HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tyst försteg till horn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/28 :  00:49:57  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag har horn med hög känslighet, 104 dB. Minsta lilla brus hörs, oberoende av källa. Min största bruskälla är försteget, som jag antar är normalfallet. Jag köpte min Linn Kolektor för några år sedan just för att slippa skrap och brus. Jag var så trött på alla mekaniska switchar och potentiometrar som sprakade och levde om. Nu märker jag dock att den har ett visst "noise floor" som ligger där och irriterar hela tiden. Bruset hördes dock inte när jag körde trögdrivna basreflexhögtalare med 88 dB känslighet.

Är vissa försteg tystare än andra? Vilka?
Måste man köra med passivt försteg? Det är dock inte särskilt praktiskt.

Observera att jag inte är särskilt road av rör, vilket de flesta hornfans är.

Är det någon som vet om följande försteg, som har överkomlig prislapp, är förhållandevis tysta?
-Linn Exotik
-AudioNet Pre 1 G2
-Densen B-200
-Primare PRE30
-Musical Fidelity A3 CR (utgången)

Man kan ju inte släpa hem alla och prova...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/28 :  01:48:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Accuphase är tvärtysta men kostar en slant

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/28 :  02:35:55  Show Profile Send NewMount a Private Message
Accuphase gillar jag skarpt men kostar skjortan, även begagnat.
Har faktiskt en gammal E-203 integrerad, men den har helt fått spunk efter en misslyckad reparation och lever om hiskeligt för att inte tala om alla skrapiga potar och switchar, trots att jag fått den renoverad.

Jag älskar Accuphase-ljudet, men är inte riktigt lika förtjust i deras överdrivna förtjusning i knappar, switchar, potar till förbannelse. De är mekaniska enheter och kommer att skapa problem, förr eller senare (inom tio år). Jag vet.

En annan sak som är störande med Accuphase när man kör horn, är att de tycks ha förlagt alla gain till i början på poten. Redan vid kl. 9 blåser man skallen av grannen. Det är väl OK för vanlige högtalare, men det är lite jobbigt med horn.

Men ljudet är sagolikt, sweet.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/10/28 :  09:38:03  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Acoustic Reality har en del mkt tysta produkter

kika upp Ear Master One and Two


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/10/28 :  10:48:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag pratar i egen sak, men jag använder Audionet PRE IG2 till mina horn.

Passa på nu, har sett ett beg. på hifimagasinet till ett bra pris inkl en hyfsad riaa. Om du sedan vill uppgradera kan jag rekommendera Audionet EPS strömförsörjning för att lyfta ytterligare ett steg.

Mina Horn har inte din känslighet, men jag uppfattar Audionet som att de är tysta, speciellt med Audionet EPS.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/10/28 :  12:08:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Hur har du det med slutstegets känslighet? En lösning är ju att byta till ett slutsteg med lägre känslighet vilket kommer att tvinga dig att använda högre utsignal från försteget vilket kommer att höja signal brusförhållandet hos utsignalen från försteget. En del slutsteg har obegripligt hög känslighet typ 500mV, detta när utsignalen från en CD-spelare är 2V och så har försteget i regel lite förstärkning så man kan knappt nudda volymkontrollen. Man kan också sätta en spänningsdelare på slutstegets ingång.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/28 :  12:18:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Kör du med passiva delningsfilter i dina högtalare? Jag kör med aktiv delning vilket innebär att jag får brus ifrån det analoga delningsfiltret. Däremot ger inte försteget något brus. Jag har för min del löst problemet genom att använda ett digitalt delningsfilter.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:00:22  Show Profile Send CC a Private Message
Om du inte rädd för lite lödarbete?
Min NLE 11/17 är tyst. I alla fall så tyst att jag inte kan höra något från den... Ställbar gain på 0, 6 eller 12db förstärkning är smidigt för att anpassa till signalkällans utnivå.
Komplettera med lite anständig internkablage samt kontakter i en låda å du har ett "nononsens" försteg!

Du kan läsa lite under DACT:s hemsida:
http://www.dact.com/index.html
NLE säljs under namnet DACT utanför Norden!
DACT CT101 & CT1 är motsvarande till min NLE.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:31:43  Show Profile Send Tomas a Private Message
Kora Eclipse:Tyst som i graven!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:32:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det händer saker med så lättdrivna system. Saker man
tror är tysta dönar helt plötsligt en hel del. Så:
Ett passivt försteg lär väl vara det tystaste du kan ha.
Transformatorkopplade rörförsteg är oerhört tysta också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:44:10  Show Profile Send MartinN a Private Message
Dags för passiva förstegens återtåg !!

Heh, heh jag har två integrerade förstärkare med passiva
försteg och de låter kanon. Tyvärr brummar den ena litet
med känsliga högtalare, men detta beror inte på försteget
utan antagligen på strömförsörjningen till gain-steget.
Dagen CD-spelare och RIAA har ofta mycket låg utimpedans
(ca 50 Ohm) och klarar bra att driva passiva 'dämpare'.
Jag upplever bättre ljud med passiv dämpning av denna
utsignal - ni vet ju flere komponenter i signalväg .....

Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:52:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller med Bernt, trafokopplat försteg alà Bernt eller pse300b är grymt bra. Man kan också få lysande resultat med rena trafo försteg som det byggts några stycken här och som finns att köpa för ganska få kronor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/28 :  13:54:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kör med horn också men mina är tysta men jag använder mig av en liten intergrerad förstärkare som är nyrenoverad och där är det inget som är passivt i den.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:40:33  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för intressanta svar.

MartinX, jag vet inte vad mitt slutsteg har för känslighet, skulle tro att den är "normal". Jag har funderat på att köpa ett steg med variabel gain, av den anledning du anger. T.ex. de senaste Accuphase-stegen har variabel gain 0 till -12 dB. Det billigaste, P-3000 på 2X75W, kostar dock EUR5750!

qcs, jag har traditionella passiva delningsfilter.

Passivt försteg låter intressant. De jag har hittat har oftast väldigt få ingångar, av någon anledning. Känner någon till ett passivt försteg som har minst fem linjeingångar?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:14:13  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det är mycket enkelt att testa att sätta spänningsdelare på slutstegets ingång, kostar bara 4 st motstånd. Man kan börja att prova en 4,3:1 delare. 2st 3,3k motstånd och 2st 1k behövs. Belastningsresistansen på försteget blir 4,3k vilket ett halvledar steg borde klara, men kolla om det står något i bruksanvisningen. Vanliga 1% 0.25W metallfilmsmotstånd funkar utmärkt. Kolla också att slutstegets ingångsimpedans är hög typ 47k eller högre.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:55:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vi är några stycken som har börjat nosa på passiva trafoförsteg
och ett gruppköp av själva transformatorerna blir eventuellt av.
Kanske det finns någon som har lust att bygga nått åt dig om du
inte känner för det själv. Finns även att köpa färdigt så klart.
Däremot osäker på om det är någon som har så pass många ingångar.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:11:56  Show Profile Send coldcut a Private Message
Audiolive? http://home.swipnet.se/audiolive/

Detta är dock helt taget ur luften, har ingen som helst erfarenhet av kvalite, funktion eller pris, men de verkar vara seriösa byggen.

Kanske går de att beställa med 5 ingångar?

-
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/10/31 :  20:38:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Min erfarenhet är at digitala försteg osv brusar ganska mycket pågrund av kvantisering...

Analog utrustning torde vara bäst !

Eller digitalt med en analog volymkontroll eller dyl efter..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:14:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Och min erfarenhet är att mitt digitala försteg är helt tyst. Likaså digitala filter.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/11/01 :  02:19:12  Show Profile Send NewMount a Private Message
Detta kanske vore något? http://www.audiosynthesis.co.uk/passion_ultimate.htm
Lite för få ingångar bara. Deras Passion 8M hade fler ingångar men är utgången.
Sedan finns en del till:
http://www.placetteaudio.com/passive_line.htm
http://www.creekaudio.com/main_product.asp?prolook=obh22#Scene_2

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/11/13 :  15:11:06  Show Profile Send NewMount a Private Message
MartinX: "Hur har du det med slutstegets känslighet? En lösning är ju att byta till ett slutsteg med lägre känslighet vilket kommer att tvinga dig att använda högre utsignal från försteget vilket kommer att höja signal brusförhållandet hos utsignalen från försteget."

Förstärks inte det underliggande bruset lika mycket som musiksignalen?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:52:17  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
NewMount<< Om bruset uppstår redan på ingången till försteget så stämmer det att brus och signal förstärks lika mycket och då hjälper det inte att flytta förstärkning från slutsteget till försteget. Men om så vore fallet så skulle det här problemet inte vara något unikt för högtalare med hög känslighet heller...

En bra modell är att tänka sig varje komponent i signalkedjan som en (dämpare + bruskälla + förstärkare). Det gäller att se till att nyttosignalen är tillräckligt stark i alla steg så att bruset hela tiden är försumbart.

Om du har ett för starkt slutsteg eller för känsliga högtalare så måste signalen dämpas mycket i försteget och då kanske inte bruset längre är försumbart.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:07:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Om jag använder analogt filter och stänger av mitt försteg, då ligger bruset kvar i hornen. Stänger jag av filtret då blir det helt tyst i mina horn. Jag kollade lite på filtret och såg att dom specade -94dBu ovägt. Det är ju inte dåligt men likt förbannat hörs bruset i mina horn.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:28:20  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
gcs << Det här analoga filtret du pratar om ... jag gissar att det är något du har placerat mellan försteg och slutsteg? Med känsliga högtalare så är ju musiksignalen väldigt svag där och därmed även lätt att brusa ner.

Var sitter ditt digitala filter? mellan cd och försteg? Där är signalen stark och tämligen immun mot brus eftersom försteget ändå skall dämpa signalen.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:13:45  Show Profile Send gcs a Private Message
jag gissar att det är något du har placerat mellan försteg och slutsteg?
Jo så är det också med det digitala filtret. Jag bara undrar hur man annars ska lösa problemet om man inte har filtret före slutsteget?
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:16:22  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Man skulle ju kunna tänka sig ett mångkanalsförsteg t.ex. ...


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000