som sagt...Den är "trevligt" prisvärd får man nog säga....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:12:05  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, EngelholmAudio, jag ska ta o kika lite på detta så kanske det blir av att köpa en kabel ny eller begat senare, har ju fått några tips här i tråden!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:13:43  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
mayro, vad är priset på en sån här om man skulle köpa sen? Jag känner mig inte nog seriös för att låna en kabel just nu iaf, men ska kolla in den där kabeln, kanske hittar begad. Vad kostar den ca.?

Stereo Audio
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2005/11/09 :  16:53:17  Show Profile Send gnutten a Private Message
ursäkta att jag låna denna tråden lite hoppas de inte gör något...
om man har en cdspelare med nätbrunn utan jord, kan man då använda sig av en jordad nätkabel? eller måste man hitta en ojordad?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:32:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Klart du kan använda en jordad.

M
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:53:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tips: Skärm av järn ger filterverkan, precis som ferriter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/11/10 :  08:38:14  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej! Klicka på länken nedan till mitt system där finns listat vad som behövs från Elfa (två alternativ). Lycka till.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/10 :  10:47:27  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Två mycket prisvärda strömkablar är:

1) Ljudmakarn's Powersnake, se http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520&menu=1

2) Marcus nätsladdar - som dessutom kan måttbeställas! Se http://www.marcuscables.com

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:50:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det någon som har koll på prisläget på Supras produkter, jag tänker då i första hand på deras LoRad strömkabel och MC-EU kontakten? Eller vet någon någon nät-försäljare med web-plats man kan kolla in?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000