HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 DigitalTV - vilken box?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/07 :  22:40:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Vilken box rekommenderar ni?

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:57:36  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ja, en så enkel som möjligt så länge tills priserna sjunkit och barnsjukdomarna försvunnit. Sen kan man spana in ngn med hårdisk (+ inspelning DVD) och flera tuners. Men det är nog fortfarande lönt att vänta innan man satsar mkt pengar på en box. Förresten var ska hårdisken och inspelningsmöjligheterna ligga - i boxen eller i DVD-spelaren?

Att det är lönt att vänta är jag helt övertygad om, eftersom digital-TV ska var helt införd i Sverige först 2008. Än så länge är det bara obl i Gävletrakten och på Gotland. Boxarnas antal, deras möjligheter och priskonkurrensen lär ju öka ju fler hushåll som måste skaffa box, eller hur... (Så småningom lär vi kunna glömma boxen helt, eftersom funktionen då är inbyggd i TV:n)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:34:29  Show Profile Send EmilH a Private Message
Har en Force box med hårddisk som fungerar bra, tycker jag.
Smidigt att hantera inspelningar när hårddisken är inbyggd i apparaten.
Bara att ta upp EPG´n (Elektronisk Program Guide) och markera det program du vill spela in så är allting programmerat och klart.
Uppdateringar kommer automatiskt via TV-sändningar någon gång i halvåret med lite korrigeringar och förbättringar.
Det har varit många åsikter kring denna box men jag tycker att min har fungerat bra.
Dock så tror jag att kanalbyten går segare ju mer funktioner du har i din box.. kan vara bra att testa lite olika modeller innan du köper.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/12 :  19:03:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Räcker det med digitalbox för att se grundutbudet i ett Comhem-anslutet hus (tre hål i väggen...)? Eller måste man ha ett abonnemang?

Edited by - Aton on 2005/11/12 19:03:53
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/11/12 :  19:05:41  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Räcker det med digitalbox för att se grundutbudet i ett Comhem-anslutet hus (tre hål i väggen...)? Eller måste man ha ett abonnemang?


Man behöver väl inte göra något alls om man bor i ett Comhem hus???
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:21:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
quote:
quote:
Räcker det med digitalbox för att se grundutbudet i ett Comhem-anslutet hus (tre hål i väggen...)? Eller måste man ha ett abonnemang?


Man behöver väl inte göra något alls om man bor i ett Comhem hus???
Det stämmer - så länge man nöjer sig med ComHems grundutbud. Info från ComHems webbplats: http://www.comhem.se/publik/doc/digitalovergangen.htm

mvh/Jörgen G

edit: Lade till länken till ComHem.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/12 22:24:17
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/12 :  23:34:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Näää, Man behöver inte göra något alls om man bor i ett Comhem hus!!

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:57:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Hmm, det kommer ju inte direkt som en överraskning att man kan titta på TV i ett Comhem-anslutet hus. Vi kan väl också enas om att 1+1 är 2 när vi ändå är igång. Frågan gällde naturligtvis digitalTV. Går det att ta emot Com hems grundutbud av kanaler i digitaluttaget med enbart en digitalbox eller måste man alltid teckna ett abonnemang? Jörgens länk tyder på att man måste ha ett abonnemang men det är väl inte allldeles självklart.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:18:26  Show Profile Send edison a Private Message
Ang. Comhem:
Man måste ha abonnemang (= programkort) om man vill att en box ska göra nån som helst nytta, men har jag fattat rätt så är en del av kanalerna ändå endast distribuerade analogt, tex ska det gälla TV3 och några till.

Ska kolla med Comhem och återkomma (har skaffat denna boxen själv, då man nu kan få den för "0 kr" & utan entréavgift, och även med bara "Small"-abonnemanget á 29 kr/mån)

Bilden blir iaf märkbart brusfriare och skarpare via boxen.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/13 01:21:32
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:30:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Kanon edison, tack för ditt svar! Då vet jag vad som gäller. Mitt "Small-erbjudande" går ut imorgon så då är det väl bäst att hoppa på tåget. Man behöver väl inte beställa nån extrakanal som jag tolkar erbjudandet (det är inte direkt glasklart skrivet). Startavgift och digitalbox ingår även här. Finns digital ljudutgång från boxen till 5.1 förstärkare? Annars blir det lite meningslöst tycker jag.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:42:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag läste just på Comhem att spdif är enda utgången utöver Scart (gäller den sunkiga boxen som ingår i small-abonnemanget). Min 5.1-förstärkare har inte spdif in så då kan jag lika gärna slopa projektet. 5.1 filmer utan surroundljud, ingen höjdare. Hur gör du edison? spdif-ingång i din förstärkare kanske?

Edited by - Aton on 2005/11/13 01:43:56
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:54:12  Show Profile Send Aton a Private Message
Hoppsan, lärde mig just att spdif är detsamma som vanlig koaxialkontakt. Men i comhems fall är det Toslink de kallar för spdif. Såna ingångar har jag hursomhelst i överflöd på min förstärkare så då löser sig ljudanslutningarna trots allt. Trevligt.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/13 :  10:14:56  Show Profile Send edison a Private Message
Aton:
Ja, min Samsungbox (Sam-sunk, hehe???) har toslink, men det fnns ju övergångar om såna skulle behövas
(om nån annan skulle undra, Coax till toslink, tex)

Jag har inte kopplat in nåt 5.1 ännu, men bra att det GÅR tycker jag.

Inga extrakanaler behöver beställas till "small" om man inte vill/behöver.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/13 23:25:22
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/11/13 :  10:36:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Aton:

quote:
Frågan gällde naturligtvis digitalTV


Jo, det är väl det vi är inne på. Som jag förstått det så behöver man inte köpa någon digitalbox om man bor i ett comhemhus. När övergången till digitaltv skett så kommer det ändå funka att ta emot signalen via den vanliga antenningången. Comhem tar alltså emot signalen digitalt till någon centralstation i huset (hyreshus) och därifrån kan man välja att ta emot signalen digitalt eller så får man signalen analogt från centralstationen.

Det är ju samma sak som att ha en box, fast på ett annat ställe i huset. För signalen som skickas till TV:n är ju analog, om det inte är en TV som kan ta emot en digital signal vill säga. Någon annan som uppfattat att det ska vara på det här viset?? När man läst i flera olika tidningar så har det klart och tydligt stått att... bor man i ett comhem hus behöver man inte göra något när sändningarna går över till digitalt

Edit: Ovanstående gäller givetvis för grundutbudet

Edited by - Merkurius on 2005/11/13 10:38:51
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/13 :  20:48:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Jo, den analoga signalen finns där men (enligt reklamen ) skall det finnas ett mervärde i att ta emot sändningen i digitalformat. Det skall ge bättre ljud och bild att D/A-avkoda i bostaden. Låter rimligt, jag antar att alla analoga sändningar dras med rätt stora förluster och störningar om man jämför slutsignalen med den som skickas från TV-masten. Det slipper man väl med en digital signal. Surroundljud följer också med en hel del digitala filmsändningar om jag förstått det rätt och det kan man såklart inte få i det analoga nätet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000