HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra kombo? (Denon)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:11:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Ska köpa nytt förstärkeri + DVD, kommer inte att köra så mycket hembio men det är ju kul att alternativet finns.

Det blir piP (ska köpa samtidigt) fram och mina retro B&W DM4 bak*.

Hade helst velat ha en Denon AVR-2105 men det är svårt att hitta beggat, så det lutar åt efterföljaren 2106.

Det måste vara silver då TVn är silver samt att det passar med björk.


http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/receiver/detail/DENON_AVR2106_Hemmabioreceiver.htm?id=7010#

Samt en lämplig DVD, denna (DVD-1720) var snygg och lagom kostsam: (tillhör skaran som inte tror att signalkällan gör så mycket för ljudet, relativt sett)


http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/dvdspelare/detail/DENON_DVD1720_DVDspelare.htm?id=6936#

Vad tror ni?

*Liggandes på golvet intill soffan (som står mot vägg) insvepta i svart tyg pga dess fulhet.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:30:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fråga LTS ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:33:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
TACK FAKTISKT.SE!!!

Glömde att det fanns Ebay.de
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:33:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
http://cgi.ebay.de/7-1-RECEIVER-DENON-AVR-2105-der-grosse-TESTSIEGER-2005_W0QQitemZ7560010301QQcategoryZ22508QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem



Ignorera tråden såvida inte DVD-1720 är direkt dålig.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:38:57  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
freddan:
quote:
Fråga LTS ;D

Lite svårt eftersom dom, vad jag vet, inte testat 2106:an.

Dock demar Öhman med 2105:an och det räcker gott och väl för mig.

Edited by - m_persson79 on 2005/11/04 21:41:24
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:45:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo.. men frågar man dem så är det väll de två ultimata maskinerna ;) iaf till priset sett plus lite till..

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:02:56  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Dem? LTS? Jag frågar aldrig dem något då jag saknar medlemskap.. det ska bli av har jag tänkt länge. Jag sympatiserar dock starkt med dem*. Som du säkert märkt de gånger vi träffats.

1720 har jag aldrig läst om, inte heller 2106 - på hififorum eller faktiskt.se

* Skumma tweaks, dist, nivåkalibrering, blindtest & sånt.

Nåja, nu ska det inte bli en diskussion om det.


Angående DVD-1720 är jag dock tacksam för input.



Edited by - m_persson79 on 2005/11/04 22:05:39
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:34:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nackdelen som jag ser det är ju att kombi av nämnda produkter endast finns att köpa hos HifiKlubben. Annars verkar det kunna passa bra.Frågan är dock om inte ett par B&W egenligen är ettbättre val klangmässigt?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:46:33  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Nu blir det ju 2105:an ist beggat, thank god för ebay.

Klangmässigt? Jag vill inte ha någon klang, signalen ska förändras så lite som möjligt. Öhman demar med Pioneer 668 & 2105 (litar på hans kunskap*), jag tror inte (vet) att signalkällan inte påverkar så mycket relativt sett. Såvida den inte är direkt felkonstruerad.

Jag har B&W idag.


Angående 1720 så vore det kul om någon har erfarenhet av den. Att den inte låter direkt illa, samt är bra rent funktionsmässigt.

* Han kan typ 10ggr mer om ljudåtergivning än någon hifi-säljare jag varit i kontakt med.


Edited by - m_persson79 on 2005/11/05 15:47:12
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:51:34  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om någon av oss här på HF tycker att DVD'n låter kanonbra så är den säkert felkonstruerad enligt IÖ/LTS...

