HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jethro Tull - bästa album?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:29:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom Jethro Tull dök upp i en tråd om Genesis så kom jag att tänka på ett speciellt album.

Att "Thick as a Brick" är ett fantastiskt album tycker nog de flesta som gillade Jethro Tull men finns det ingen mer än jag som tycker att uppföljaren "A Passion Play" är ett lysande album också?

För dem som inte var med kan jag nämna att recensionerna på nämnda album var så nedsablande att Jethro Tull och framförallt Ian Andersson nästan la av!! De kom med ett album till efter ett tag men detta inehöll mycket "enklare" musik och liknade på intet sätt "A Passion Play". Vid tidpunkten skrevs nästan alla s.k "Concept Albums" ned och det var fler än Jethro Tull som sågades längs fotknölarna, bl.a Yes blev rejält sågade för "Tales from Topographic Oceans" men i det fallet tycker jag recensenterna var mer rätt ute eftersom det är aningen långrandigt.

Lite efter detta kom punken, kanske lite som en reaktion på den lätt pretentiösa pockmusiken som kommit under en period.

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:52:19  Show Profile Send magnan a Private Message
Jag ger ett slag för Aqualung!

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/11/01 :  23:37:25  Show Profile Send Shullman a Private Message
Intressant tråd!, kul med lite Progressive snack,
jag säger också Aqualung
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/11/02 :  00:05:21  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Minstrals in the gallery är mest omtyckt av mig.
Sedan slutade jag köpa Jethro. Tyckte helt enkelt
att de inte klarar av en bättre LP och ville inte
bli besviken. Tycker väldigt mycket om JT och vill verkligen
gärna återskapa bekantskapen med nyare material som kommit
efter Minstrals.... förslag ???
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/02 :  01:31:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har några favoritplattor med Tull, men har svårt att rangordna dem.

Mest homogent bra platta: A Passion Play.
Både Minstrel in the Gallery och Songs from the Woods har riktiga dunderlåtar som lyfter albumen väldigt högt.
Jethro Tull har ju varierat endel i genre genom åren, så om man delar in plattorna i före och efter 1980, så ligger A Passion Play på ena sidan, och Catfish Rising på andra. Alla låtar på Catfish Rising är "bra" eller bättre. Att utse någon av dem till slutgiltig vinnare blir svårt.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/02 :  02:46:18  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
I "efter 1980" gruppen rekommenderar jag i rangordning först Catfish Rising, sedan Crest of a Knave och i tredje hand är det krona eller klave som väljer mellan Broadsword and the Beast och Roots to Branches.

I "före 1980" är det lite svårare, just på grund av att vissa av plattorna är koncept-album. Dessa är nog inte inkörsporten till Jethro Tull, men vågar du dig på ett koncept album är min rekommendation A Passion Play. Annars rekommenderar jag Aqualung, efter det blir det svårare. War Child eller Stand Up. De tidigaste albumen innehåller diamanter, men är tyvärr lite ojämnare.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:25:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Plattorna på 70-talet är så olika varandra att det är svårt att jämföra dom.
Det är ju stora språng mellan Aqualung och A Passion Play.
Jag håller med om att A Passion Play är ett ruggigt underskattat album, absolut en av deras bästa. Plattorna som kom på 80-talet och därefter är ojämna, men jag vill också slå ett slag för Under Wraps om man gillar dom mer proggiga plattorna A Passion Play och Songs From The Woods. Under Wraps är ojämn men innehåller många roliga låtar. Dessutom mycket syntar och trummaskiner för att vara Jethro Tull vilket gör den annorlunda. Trots trummaskiner så är det bra fart på musiken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/11/02 :  10:23:04  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Living in the past. Helt givet tycker jag. Agualung som god tvåa.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/02 :  18:20:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul att fler gillar "A Passion Play"!

För de som liksom jag har lite svårt att komma ihåg alla gamla albumtitlar så letade jag upp den här sidan med lite information, kan väl vara bra som stöd för minnet.
http://remus.rutgers.edu/JethroTull/disco.html

Jag måste nog uppdatera min skivsamling lite!!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/02 :  23:23:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
http://www.cupofwonder.com/

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  12:34:22  Show Profile Send hkan a Private Message
Varför nämner ingen "Stand Up" som jag anser vara den bästa och givetvis är jag färgad av konserten från denna tid som jag bevistade
och sättningen Med Glen Cornick, Clive Bunker och Martin Barre var den klart bästa.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:16:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Björn-Ola:
Under Wraps är ojämn men innehåller många roliga låtar. Dessutom mycket syntar och trummaskiner för att vara Jethro Tull vilket gör den annorlunda. Trots trummaskiner så är det bra fart på musiken.

Om ni ska skaffa Under Wraps, försök få tag på den "förlängda" CD-versionen som har några extra spår. Varför dessa valdes bort förstår jag inte. Astronomy, Tundra, Automotive Engineering och General Crossing är alla bra låtar. Automotive... är en av mina favoriter på hela plattan. Mysig humor i texterna.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:20:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Varför nämner ingen "Stand Up" som jag anser vara den bästa ...
Stand Up innehåller flera bra låtar varav Reasons For Waiting tillhör min top-10 lista av alla Tull-låtar.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:54:56  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag gillar Songs from the woods...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/04 :  02:49:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Jag gillar Songs from the woods...
The Whistler får det att spritta i benen...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000