HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Windows och säkerhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:18:01  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message

Jag satt och blev lite förbannad över Aftonbladet.se och deras ALARM om virus och hackade datorer hela tiden. Här är lite information som ger er ökad säkerhet på nätet. (Jobbar inom IT, detta är mina erfarenheter, tar dock inget ansvar)

Faran av att bli hackad ligger i en stor del i NetBIOS. Det är ett protokol som gillar att dela med sig information till alla som vill ha den. Genom att stänga av den på LAN kortet (inte uppkopplingsporten) så minimerar ni risken med att bli attackerade.
Ert modem/router kvittar vad den delar med sig, den vet inget om datorn som sitter bakom.

Vad ni gör är; gå in i kontroll panelen -> nätverk och välj properties på er LAN kort. Under Propertes -> TCP/IP -> Advanced -> WINS (jag har engelsk version, vet inte vad allt heter på svenska) hittar ni NetBIOS. Disable det från kortet som kopplar upp sig mot ert modem/router för internet. Klart!

Jag kör Snort (www.snort.org) på min dator där hemma för skojs skulle (svårt att få igång, vill ni ha hjälp posta en tråd) och sen jag stängde av NetBIOS får jag nästan inga alerts längre. Hade massor innan jag stängde av NetBIOS. (Snort kräver kunskaper om TCP/IP)

Nu sticker jag ut hakan och påstår att Windows XP är inte så osäkert som det hävdas, och firewall och AV tillverkarna bara vill tjäna pengar på "Svensson" som inte fattar bättre! Under 6 år med bredband har jag aldrig blivit hackad, inte ens ett virus. (Igång 12-24 timmar om dygnet).
Jag har ALDRIG haft ett anti-virus program installerat på min dator. Windows Update och NetBIOS avstängt, det har räckt för mig.
Kör Adaware ibland, hittar inget. Online Av scanner, hittar inget heller.

Vill ni ha mer information, posta i denna tråden. Det finns flera på forumet som har kunskap i detta området.

Glöm aldrig, vill någon åt er information kan de komma åt den, beror bara på hur mycket tid de vill lägga ner. Total säkerhet finns inte, och kommer aldrig finnas, oavsett OS.

Lars

Nu i North Carolina, USA.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/29 :  11:15:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tjenare Lars

Ett bra tips måste jag få säga Hur man surfar är det som är det primära när det kommer till skydd. Vet du om det här hjälper mot snabbspridande maskar ??

Jag har haft 2 seriösa attacker sen 1990 men då har det handlat om ren hackerattack. Både gångerna skickade jag BiosNuke tillbaka

Det programet fungerar bara på Win98 så be inte om nån kopia bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/29 :  15:33:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Windows är så osäkert som det påstås till stor del just för att det finns enormt korkade standardinställningar. Man kan fippla med alla inställningar och få det bättre, men det är relativt få förunnat att besitta de kunskaperna.

Men jag håller med, det bästa skydd man kan ge sig själv är sunt förnuft, inte en myriad av antivirus- och spyware-program.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:17:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Låter som ett bra tips LarsTokyo.

Finns det någon nackdel med att stänga av NetBIOS?

Jag har dåliga erfarenheter av maskar/virus på sistone. Här i England är jag uppkopplad dygnet runt och har fått en del maskar bara. Och ändå är jag noggrann med att inte ladda ner okända filer utan att kolla upp dom med AV-program.
När jag var hemma i sverige för nån vecka sen så installerade jag windows utan brandvägg, trodde jag skulle kunna dra hem windowsupdate innan jag blev attackerad. Gick inte. Fick installera offline och sen installera en brandvägg innan jag kunde ansluta mig till internet.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:29:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
NetBIOS är ett gammalt protokoll och ska inte behövas på en modern dator. Det installeras heller inte som default i XP.
Faktum är att om man kör Microsoft Anti-spyware program (som är fritt och riktigt bra, finns att ladda ned) så varnar det om man har NetBIOS igång.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:30:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
f95toli

Håller med dig fullständigt, Microsoft Anti-Spyware är riktigt bra, kom i kontakt med det på jobbet o är helnöjd, problemet är att jag har inte tillräcklig sprutt att köra XP, när jag hade Norton o XP så saggade det ner datorn ordentligt, har skaffat mer ramminne, från 128 till 256, så kanske det skulle funka igen? Det är inte utan man saknar XP emellanåt, kör med Windows 2000 nu och det funkar bra, men inte samma gränssnitt tyvärr.

Ett annat problem var att med XP hade man problem att få alla uppdateringarna, speciellt servicepack 1, annars gillade jag XP skarpt. Med Windows 2000 är det inga problem med det.

Andra bra program är PeerGuardian samt Evidence Eliminator

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2005/10/29 19:52:35
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/29 :  20:17:16  Show Profile Send knoxville a Private Message
Eller så byter man till mac och slipper (nästan) alla problem :)

Att byta till Mac är nog det bästa jag gjort på länge. Är avancerad datoranvändare med stora erfarenheter av de flesta OS, som linux, win, BeOS och numera OS X.

OS X tycker jag är det bästa jag använt mig av hittills iaf. Klar tvåa är linux...

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/30 :  02:04:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Johan; Windows Update räcker enligt min erfarenhet mot maskar. Stänga av onödiga services som går igång med XP rekommenderas också. Det finns massor med guider på nätet om vilka services man inte behöver.

Bosse; i ett LAN behöver du NetBIOS, inte på internet.

f95toli; under WINS finns NetBIOS med, så helt slipper man inte det i en default installation av XP.

Larsho; 256 rekommenderas knappt till XP. Vilken CPU har du?
PeerGuardian drog 50% CPU kraft när jag provade det, på en 2.6GHz maskin.

Vänta bara knoxville, det kommer snart till Mac också.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/30 :  09:24:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
LarsTokyo

I normala fall ligger CPU på under 50%, går upp i hundra när man drar i gång Skype, visste inte att PeerGuardian är så resurskrävande, men det lär väl även Norton vara? Körde XP med 128 mb men då var det segt, har inte testat med 256 mb

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:26:22  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Detta
quote:
Jag har ALDRIG haft ett anti-virus program installerat på min dator. Windows Update och NetBIOS avstängt, det har räckt för mig.
Kör Adaware ibland, hittar inget. Online Av scanner, hittar inget heller.

hoppas jag att du inte rekommenderar, virus och trojaner finns det gott om, att däremot antivirusprogrammen inte alltid hittar dem är en annan femma.

Vi har minst ett fall i veckan på mitt jobb (stor arbetsplats) och oftast beror det på att antivirusprogrammet inte har uppdaterat sig som det skall eller att operativet är opatchat.

Mvh/


Comus
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/01 :  17:54:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att om man har datorn i ett osäkrat nätverk och byter data med många människor så får man ofelbart ett virus för eller senare om man inte har ett anti-virus program installerat.
Mimimum tycker jag ärt är att man har ett program som kollar mail och ev. attachments.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:43:13  Show Profile Send JonasY a Private Message
Problemet ligger också mycket i Windows enormt korkade användarpolicys. 99% av alla hemanvändare kör som administratörer, eftersom många program inte fungerar att köra som användare eller priviligerad användare.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000