HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RC-L med eller utan box?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:08:58  Show Profile Send Machine a Private Message
Som framgår av min tråd här: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40867så har jag lite problem med min RC-L box. Är det negativt för högtalarna att spela utan denna inkopplad? Läste någonstans att filtret var designat för att användas med denna box och kunde annars skadas av lågfrekventa signaler..?
Jag har sett att det finns en hel del Canton RC-L här på forumet, men spelas alla med boxen eller?
Just nu kör jag av förklariga skäl utan och det fungerar bra, men lite av basen har försvunnit.

//Björn

"Skit in - Skit ut"

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:20:51  Show Profile
Machine! jag kör RC-S alltså den mindre modellen utan box och det utan problem.

Jag tycker att boxen tillför en massa brus som hörs väldigt tydligt mellan låtar eller i tysta partier, kanske beror på mina fladdermusöron=har extremt bra hörsel.


Rullebulle
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:30:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Boxen boostar dom lägre frekvenserna o skär basen super tvärt under 18 hz. Så utan box missar du lite botten det är allt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:33:43  Show Profile Send Machine a Private Message
Ok, låter bra..... då kan jag fortsätta njuta ett tag till då!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:19:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Men, eftersom boxen som sagt skär brant vid låga frekvenser, du tappar ett viktigt skydd för baselementen om du kör utan box. Spelar du en skiva med mycket lågbas på hög volym så är det relativt enkelt att sabba högtalarna om du kör utan box, men många har inga skivor med bas vid sådan lång frekvens. Dessutom rättar boxen upp frekvenskurvan vid delningsfrekvenserna.

Däremot är kvaliteten något ojämn på boxarna, en del tillför som ovan nämnts en del brus. Kvaliteten på de medföljande kablarna är däremot inte ojämn, de är alla värdelösa. Tänker man använda boxen ska man så fort som möjligt byta ut kablarna mot riktiga.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/23 :  06:59:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Boxen verkar vara av skitkvalitét, verkar som att nästan alla har problem med den. Min box tillför en massa brus och dessutom jordbrum... men jag använder den ändå, jag tycker att det låter klart bättre med boxen, förutom att basen går djupare och är mer väldefinierad, så tycker jag att det låter mer sammanhållet och mindre spretigt över hela registret.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/06/23 :  08:58:23  Show Profile Send SW a Private Message
Jag mätte upp en RCL-box för några år sedan och med rattarna i mittläge så börjar basen att förstärkas vid ca 100 hz och förstärks som mest vid 26 hz med ca 12 db. Under 26 hz börjar ett mycket brant högpassfilter att skära. Över 100 hz är frekvensgången rak.
Jag byggde en ny nätdel och och allt brus och brum försvann. Den medlevererade nätdelen är mer eller mindre ett skämt.
Tycker att ljudet på RCL-högtalarna är betydligt bättre med boxen inkopplad. Helheten blir klart bättre.

S
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:22:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
man får ett mer fylligt dynamiskt ljud med boxen inkopplad, jag tycker de låter lite platt och tråkigt när den inte är i kopplad....

Sen så kan jag hålla med om att boxen är av sämsta kvalitet.... men att den göer mycket för ljudet så länge man har den neutralt ställd...

Tycker det blir för svampigt i basen om man ställer upp den.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:29:12  Show Profile Send Machine a Private Message
->SW du har PM

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:59:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle låta Harmony Design modifiera den med bättre komponenter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:27:01  Show Profile Send BosseBula a Private Message
En ny nätdel till boxen låter intressant. Iofs har jag rätt lite brus. Men det känns som att "clas ohlson"-nätdelen borde bytas ut ändå. Jag gillar inte stuket med att kontakt och nätdel i ett, iaf inte på såna här grejor. För mobilladdaren kan det funka...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:58:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mmm det låter onekligen trevligt med ny nätdel, är sånt svårt att göra själv? Inte tummen exakt mitt i handen men hyfsat nära...
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/24 :  01:05:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message
SW kanske kan delge hur han gjorde sin nätdel

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2005/06/24 :  10:08:20  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har inte något schema tillgängligt men kan kanske rita upp ett. Spänningen skall i alla fall vara + 15 v och - 15 volt. Får försöka att återkomma med en ritning. Jag har också testat att byta de 12 NE 5532 OP-förstärkarna i boxen mot OPA 2134 men tycket att ljudet blev för ljust. Efter någon månads lyssnande satte jag tillbaka de gamla NE 5532. Skulle nog ha köpt OPA 2604 istället. De är tycker jag en bättre ersättare för NE 5532 än OPA 2134.

Stefan

S
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/06/28 :  21:44:07  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Skulle ni som kritiserar Cantons box vara intresserade av att betala 4-5000 kr för en helt ny box av riktigt hög kvalité, men med samma frekvensegenskaper ?


Mvh
Mattias Stridbeck
Harmony Design
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/28 :  21:49:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
4-5000kr låter lite saftigt.

Boxen till rc-l kostar 1000kr att köpa ny förresten.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/29 :  00:38:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
2000 skulle kanske vara intressant, inte mer.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/29 :  23:59:16  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har haft dessa högtalare, boxen är kass den tillför det där "dålig elektronik" soundet som jag inte ricktigt kan klä i ord. Om man använder boxen i tape loopen så kommer den att arbete vid en högre signal nivå hela tiden oavsett den volym du ställer in, och brusa mindre. Dessutom får du ju nytta av det fina utgångsteget i ditt försteg som får driva slutsteget som vanligt, jag körde olika för och slustegs varianter med dessa högtalare.

