HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell KAV400Xi eller Audia Flight One?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:51:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ska köpa ny integrerad förstärkare till min anläggning, högtalare från Vienna och cd-spelare Opera Droplet. Både högtalare och cd-spelare spelar ganska varmt, vilket jag också läst att Audia Flight One gör. Har den hemma just nu och det låter mycket bra. Har ej köpt den ännu dock, och funderar lite kring om Krell KAV400Xi, som ska spela mer "på" lyssnaren med driv och en mäktig bas kanske passar bättre med min anläggning, om man tänker på musikgenres som rock och hårdrock, än vad Audian gör. Hur passar denna Krell till denna musiktyp? Frågar då det finns en av denna modell begagnad på Hifimagasinet. Kan ej låna hem och prova tyvärr då säljaren bor i Uppsala.

Rock/hårdrock låter bra med Audian, frågar mest då Krellen kanske låter särskilt bra till sådan musik och därmed kanske är ett bättre val? Lyssnar iofs på mycket annat också, som akustiskt och pop tex. Tacksam för synpunkter kring mitt dilemma.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:03:12  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag har en 400:a och jag förstår helt ärligt inte vad ni/du menar med "spela på" lyssnaren. Det har jag aldrig upplevt, fast jag har dock en SACD som signalkälla. Krellen spelar nog varken varmt eller kallt utan den bara gör sitt jobb på ett tillbakalutat sätt men samtidigt underhållande.
Vad det gäller musik så funkar det skitbra att köra tokhögt med hårdrock, allt från Halford till gamla twisted sister funkar. Jag lysnnar på allt från hårdrock till opera och allt därimellan. Det är roligt att lyssna på musik men du skall hellst driva den balanserat för att den skall komma till sin rätt.
Det är snarare mina högtalare som sätter begränsningarna när dem börjar bottna vid hög festvolym;) Skitfränt!!

Det enda jag kan komma som jag skulle kunna byta ut min 400:a mot är en 280 försteget samt 2250 slutsteget i KAV-serien.

Lycka till
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:08:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag bara skrev lite som Hifi & Musik beskrev den, har inte lyssnat på den själv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2005/10/31 :  22:58:46  Show Profile Send stargazer a Private Message
Har själv ägt en 400, tycker att den var tämligen neutral i sin karaktär. Driv och pondus finns såklart, dock inte på bekostnad av något annat. Om det var något som jag skulle karaktärisera den med så är det ordet "kontroll". Kontroll av musiken, kontroll på högtalarna.

Någon särskild musikstil som den passar bäst till? Njae, frågan känns lite märklig. Krellen fungerar till det mesta i musikväg.
Kanske excellerar lite på komplex musik, där många andra förstärkare "rör till det". Exempel Red Hot Chili Peppers, Mercury Living Presence-Prokofiev "Scythian Suite & Love for Three Oranges
" / Antal Dorati, Madonnas "music", Rage Against The Machine...

Som med all annan elektronik, bör man se till att man får en bra systemmatchning. Inget unikt för Krell dock. Till mina högtalare (Totem Model One Signature) hittade jag en ännu bättre matchning, varför jag lät min Krell kav400xi gå.

Men som du säkert förstår på mitt inlägg, rekommenderar jag en provlyssning - helst i hemmiljö i ditt system. 400:an är en mycket kompetent stärkare.

Lycka till i "förstärkar-jakten"!

Edited by - stargazer on 2005/10/31 23:15:23
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/11/01 :  02:13:02  Show Profile Send vole a Private Message
matte76, kolla det danska forumet gällande din undran över förstärkar val till dina VA .. Det ligger en hel del där gällande val till VA, kan inget annat än att hålla med dem på forumet (hifi4all.dk)..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/11/01 :  06:57:58  Show Profile Send Apinator a Private Message
Kan bara säga att du ska välja Audia!
Helt klart den bättre förstärkaren av de två! Tycker själv att Krellen är kraftigt överskattad!
Audia har en närapå oslagbar ljudbild och låter jäkligt bra!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/01 :  07:09:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Själv tycvker jag det finns många märken jag skulle kika på före Audias Förstärkare. Dessutom om du nu mot förmodan skulle vilja sälja den Matte.... så kommer den inte vara lättsåld. Inte särskilt många känner till märket. Är det den förstärkaren som har 3-kanaler som du har hemma eller har det kommit någon ny?

Ett alternativ hade kunnat vara att titta på S1:an som ligger ute på forumet och sen köpa de på component forumet oerhört prisade nuforce monoblocken. Kostnad straxt över 30.

Har du tänkt att sälja toan?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  07:33:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för era svar! Det lutar åt Audian då jag ej kan provlyssna Krellen innan men som Hinken säger så kan det ju vara svårt att sälja Audian om jag skulle få för mig det. Det är en variant med 6-kanaler som kan användas till multikanal som det blir. Har ju lyssnat på den med mina högtalare och vet att de passar bra ihop. Strax över 30k som Hinken skriver är en bra bit över min budget.

quote:
Har du tänkt att sälja toan


Ehh...nej, toan behåller jag för ibland blir man ju nödig

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/01 :  09:51:38  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Det lutar åt Audian då jag ej kan provlyssna Krellen innan men som Hinken säger så kan det ju vara svårt att sälja Audian om jag skulle få för mig det."

