HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stjärnkikare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/11/07 :  04:56:55  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag funderar på att köpa en stjärnkikare och titta runt lite på himlavalvet med min son. Finns det någon med erfarenhet här som kan hjälpa mig med vad man ska tänka på när man köper en stjärnkikare?

Nu i North Carolina, USA.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/07 :  08:34:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vill man göra det enkelt för sig så köper man ett par rejäla kikare av vanlig model samt en bra stjärnkarta.
Räcker förvånandsvärt långt.

Annars så tycker jag man ska gå på ett spegelteleskop.
Oftast så kan man få lite mer kompakta o med större ljusstyrka.
Den stora nackdelen tycker jag är att okularet sitter i toppen på tuben o att de oftast är väldigt kännsliga för damm mm då spegeln sitter oskyddad.

Är man DIY tokig så kan man alltid slipa sin egen spegel

Ett stadigt stativ är också attans viktigt.

Stjärnkikare finns i alla prisklasser, vad har du för buget?



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/07 :  10:43:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Instämmer med Tobbe, en kikare exempelvis en 12x80 är ett utmärkt val, används av både nybörjare och proffs. Till det kam man med fördel använda stativ. Ju robustare (och tyngre) stativ desto bättre. Men man får ju "väga" stativets tyngd mot portabiliteten.

Det refraktor-teleskop som LIDL kör kampanj på med jämna mellanrum är faktist överraskande prisvärd.
Jag äger ett själv. Den går även att modda lite, för det kan uppstå lite reflexioner i kopplingen mellan tuben och ockularet, och får man bort den vinner man lite i skärpa. Den har polärt stativ.

Hälsningar,
Mikael, Ordförande i Kumla Astronomiklubb

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:21:21  Show Profile Send pak a Private Message
köp ett som har rattar för att vrida det till rätt position,jag har ett ganska billigt som man måste vrida för hand i sidled,och det är lite krångligt tycker jag+ att det är ett som man tittar i botten,och de har ganska smal brännvidd mot de som man tittar på sidan.sen beror det väl lite på om du bara vill titta uppåt då bilden blir uppochner i spegelteleskopen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/11/08 :  01:17:06  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Budget har jag ingen, jag bara funderar lite i de banorna. 12x80 med stativ låter väldigt intressant, då är man lite mer flexibel med sin kikare. Jag ska ut och kika runt i lite affärerna i byn och se vad de kan erbjuda.
Tack för tipset.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/08 :  03:22:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det räcker med LIDL-teleskopet för att se Saturnus ringar.

(Jag har inte hunnit titta på Jupiter och Mars med det ännu... Men man borde kunna se Jupiters fläck, och polar-isen på Mars. Själva observerandet är inte min specialitet, jag är mera teoretiker/fysiker)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:44:18  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nu har vi inte LIDL här i Japan, någon som har spec på LIDL teleskopet? Det hade varit coolt att se Saturnus ringar, eller isen på Mars.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:53:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Några frågor dock, i vilket väderstreck ligger Saturnus, Jupiter och Mars? Jag såg någon måne som svävade runt Jupiter med min tubkikare för några år sedan så därav att det vore mycket intressant. Min tubkikare har ett okular på 40x. Kan det räcka?Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000