Som jag förklarat en gång förut, jag hade RC-L när jag skulle sluta med hifi :-)
De är ingen "hifi" högtalare, men de hade sina poänger. Att kosta på massor av dolares på boxen leder ju till att högtalare och box tillsammans blir så dyr att man lika gärna kunde ha köpt något annat, en dyr box kunde lika gärna ha varit ett aktivt delnings fillter vilket hade varit en mycket bättre ide.
Det optimala användandet av rcl verkar vara biamping och då köra boxen enbart till basförstärkaren.

4-5000 låter som ett "normalt" pris på en handjord eftermarknads modifiering i liten skala.
Hade Canton valt att göra en bättre box från början och byggt den i ett låglöne land i större serier, så hade ett pris på 2000:- verkat rimligt. 1000:- för den nuvarande boxen verkar dyrt ett typiskt "reservdels pris".

/Mikael

PS
På beggmarknaden är dom en hit, en viss hifiblaska hissade ju dessa till skyarna med följden att "alla" köpte ett par. man får ett par snygga fullregister högtalare för rimlig peng.

PPS
Varför går det åt skogen när högtalar tillverkare gör elektronik ?
Gradient och Kef har ju också gjort liknande floppar.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:14:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mnyb: utveckla gärna vad du menar med att rcl inte är någon "hifi"-högtalare.
Är inte boxen just ett aktivt delningsfilter?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:18:12  Show Profile Send Snoop a Private Message
Boxen är ett aktivt delningsfilter.....

Angående han kommentar om icke "HIFI" högtalare det får stå för honom, allt är ju en fråga om tycke och smak och hur man uppfattar ljudet.....

RC-L har osm alla andra högisar brister...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/30 :  07:03:42  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Nja Boxen är aktivt filter inte aktivt DELNINGS filter, du har ju bara en utgång inte separata utgångar för bas mellan & diskant, och fortfarande passiva filter i högtalaren.
Angående "hifi" lägg märke till citations tecknen, vad jag menar är att rcl i mina öron har ett trevligt maffigt egenljud som är ok om man gillar det,både varmt och piffigt samtidigt :-)
förlåtande och lättlysnat med dynamik det är stor högtalare och tål effekt väl he he.
En bra familje högtalare om nån förstår min luddiga liknelse.
Men jag menade hifi i begreppet high fidelity dvs hög naturtrogenhet,där är den väl inte optimal för prisklassen det finns en viss "sameness" i ljudet man hör att det är rcl som spelar oavsett inspelning.Detta är nog helt medvetet gjort av canton.

Jag hade fastnat i midfi träsket flickvännen var väl något less.
Så rcl var en väg "sideways" ur det hela ett par snygga möbler som fyller ett rum med musik.
Inte så våldsamt krävande man behöver inte provlyssna kablar o dyl och finjustera allt för att få ok ljud.

Men det höll ju inte, slänger in ett kraftigt rotel steg på 200w så börjar rcl visa en annan sida, det blir drag i det hela, sen har den ett bra mellanregister ellement.
Jag har provspelat utan boxen då hör man mellanregistrets potential och även diskantens kvaliteer. Men helheten blir lidande för det är fel nivåer på mesta. Och sen har vi boxen urk.
Sett som enskillda delar så har konstruktionen massor med potential, men slutresultatet blir något annat.

Men å andra sidan ni som gillar tweaks och diy har ju ett utmärkt "offer" i den högtalaren.
Lite bättre stagning och dämpning av lådan bättre box, balancera om ljudet till något mer neutralt.

Sammanfattning: jag tycker att rcl är ok men inte neutral, vilket nog inte har varit avsikten.

God Morgon
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/30 :  07:09:16  Show Profile Send Snoop a Private Message
Oj my misstake du har så rätt så angående filtret...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:01:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mnyb: Tackar för utläggningen! Även om jag inte håller med dig Jag upplever rcl som rätt neutral, och jag tyckte inte något blev bättre utan boxen. Men det är ju väldigt subjektivt.

Men är filtret passivt? Vad är det då som är aktivt i boxen? För något är det väl, den får ju ström i alla fall...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:16:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
RC-L boxen som följer med, kan ställa in diskant och bas separat. Ett bra hjälpmedel till välljud. Det är inte alltid rummet är anpassat efter högtalarna. Men med boxen kan du ställa in högtalarna till rummet. Jag har sänkt basen två snäpp så diskanten släpper igenom.
Med boxen får du automatiskt 4 ordningens delningsfilter, därmed spelar högtalaren djupare och med fastare bas.

Det enda negativa är väl att inspelningstiden är mycket lång, ljudet var väldigt skarpt i början, men har mjuknat upp efterhand. Nu efter ett år spelande hörs dom underbart.

Detaljerat hur RC-L boxen fungerar

Den inbyggda basförstärkningen i boxen sker bara under 100 hz med max förstärkning på ca 11db vid 30 när basratten står i mittläge. Basratten reglerar bara från ca 100 hz och neråt. Vid 30 hz reglerar den som max plus-minus 3.5db med ratten i respektive ytterläge. Diskantratten börjar påverka vid ca 5 khz och vid 15 khz påverkar den plus-minus 3.5 db när ratten står i repektive ytterläge. Sedan har du ett subsonicfilter som börjar att skära väldigt brant vid ca 26 hz.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:40:29  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Tja svanbo nu kör jag dynaudio "smaken", äldre dynaudio. Snoop & SW 11-12dB ! det är saftigt ! det förklarar definitivt varför man behöver massor av effekt till denna högtalare.
det blev aldrig nån kontroll med mindre grejor.

/Nu börjar semestern jaaaa

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:54:10  Show Profile Send twotone a Private Message
Semestertider, härligt! kanske därför den här tråden dog ut lite precis som gräset i värmen! Jag är fortfarande nyfiken på om någon har ett bra tips på "köpe" nätdel eller schema på någon go' och stabil DIY..... Nä pågar dax för ett bad och en glass.

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000