HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 snabbfråga om olika ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/11/06 :  22:36:51  Show Profile Send bluetrain a Private Message
På min förstärkare finns två utgångar för högtalare, en 4, en 8 ohm.
Har köpt ett par nya och tänkte prova en av varje. Den ena är på 4 och den andra 8a. Kan man ha båda inkopplade (på olika, dvs de är på rätt ingångar på stärkaren) eller är detta skadligt/kan paja förstärkaren??

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/06 :  23:35:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter ju inte så där jättenyttigt. Hade jag varit du, så hade jag nog bemödat mig med ett manuellt byte för jämförelse. Om nu 8 Ohm inte vill med sig.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/07 :  07:23:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Bluetrain, det finns risk att du överlastar förstärkaren på det viset. Min rekommendation är samma som rannagarden, byt mellan lyssningssejourerna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/11/07 :  08:00:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Vad är det för förstärkare du har?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:18:46  Show Profile Send bluetrain a Private Message
en amc 3030 (hybrid).. var otålig provade innan inrådan men högst i 30 sekunder, den verkar lyckligtvis klarat sig. Märkligt dock.. Lyssnade på ett par jbl tlx8 och de lät verkligen bra men dessa lät annat än bra, murriga och inte alls så kul.. Funderar på om något kan vara sprängt (låter iofs inte så) eller om de är "sönderspelade". Något sätt att kolla? Tacksam för tips!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:51:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom impedansen på utgångarna är anpassad för den belastning som är nominell så verkar det inte som någon bra ide' att ha båda inkopplade. En högtalare med nominell impedans på 8 Ohm kan i perioder av musiken gå ner till 2 Ohm.

Och en förstärkare som den som här talas om, är anpassad för att man endast skall använda ett par högtalare, vilket gör belastningen svårare, vilket torde resultera i att förstärkaren inte klarar detta. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:33:38  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Världens newbiefråga här men hade ett par högtalare innan med portar bak. Fick lära mig att dessa skulle plaseras ut en halvmeter från väggen. Hur är det om det inte är några portar därbak, samma grejs eller in till väggen?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  02:04:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Mitt råd är nog att prova först på 4 med bägge sedan på 8 med bägge
Sedan kopplar du dem som de lät bäst.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:33:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej bluetrain. Testa, oftast så låter högtalare som bäst när de står en bit ut i rummet, men det behöver inte vara som så, att du upplever ljudet som bättre tackvare det, utan det kan i själva verket bli som så att du snarare tilltalas av den bashöjning som du torde få genom att placera högtalaren intill väggen.

Anledningen till att dina förra högtalare inte skulle stå intill väggen är för att basregistret behöver luft skulle jag tro. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000