HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik med djuuup bas!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:26:21  Show Profile Send regner a Private Message
Nu har jag äntligen fått tummen ur o skaffat mig en subb, (sunfire true + behringer ultracurve) och nöjd är bara förnamnet. Lyssna på musik är helt enkelt roligare nu. :) varför i jag inte gjort det tidigare!? ;)

Jag har dock lite dåligt med välljudande bra musik som har RIKTIGT djup bas så tips skulle uppskattas. :)

Jag lyssnar på det mesta, jazz (dock inte allt för svårsmält sådan), klassiskt, pop, rock, det mesta inom hårdrock.. electroniskt som chillout, trance, goa osv..

Som avslutning skulle jag vilja tipsa om den brittiska Singer-Songwritern Allan Taylor om man är ute efter riktigt bra musik med en bas som gräver djuupt. :)

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:30:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
B. Fleischmann (stavning?) skivan "Welcome Turist"
Den har djup o ball bas :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/03 :  19:44:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns rolig bas på många skivor/låtar ju.

Några som brukar vara trevliga är Björk-skivan: "Post". Mycket skum bas - som gräver - på den skivan.

Sen har vi ju Cervin-Wega-dräparen : Alec Empire: "Low on Ice" (inte mycket till musik - men det är bas!).

Bara ett par exempel som slog mig just som jag läste.



Sen (kom jag att tänka på... ) fick man en "test-skiva" av Usher på Malmö-mässan (jag och de flesta som var på demo just då iaf) med en inspelning av den kända Orff-låten: O Fortuna ur Carmina B.
Spelade den hemmavid; Bra luft och rejält med "rum", men när bastrumman klappar in vid 2min 40sec där nånstans håller man på att skita ner sig! Snacka om "tarmkittling". (uppefrån vänster och ned till höger!?)

Mvh,
M


Edited by - rannagarden on 2005/11/03 19:51:18
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:16:12  Show Profile Send regner a Private Message
Tackar för tipsen! :) B. Fleischmann Welcome Turist, björk post skivorna och carl off låten hittades... Måste ju lyssna innan man köper.. ;) djuup o trevlig bas... men jag har ja en känsla av att mina grannar inte håller med om det, ivf delen om trevlig.. ;) inte fönsterrutorna heller för den delen.. :
Ett hett tips.. Techmaster P.E.B. - Bass Computer 2000 .. hyfsat eurotechno med sjukt mycket och djup bas... mumma! :)
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:46:39  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Regner!

Kraftverk och yello är kul att höra

En skiva du måste köpa är!!!!!!!!!!!!!!!!

TECHNO TRAX Vol.4

Där finns många bra spår

Har själv köpt sub The Linn Sizmik 10.25 den rockar fett
(Hoppas du blev nöjd med dina kablar)

Mvh Anders

Edited by - govinda on 2005/11/04 12:02:49
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:40:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Favorit just nu
"A perfect Circle" - Thirteen moon (Prog hårdrock)

20 Hz på flera ställen

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/04 :  00:08:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Denna tråden fick mig om än mer att vilja få klart mina basar som nu är demonterade för elementbyte :(

(spelade som hastigast två element utan låda och upptäkte en viss resonansfrekvens i min stereobänk vid 14Hz.. om en liten så skakade det till där :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/04 :  00:41:54  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag säger bara PORTISHEAD!
finns inte många anläggningar som klarar djupbasen i låten "numb".

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/11/04 :  01:09:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Även nya skivan med Björk, Greatest Hits O65134-2 har en del helt sjuka basspår.
Sedan finns Infected Mushroom med rätt inspirerande basgångar, nästan helt oavsett vilken skiva du köper /
Radiohead ex Kid A UK: 527 7532 /
AC/DC ex Flick of the switch Atco 7567-92448-2, AC/DC överhuvudtaget har rätt djupa släpande basgångar

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/11/04 :  08:55:22  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Sen har vi klassikern Jennifer Warnes - The Hunter. Det spelar ingen roll vilken mässa man går på så finns det alltid åtminstone en som demar med denna. Senast nu i Malmö så demades Gallo's små klot med denna skiva.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:26:31  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Micke Y:

Du menar väl ändå "A Perfect Circle - Thirteenth Step"

Rätt ska va rätt... Eller har de släppt en ny?


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:54:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Moon, var fick jag det ifrån?? Nä var ju helt fel.

Ball skiva dock och en riktig systemdödare och test skiva av rang.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:04:12  Show Profile Send svejk a Private Message
Daniel Lanoias Shine
Band of blacky Ranchette
Valkaboats train leaves at eight


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:01:10  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Genesis - Selling England by the pound
Roger Waters- Amused to death
Joni Mitchell- Don Juan reckless daughter (Pastorius)
Stanley Clark- Journey to love
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/04 :  14:01:44  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Nils Landgren - Sentimental Journey. En bastrumma som ligger och dunkar djupt, djupt (nästan mer känsel än ljud) på låt 2 och 3 mfl. Även i övrigt mkt bra. Finns nu för 79:- på CD-ON. / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:48:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Massive attack - Mezzanine mkt djupbas.
Björk - Post som redan nämnts.
Shiva shandra, kommer inte ihåg vad skivorna heter, men bra bas och lite annorlunda trance-musik.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/11/05 :  17:03:21  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Eller om man vill ha riktigt djup bas: Queens of the stone age - The real song for the deaf.. Troligtvis det sjukaste jag hört:p

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/11/05 :  17:50:30  Show Profile Send trewq a Private Message

Allt med stonerbanden Sleep och Kyuss
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/09 :  12:38:01  Show Profile Send regner a Private Message
många schyssta tipps.. Tackar! :) allt ska checkas!

Efter att ha suttit o plöjt igenom en massa gammla skivor så har en sak slagit mig, och det är att äldre skivor har ofta djupare bas är nya kommersiella plattor.
Sitter just nu och lyssnar på Michael Jackson - Bad och större delen av låtarna på den skivan går djupt, vissa väldigt djupt.
Skulle man kunna säga att den nya trenden hos ljudsättarna på studiorna idag är att klippa den djupare basen? (ivf på de kommersiella plattorna) Och isåfall, varför?

Kan förresten tilläggas att kommersiell dynga är bannlyst från min anläggning. Så jag har ju inte så otroligt mycket kött på benen i mitt påstående (eller snarare frågeställning) här ovan. Det är bara en känsla jag fått.

Edited by - regner on 2005/11/09 12:55:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/09 :  16:13:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
1812 , går ner till ca 10 Hz

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/09 :  16:15:36  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad är 1812?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:06:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
En symfoni har jag för mig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:20:09  Show Profile Send ninja a Private Message
Pytor Ilyich Tchaikovsky => 1812 Overture


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2005/11/09 17:22:16
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:44:47  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Ja, 1812 är det ett rackarns tryck i! Jag har själv en DG-inspelning av den. Akta högtalarna bara, så att de inte blir kanonmat...

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:45:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag anser att även Patricia Barbers A fortnight in France (eller Paris?) är värd att nämnas. Livekänslan och basen hänger ihop på ett bra sätt. Norweigan Wood är makalös. Värd en egen tråd.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:13:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag anser att även Patricia Barbers A fortnight in France (eller Paris?) är värd att nämnas.
En av de bästa plattorna på länge. Musikaliskt är är den toppen och ljudtekniskt är den också topp. Spår 8 mmmmmm vilken live känsla! Jag har letat efter skivan här hemma nu i tre veckor men kan inte hitta den. Jag skulle gärna vija lyssna på den så jag får väl köpa den igen....och då kommer säkert skivan fram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000