HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Up-sampler installerad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:13:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej allesammans!

Måste bara skriva av mig lite efter ett mycket lyckad uppgradering på signalfronten.

Jag köpte en begagnad Ah! Njoe Tjoeb för några veckor sedan inkl alla tillbehör utom up-samplern. Detta är, för dem som inte vet, en cd-spelare baserad på en billig Marantz, men ombyggd av Ah! så att den har två rör i utgångssteget plus en massa andra ljudförbättrande åtgärder.

Spelaren är känd för sitt "analoga" ljud och många vinylfantaster menar att detta är en av väldigt få cd-spelare som inte låter "digitalt". Jag har knappt någon erfarenhet av vinyl, men det ligger nog en del i det dom säger. Den är iaf grymt musikalisk och medryckande.

Hur som helst, så spelade jag några veckor med denna spelare. Jag använde mig av burrbrowns opa627 (sitter i socklar, så man kan byta enkelt) och Siemens E288C NOS-rör och måste säga att jag var nöjd med vad den presterade för pengarna jag betalat.

Tjoeben hade en klart bättre ljudbild, än min gamla cdfix, med större djup och bredd. Rumsinfon var även den bättre. Mellanregistret var nog dess verkliga styrka där röster lät otroligt bra. Jag var även överraskad över hur bra denna spelare klarade av stökig metal och annan "skränig" musik. Allt sorterades på ett snyggt sätt och många av mina hårdrocksskivor fick ett helt nytt liv. Dock fanns en tendens till lite väl mycket mellanbas och det saknades lite detaljer på toppen jämfört med cdfixens extremt välupplösta och detaljerade diskant.

Lösningen på detta skulle enligt många vara Ah!s tillhörande up-sampler, som gör om spelaren till en äkta 24bit/192kHz historia. Denna modifikation/upgradering, som kostar 350 euro, skulle ta denna spelare till en helt annan nivå av välljud enligt en klar majoritet av recensenter världen över.

Jag vart iaf övertygad efter att ha läst massvis av rescensioner, så jag mailade Ah! och lade en beställning på ett stycke up-sampler. Detta var förra veckan och igår kom en mycket välförpackad försändelse från Holland till min dörr.

Up-samplern består av ett instickskort som man själv monterar in efter tydliga instruktioner som finns på hemsidan. Man monterar helt enkelt bort op-amparna och använder dessa tomma socklar för att koppla in kortet. Man kopplar även om ett par strömkablar, men denna operation är lika enkel som att montera in en hårddisk eller liknande i datorn.

Väl på plats kopplades cdspelaren in igen och Nils Löfgrens "Acoustic Live" med "Keith don't go" fick bli premiärspåret med up-sampler.

Jag hade blivit förvarnad av många att up-sampler kräver en lång inspelningstid (upp till 500 timmar) för att prestera sitt max, så jag hade inte speciellt höga förväntningar, men snacka om att det lät bra redan från första tonen!!

Det första jag lade märke till var hur mycket mer detaljer som hördes. Det var nästan som att lyssna på ett bra par hörlurar. Vidare lyssning visade att ljudbilden vuxit rejält på både bredden och djupet. Upplösningen kändes bättre i alla register men störst skillnad märktes i de högre frekvenserna. Basen hade blivit lite tajtare men gick samtidigt djupare Borta var problemen med mellanbasen och allt kändes väldigt välavvägt.

Jag hade planerat att göra flera ärenden mm igår, men jag fastnade i lyssningsfotöljen hela eftermiddagen och kvällen. Jag glömde till och med att äta. Ett mycket gott tecken för ett ständigt hungrigt styrketräningsfreak

Efter att ha zappat igenom en stor del av min skivsamling satt jag blundandes i sweetspoten med ett fånigt leende på läpparna. RACKARNS VAD BRA DET LÄT!! Allt som jag matade spelaren med lät skitbra helt enkelt. Även skivor som jag tidigare undvikit för ljudkvaliten på dem varit så dålig, var nu riktigt njutbara. Skivor med erkänt bra ljud som Norah Jones, Diana Krall, Nils Löfgren osv lät HIMMELSKT BRA!

Järnspikar vad skoj det är med HIFI

mvh
Erik

edit: Denna tråd kanske borde återfinnas i "Hårdvaru recensioner", så vill ni flytta den så är det ok.

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2005/11/04 22:18:25

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:15:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Grattis

Ibland är livet gott

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:19:11  Show Profile Send knoxville a Private Message
Tack för det Johan

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000