HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur stoppar man Telefonsäljare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:52:12  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
"fet lön".


Du menar väl ingen lön
Ännu större anledning att inte vilja bli STÖRD av nasare

quote:
Alla är inte födda med guldsked i mun.
Nä !! Min var gjord av obränd lera

Men som sagt var som nixad slipper jag bli störd till 99.99%

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:06:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Claes_Ireland: Jag vet inte om du läser vad jag skriver? Eller om du i ren frustration häver ur dig något som du tror är svaret på mitt inlägg?
Jag skrev att jag förstår att det kan kännas störande att få telsamtal av säljare.
Jag skrev även att man kan säga att man inte är intresseradad och sedan säga hej då!
Men jag förstår inte hur någon kan vara så elak att dom lägger av luren för att en stakars människa ska sitta där och vänta samt betala telefonuppkopplingen.
Vad skulle du göra om du inte hade något val? Arbetslös och på svältgränsen? Eller ta det arbete som för tillfället är det enda lediga att få?
Jag säger bara! Avböj samtalet, men man behöver väl inte vara otrevlig för det!
Vad gör du med dörrförsäljare? Slår dom på truten?
Eller bankar du skiten ur tv:n när det blir reklam?
Jo jag vet att jag överdriver nu! Men det tycker jag ni gör också.
Det handlar ju bara om ett telefonsamtal som går att säga nej till, svårare är det faktiskt inte.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:10:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
reeltoreel, det har ju inte att göra med ovilja mot att någon ska tjäna pengar. Det är ju oviljan mot att bli störd HEMMA som är grejen. När jag är hemma vill jag inte bli störd av sånt. Det tycker jag är en självklarhet. Sen så är det ju också självklart så, att blir någon förbannade på dem som ringer, så är de ju inte arga på PERSONEN i andra änden, utan på att de blir störda, vilket säljaren har betalt för att göra.
Vad är det som är så märkligt? Jag säger bara att jag vill inte bli störd i mitt EGET hem. Där har en säljare inte ett skit att göra. Punkt slut.


Och med detta som bakgrund hoppas jag att du är registrerad hos NIX.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:20:43  Show Profile
quote:
Jag skrev även att man kan säga att man inte är intresseradad och sedan säga hej då!

Det är inte det lättaste alla gånger då dom bara maler på.. lättare att bara lägga på, säga dra åt helv*te eller lämna luren och gå iväg.

quote:
Men jag förstår inte hur någon kan vara så elak att dom lägger av luren för att en stakars människa ska sitta där och vänta samt betala telefonuppkopplingen.

Hur kan man vara så fräck att man ringer någon i dess hem och försöker sälja massa skräp?

quote:
Vad skulle du göra om du inte hade något val? Arbetslös och på svältgränsen? Eller ta det arbete som för tillfället är det enda lediga att få?

Svälta i sverige har jag svårt att tro på, arbetslösa och lågavlönade är de fetaste i sverige läste jag någonstans. Och man har alltid ett val, man måste inte bo längst upp i norrland och hoppas på att det ska byggas ett callcenter, man får inse sanningen och flytta dit det finns andra jobb.

quote:
Jag säger bara! Avböj samtalet, men man behöver väl inte vara otrevlig för det!

Det är inte lätt alltid efter långvarig telefonterrorism... jag själv jobbar natt, hur kul är det då när nån idiot ringer kl 10-11 på morgonen..

quote:
Vad gör du med dörrförsäljare? Slår dom på truten?

Öppnar inte dörren.

quote:
Eller bankar du skiten ur tv:n när det blir reklam?

Brukar läsa lite på något forum på min laptop.

quote:
Jo jag vet att jag överdriver nu! Men det tycker jag ni gör också.
Det handlar ju bara om ett telefonsamtal som går att säga nej till, svårare är det faktiskt inte.

Jag överdriver också en del nu, bara för att visa två sidor av myntet, du tycker det är helt okej att folk ringer och stör i ditt hem, jag tolererar det inte alls!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:39:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jo jag vet att det finns två sidor.
Jag vet också att en del inte har möjlighet att säga nej till ett jobb när så krävs.
Jag vet också att det är jobbigt att bli störd när man sover (oavsett om det är försäljare eller svärmor) men man kan dra ut jacket.
"Det är inte det lättaste alla gånger då dom bara maler på.. " Hur svårt är det att lägga på luren?????
Jag bor inte i norrland heller (eller min dotter för den delen)
Jag tycker inte att det är okey att bli störd i mitt eget hem, men jag tycker inte att ett telsamtal är speciellt störande.
Detta kan ältas hur länge som helst, för eller emot.
Jag tänker dock inte deltaga vidare i denna diskussion, då alla nu förmodligen vet hur man väljer bort försäljare med NIX.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:43:28  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Det handlar ju bara om ett telefonsamtal


Problemet för onixade är väl att den inte bara är ETT samtal, det är som med Jean Claude Van Damme (Que, rosslig cigarrhes amerikansk trailerröst "He's back in a new high octane movie, over and over and over again"

quote:
Och med detta som bakgrund hoppas jag att du är registrerad hos NIX.

