HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Remote Command, Fedora - AIX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/08 :  15:33:07  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag vill dumpa en databas remote, ftp:a filerna till lokal maskin och sedan bearbeta dem. Ftp och bearbetning är ok i script redan men just nu startar jag en session mot remote maskin och kör dumpscript manuellt. Funkar ok för mig men uppgiften ska in i cron (eller liknande) och då vill jag ju ha allt i ett enda script. Hur i hela friden bär jag mig åt för att köra ett script remote via ett lokalt script??
Jag hoppas det finns någon som tycker jag är lite korkad som inte kan detta och kan ge mig en hint eller två.
Lokal maskin är en Fedora (3) och remote AIX 5.3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:29:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har du inte tillgång till remoteshell typ rsh?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:07:09  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ja och nej, rsh har jag men /etc/hosts remote kan jag inte röra. Tyvärr är den maskinen i amerikanska händer och de släpper inte till en mm om man inte hotar dem till livet ansikte mot ansikte vilket är svårt i mitt fall.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/08 :  22:30:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hur ansluter du då till burken och gör en dump?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:12:40  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ayn: Telnet

Problemet är löst. Efter en nattmangling med mina amerikanska motparter har de gjort de ändringar som behövs, jag kan använda rsh (tack EngelholmAudio) och alla är nöjda och glada.
Jag har använt Unix i flera år men på en gång jag går bortom, ls, rm, grep etc är mitt kunnande null, kan någon rekommendera en bra "Unix administration for dummies" sida på nätet?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:18:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad behöver du veta?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:22:31  Show Profile Send brewitz a Private Message
Så mycket som möjligt, det ser ut som om jag kommer att bli indragen i "adminträsket" runt databaser (oracle) och det innebär att kunnande om os och nätverk aldrig är fel.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:26:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske ide att gå in på Oracles hemsida och kolla vad dom har för eget stöd för ADM? Det borde ju finnas en hel del dom själva tillhandahåller.

Men njäe, jag har tyvärr ingen bra hemsida att länka till. Brukar använda mig av "man"!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:38:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
telnet?

Som halvt indragen i datasäkerhetsbranschen säger jag - STAY CLEAR OF TELNET, eller rsh för den delen, om du vill kunna sova lugnt på nätterna! Använd SSH istället.

Unix administration for dummies, hm, jadu...det måste ju finnas nån bra bok om det. Vet inte om nån sida på rak arm, är självlärd

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:57:30  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag vet att Telnet inte är säkert men det är någonting som "alla" kan och det funkar utan (nästan) konf. Företagspolicyn är att Telnet är tillåtet mellan utvecklingsmaskiner men aldrig till/från PPE/prod (disabled), det duger gott åt mig och framför allt behöver inga gamla hundar lära sig att sitta.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000