Förmodligen bättre du ställer samma fråga på faktiskt.se


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/05 :  20:12:03  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
jonasz:



Har ställt frågan även där, med konstruktiv respons.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8554

Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/11/05 :  20:14:09  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jonasz:
Synd att man inte kan få en "fair trial" här om man säger att man äger Denon eller Ino-saker.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/05 :  21:48:14  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vad vill du veta om DVD´n?
Priset på den (och många andra Denon-produkter som säljs genom HiFiklubben) är helt i linje med övriga europeiska länder.
Den är en relativt enkel spelare. Det fina med den ligger i bilddelen att den har HDMI och DCDi. Fortsättningsvis spelar den SACD 0ch DVD-A, vilket dock inte är unikt i prisklassen längre.
DA-omvandlaren i den är Burr-Browns DSD...kan bli intresant eftersom alla tidigare Denon-maskiner har använt PCM. Om det här är en ekonomisk lösning på en billig spelare eller faktiskt en förbättring som även kommer i de efterkommande modellerna får framtiden utvisa. Det här är den senaste DVD-spelaren från Denon just nu, dock är den ju inte självskrivet bäst för det.


quote:
jag tror inte (vet) att signalkällan inte påverkar så mycket relativt sett. Såvida den inte är direkt felkonstruerad.


Visst påverkar källan väldigt lite om den är rätt konstruerad, men så är det ju med förstärkare, högtalare och kablar också.
Det kan vara så att du uppnår bäst resultat med att köra coaxialt till 2105 och låta recivern avkoda allt utom DVD-A och SACD.
Men varför väljer du hellre 2105 framför 2106?
Att 2106 är en bättre maskin är nog så nära säkert man kan komma.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/11/06 :  00:26:21  Show Profile Send jonasz a Private Message
J Consul: Ställ en fråga på det andra forumet om rörförstärkare, bredbandselement eller andra prylar som inte är i ropet så får du se hur du bemöts... Förresten varför fråga, det är ju ändå bara ett fåtal produkter som är godkända...

m_persson79: Ber om ursäkt om du ansåg mitt svar vara "out of line", men om du köper DVD'n på rekommendation av oss och du senare hör via IÖ/LTS att den är värdelös så lär du ändå byta ut den inom kort...

Det är möjligt att jag är fördomsfull men IÖ/LTS svansen brukar fungera så.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:17:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det är möjligt att jag är fördomsfull men IÖ/LTS svansen brukar fungera så.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:26:02  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Bubben:
Tack ska du ha! Den enda anledningen att jag föredrar 2105 före 2106 är att Öhman just har 2105 när han demar. Jag är inte den som orkar/har tid att låna hem en massa apparater o testa.. så om Öhman demar med 2105 så måste den vara bra helt enkelt! Är lite orolig över om att man från Denon sida ändrat själva konstruktionen.

Angående 1720 så är bild oväsentligt (kollar mest på film via datorn), fast ljuddelen är ganska viktig + att det inte tar typ en minut o "hitta skivan"


Jonaz:
Är gärna del av en svans där man snackar objektiva förbättringar, hellre det än en placebo-svans alá dyrkablar, shakti och sådant shit.


Edited by - m_persson79 on 2005/11/06 11:31:17
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:43:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tack ska du ha! Den enda anledningen att jag föredrar 2105 före 2106 är att Öhman just har 2105 när han demar.

Tänk om 2106an låter bättre då......
quote:
Jag är inte den som orkar/har tid att låna hem en massa apparater o testa..
Och då missar man kanske chansen till att köpa det som låter bäst....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:46:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tror den kommer fungera bra till 2105:an. Sen att det är snyggt när det är samma design på grejerna gör ju inget heller. Dom där Denonspelarna är väl förresten inte så plastiga? Har fått för mig att det är alu-front.

Troligen är det inga större skillnader mellan 2105 och 2106 men det kan ju vara dumt chansa.

Mvh

quote:



Konstruktiva inlägg som vanligt...


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:52:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Konstruktiva inlägg som vanligt...


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/06 :  12:10:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Du har inte funderat på att Öhman har nog 2105 för att 2106 inte fanns då... Frågan diskuterades väl på faktiskt.se för inte alltför länge sedan om jag inte minns fel.

Det tar inte lång tid för 1720 att starta skivan. Däremot har 1700-serien inte aluminiumfront som instegsmodeller i denons program.

Du har väl förresten följt övriga rekomendationer för placering av piP(heltäckningsmatta, draperi för sidoreflexerna, något difuserande och relativt hårt tak)? Enligt konstruktören av dina högtalare ger det större inverkan på ljudet än all elektronik tillsammans..