Med andra ord kan säkert några här börja planera för att göra en kapaffär på en beggad Audia-förstärkare inom en inte alltför avlägsen framtid... ; )

Matte, varför inte en Consonance-stärkare så det blir snyggt i hyllan? Eller är högtalarna alltför krafttörstiga?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  09:56:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Med andra ord kan säkert några här börja planera för att göra en kapaffär på en beggad Audia-förstärkare inom en inte alltför avlägsen framtid...


Gäsp...tröttnar du inte på att köra olika varianter på exakt samma "roliga" skämt Blue?

quote:
Matte, varför inte en Consonance-stärkare så det blir snyggt i hyllan? Eller är högtalarna alltför krafttörstiga


Nej, de är lättdrivna, men Consonance har inte så många förstärkare att välja på precis.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/01 :  10:47:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Matte76: "Gäsp...tröttnar du inte på att köra olika varianter på exakt samma "roliga" skämt Blue?"

Jo ibland, men inte alltid. : )

Matte76: "Nej, de är lättdrivna, men Consonance har inte så många förstärkare att välja på precis."

Jasså? Jag trodde det var precis tvärtom. Enligt deras webbplats, och enligt återföräljaren Lyssna, har dom ett bredare förstärkarprogram än de flesta andra tillverkare....

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/01 :  10:51:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Jag kanske har fel, ska kolla upp det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/01 :  19:00:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Köp Krell, och så kan du prova med något annat lite senare framåt våren.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/11/01 :  20:25:42  Show Profile Send Loopen a Private Message
Matte....

Köp det du känner för. Här kommer du få massa bra tips och råd som man skall väga in. Men köp det du känner för. Det brukar bli bäst.

Lycka till i jakten
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/02 :  07:25:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för hjälpen till alla! Det blir en Audia Flight One då jag gillar ljudet med mina högtalare och vet att de passar bra ihop.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/02 :  07:43:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Fegis! Den som inte vågar vinner intet.
Jag har inte hört Audia, den är säkert bra, kan därför bara uttala mig om Krellen. Den gör bara allt så rätt och okomplicerat, det är en befrielse att lyssna till den. Det är nog "fel" förstärkare om du har ett par gristörstiga högtalare, men den klara alla normaltörstiga med exelance.
Men du har ju bestämt dig så varför försöker jag slå in dörren här?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/02 :  08:00:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Adagio: Jo, jag var nog lite feg här Men kan alltså inte provlyssna Krellen med mina högtalare innan köp, vilket jag gjort under ett par veckor med Audian. Det fällde avgörandet. Men Krellen hade jag nog valt om det inte blivit Audia.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:08:29  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Hadde själv en 400Xi hemma på prov innan jag bestämmde mej för
Musical fidelity A5:an, väldigt nära i karraktär men för en betydligt
billigare peng

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:19:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag hade valt Krell alla dagar i veckan, utan tvekan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:39:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som sagt, det blev Audia eftersom jag inte kunde lyssna på Krellen i min anläggning. Audian passar mycket bra med mina högtalare, det vet jag.

Larsho: Har du lyssnat på Audian?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:41:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jodå men som sagt jag hade inte tvekat, Krell och Vienna passar som handsken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:44:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, på vilket sätt tycker du Krell är bättre än Audian då?

Vad jag hört och läst hittills (bla i High Fidelity) tycker de flesta att Krellen har mer kraft i basen men att Audian har ett bättre mellanregister och bättre diskant, helt enkelt mer finess än Krell.

Och som sagt, jag köper ogärna olyssnat och hade jag köpt Krellen hade jag gjort just det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:47:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
matte76

Jag har ju inte hört dem samtidigt, men min uppfattning är att Krell har en tightare bas som passar mig bättre, sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att Audian skulle ha ett bättre mellanregister och diskant, även där tyckte jag Krellen vann, men det är ju min personliga uppfattning.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  13:53:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Larsho: Ok, det spelar ju mindre roll (smaken är som baken, jag har som sagt läst & hört annorlunda än vad du tycker) eftersom jag redan köpt Audian som jag tycker är en helt otroligt bra förstärkare, och hade jag köpt Krellen hade det blivit en 14 mån gammal med ingen garanti. Det viktigaste för att jag valde bort den var dock som sagt att jag hade fått köpa den olyssnat (det misstaget har jag gjort förr och gör ej om).

Audian har jag haft hemma i tre veckor nu och vet att den är som hand i handsken med mina Vienna.

PS: Eftersom du gillar Krellen finns det en till salu på Hifimagasinet eller du kanske redan äger den?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/03 13:55:21
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:06:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo men det är ju en KAV-300i

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  14:11:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Larsho: Kolla http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21737 det är en 400!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000