Tror det är svårt att nixa sig På Irland, där får man nog stå ut med den råa kapitalismens anstormning

Efter många års nattarbete i Sverige och England så tycker jag inte att man skall behöva freda sitt hem/sin sömn etc. etc. från dörknackare och ringsignaler.
Jag skall inte behöva stänga av min telefon eller sätta upp plakat på ytterdörren för att få vara ifred/sova i mitt eget hem. Jag skall oxå kunna ha min telefon påslagen så att jag KAN bli väckt av viktiga samtal såsom skola, familj och vänner.

Varför är det så omöjligt att se det från andra sidan ?? Vad är det som säger att försäljare mm. skall ha en självklar och automatisk rätt att tränga sig på i mitt hem, på min fritid ??

Borde det inte kunna vara så att de borde få begära ett, t.ex. skriftligt, tillstånd att ringa/knacka på ???

Alla telefonnummer kunde vara nixade, och kunden själv får aktivt avnixa sig !!!

Skulle det vara så konstigt.... eller hemskt !!!

Någonstans måste väl en individ SJÄLV få välja vad den vill bli utsatt för !
Jag kan till exempel välja att se på reklamfri tv (tack och lov), eller att se på reklam tv. ochså tack och lov !!

Jag kan välja vilken tidning jag vill läsa, vilken radiokanal jag vill lyssna på. Jag kan även välja att inte lyssna på radio eller läsa tidningen. Jag kan ignorera reklamen i tidningen, byta station på tv och radio när reklamen kommer.

Vill jag inte ha reklaminslag så struntar jag i knapp 3,4,5 etc. på fjärren. enkelt

Men telefonen...... där måste jag aktivt utföra en handling i flera steg för att inte bli störd. eller svara för att se vem som ringer För inte visar telesäljarna sina nummer, om man nu väljer att betala för nummerpresentation.

Petitesser i det stora hela ? Ja ! men inte bättre för det

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:50:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Mace

Håller med dig, det är fullständigt sjukt att man måste regga sig någonstans för att slippa nasare i telefonen, det borde vara en självklarhet att man får vara i fred i hemmet, tror inte nasarna själv hade uppskattat att någon ringde 6-10 samtal på en kväll när man bara vill ha lung och ro.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2005/10/31 12:52:34
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/31 :  13:19:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Sedan jag anmälde mig till NIX har jag bara blivit uppringd en gång av försäljare och då av en maskin! Ettt mysko meddelande på engelska som gick ut på att jag vunnit en kryssning. Det blev lite uppmärksammat bla i PLUS om detta med kryssningsbluffen, det var naturligtvis bluff om man nappade på erbjudandet tillkom avgifter och skatter och gud vet allt och till slut kunde man lika gärna köpt kryssningen. Fördelen med maskinen är att man inte känner någon tveksamhet att bara lägga på, det är nästam bättre än mänskliga försäljare på det sättet, fast vilken fasa när man blir uppringd 20 gånger om dagen av maskiner, värre än spam.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  13:33:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja för att inte tala om att bli störd på en Söndag av en femteklassare som säljer kokosbollar,majblommor eller jultidningar, usch vilket eländes elände, när han står
och ringer på dörren som en stolle i hopp om att få in sin del till skolklassen och dess stundande skolresa.
Nu är det väl snart Hallowen också SUCK!
Att man aldrig kan få vara ifred i sitt eget hem.

Ha de bra!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  13:36:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
reeltoreel

Det var väl ändå som att jämföra äpplen med päron

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/31 :  13:51:21  Show Profile Send mace a Private Message
Välgörande ändamål är inte samma sak enligt mig ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:03:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Men att lägga av telefonluren och låta en stackars student betala notan, det är helt ok eller.....

quote:
Det var väl ändå som att jämföra äpplen med päron

Jaha! Å vart drar du gränsen?
Nä nu är det bäst att jag lägger av, annars blir jag kanske arg och modererad

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:03:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej och det är oftast barn som gör det, till skillnad mot att det är vuxna som ringer o terroriserar och borde veta bättre.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:06:38  Show Profile
quote:
Men att lägga av telefonluren och låta en stackars student betala notan, det är helt ok eller.....