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/06 :  14:59:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Om jag vore i din sats hade jag nog gjort lite annorlunda. Jag hade matchat Piparna med bättre elektronik än de rekommenderade Denon-prylarna, och hållt mig till tvåkanal. Då får du en riktigt bra musikanläggning* och även film går ju alldeles utmärkt att avnjuta i stereo.

Ska du ha en riktig hembio ā la Öhman ska du nog satsa på ett av hans lite större högtalarsystem. Vilket blir betydligt mer kostsamt.

* Med förbehåll för att jag aldrig själv lyssnat på Pip, men när även icke LTS-are säger att dom låter förbaskat bra så börjar det ju kännas ganska trovärdigt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/11/06 :  18:02:48  Show Profile Send mus a Private Message
Jag har en 1710 och är nöjd med bilden på den, ljudet är nog säkert också ok men jag kör digitalt till receivern. Dessutom tar den alla "svåra" skivor jag har, både CD och DVD. Men en sak med den irriterar mig fruktansvärt: displayen är rent ut helkass. Sifforna är för små (ok, jag sitter rätt långt ifrån men tycker de kunde vara större och tydligare) men framförallt så visar den bara spårtiden, inte vilket spår man lyssnar till! Vilket spår man lyssnar till ser man bara när man växlar spår, då indikeras spårnumret under några sekunder. Tyvärr måste man upp till 2910 om man vill ha en bättre display och vill ha en Denon.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  10:55:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
bubben:

Detdära med tid att starta skivan är viktigt. Tack för att du tog upp det!!

quote:
Du har väl förresten följt övriga rekomendationer för placering av piP(heltäckningsmatta, draperi för sidoreflexerna, något difuserande och relativt hårt tak)? Enligt konstruktören av dina högtalare ger det större inverkan på ljudet än all elektronik tillsammans..

Det är bara dämpad bakvägg som är rekomenderat för just piP då de är designade att stå dikt an vägg.
Men jag har tjocka draperier, köpt stoor & tjock matta samt bokhyllor fylla med böcker. Men det är sånt alla borde göra!

Och, ja, det gör större inverkan än elektronik - det borde vem som helst förstå. Dock är det lite arbete inblandat vilket tenderar att skrämma bort en del.



Blue:
Tror inte på övergrym elektronik, blindtester har skrotat min tro på det. Det handlar om så många 10.000kr att jag inte ens orkar tänka på det. ROTEL 1090 står dock på önskelistan.
quote:
kommer inte att köra så mycket hembio men det är ju kul att alternativet finns

Läser du så ser du att hembioljud inte står högt på listan. Planerar dock ett gäng A1:or i framtiden.

mus:
Ja, detdära med att låta recievern göra D/A-jobbet låter ju lockande, får se hur jag gör när grejerna är hemma.
Att den inte visar spår är ju urkorkat. Det tänkte jag inte på, tack för att du tog upp det!

Likadant på 1920:an.

Tips på beg Denon-DVD (SILVER) som visar spår välkomnas!

Alternativt annan DVD som också är silver och fungerar bra.

Pris: 2000-3000kr




Edited by - m_persson79 on 2005/11/12 10:59:01
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  10:58:15  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Sen när grejerna är inhandlade som kommer all fokus hamna på rummet. Även om jag gjort en del som det ser ut nu.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:45:35  Show Profile Send KingX a Private Message
AVR 2106 är absolut ingen dålig maskin heller så det gör inget att du skaffar dig en sådan.. då priset å den ligger i exakt samma rang som sin föregångare ocksåå.. det e juh ingen större skillnad på dem heller...

jag skulle satsa på en pioneer dv-585 om jag var du, ifall du inet vill slänga ut så mkt kosing och ändå få en jäkligt bra dvd spelare...


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:28:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack KingX.

Den var inte direkt ful heller.



Jävla Denon-spelare, hade helst velat ha Denon även där.. passar bättre ihop estetiskt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000