Vad skulle dom få betala för något menar du?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:10:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Precis det är väl ändå företaget som pröjsar annars skulle man ju
aldrig ta ett sådant jobb

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:16:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Precis det är väl ändå företaget som pröjsar"

Nej! Inte allt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:18:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
ja då är det ju verkligen dumt att ta ett sådant jobb, det skulle jag aldrig godta, sedan bryts väl ofta samtalen per automatik efter en stund

Detta bevisar ju bara att den branschen är oseriös

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:26:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"då är det ju verkligen dumt att ta ett sådant jobb, det skulle jag aldrig godta"
Näe! Det behöver du säkert inte heller, vilket du kanske ska vara glad för.
Andra kanske inte har den valmöjligheten Larsho.
Sedan är inte min dotter dum, bara för att du inte skulle godta hennes jobb.
Hon tjänar dock några kronor på det hon gör,och belstar inte samhället i form av bidrag eller socialhjälp. Kanske är en liten guldstjärna dock.
Men det kanske är bättre att söka bidrag istället för att arbeta och störa folk på deras lediga tid?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:33:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men vad är det du inte fattar? Att man blir ringd av någon är ju just grejen, jag kanske sover, blir väckt för att någon vill kränga nån jävla fitness gummisnodd? Kom igen, det är ju det som är problemet, jag kanske sitter på toa, klämmer av för att svara, väntar på viktigt samtal, så är det en nasare. kan du inte se vad jag menar? Det ju just det att bli störd hemma utan att ha bett om det. Såna som knackar dörr är ofta mer "ideolgiska" än ute efter att tjäna pengar. När det handlar om telesales så är det ju ofta storkaptilet som är ute, de kan dra åt helvete. Om det kommer någon utvecklingsstörd och ringer på dörren och vill sälja en tavla eller något liknande, då är jag bara glad att kunna hjälpa till. Det är inte alls samma sak. När fjärdeklassaren vill sälja bullar en tidig kväll eller mitt på dagen på helgen, visst kan jag bli väckt då med, men när det rings för att bara tjäna pengar på mig, då har jag inte så mycket tålamod med det. simpelt, right? Jag tycker att det är ett satana otyg. Att jag ska behöva registrera mig för att slippa bli ringd är helt absurt. Det borde vara så att man borde behöva registrera sig för att godkänna det. Tvånsanslutning är förbjudet enligt lag, och så borde det här också behandlas. Det är väl förbjudet att skicka reklam SMS, då borde telesales vara förbjudet det med. Har inget övers för det alls.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:39:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
reeltoreel

Jag har aldrig sagt att din dotter skulle vara dum bara att det är dumt att ta ett sådant jobb med de villkoren, det är stor skillnad.

För övrigt håller jag med Claes, förbjud skiten så man slipper det.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2005/10/31 14:40:56
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:41:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har faktiskt fått spam till mobilen med, fick ett MMS, grov porr, blev förvånad och garvade, har bara hänt en gång så det kan jag ta. :)

Reeltoreel, observera att jag inte säger att människan som ringer är dum i huvudet, jag menar bara att om de blir rätt så hårt avsnoppade, då får man nog ta det. Folk har ju inte direkt bett dem att ringa. Jag hoppas du kan se den skillnaden. Jag har full förståelse för att jobba med telesales. Jag har kompisar som jobbar med. Jag skulle inte vara särskilt artig i luren om de ringde och väckte mig heller, i egenskap av säljare. Tycker det är väldigt rimligt. Jag vill kunne slagga mitt på dagen om jag så vill. Jag jobbar mycket, snittar nog uppemot 70 timmar i veckan, det kanske är därför jag är väldigt försiktig med min fritid? What do I know.
Men jag tycker att det är principiellt fel att någon helt oönskat ringer mig för att nasa saker.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:51:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men som sagt var som nixad slipper jag bli störd till 99.99%
Det är min erfarenhet också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:57:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, jag måste gå och regga mig för att bli lämnad ifred är konstigt. Här är en överdriven jämförelse. Jag startar en rörelse där människor går runt på stan och gör en benny hill klappning på skallen på människor. Enda sättet att slippa är att regga sig på nix. Hmm, jag tycker det är fel, men det är väl jag det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/31 :  15:01:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej då Claes, jag håller med dig, det är sjukt att man ska behöva göra det i dagens samhälle.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/31 :  15:03:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men reel, jag har ju sagt att jag förstår din poäng, men förstå du med att det är inte en privatperson som ringer när de är Telesäljare, de representerar ett FÖRETAG, och det är som den representanten dom får inse att dom kommer att uppfattas och behandlas. Right, det är inte privatpersonen man blir arg på. Skilj på sakfrågan och personen här, jag tror att du blir väldigt berörd av det för att din dotter är tvungen att jobba med.
Råd om hur din dotter ska ha råd med utbilding..Tjaa.
Ta lån från CSN är det enda rådet jag kan ge, eller jobba på fik eller något annat. Det är egentligen inte intressant för diskussionen. Det är principen, jag har inte bett dem att ringa mig, det är inte mina vänner, de jobbar inte för en myndighet som behöver upplysningar. Varför skulle jag vilja att de ringer mig? Jag fattar inte den biten.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000