HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/27 :  18:15:36  Show Profile Send Laggie a Private Message
Finns det någon EQ där ute (beg) till rimligt pris som inte förstör ljudet så mycket på vägen?

Vill kunna höja lite i basen om man ska ha party eller så för annars blir det alltid gnäll. Sen kan jag också uppskatta lite skjuts där nere ibland.

PS: Orkar inte med någon diskussion om EQ:ns vara eller icke vara.

Utrustning runt
Njoe Tjoeb
Linn Kairn Pro
Linn Lk280
Dynaudio Audience 72

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/27 :  20:52:46  Show Profile Send Tomas a Private Message
Kolla DBX 2231 ev 3215 men har då inte lika snäva kurvor, de har mkt bra EQ för liten peng. Klark Teknik är också mkt bra. Leta på Vendolin.se


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/10/28 :  06:35:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
EQstation från TC electronics är en höjdare, liksom weiss EQ1, ochj ovan nämnda Kt helix

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/28 :  19:44:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Klark Teknik är också mkt bra

EQstation från TC electronics är en höjdare, liksom weiss EQ1, ochj ovan nämnda Kt helix

Nu tar ni väl i, det är ju studioprylar som De här hamnar på en prisnivå som ligger över 50000 spänn. Det finns ju billigare men ändå bra grejor. Grabben vill ju bara höja lite i basen.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/28 :  19:51:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Behringer har väl en del fast jag kan ingen modellbeteckning.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/28 :  21:33:40  Show Profile Send Laggie a Private Message
SÅ är det, endast det bästa är gott nog när det ska lyssnas på gunther med 2 i promille:-)

Jag tänkte också i rimliga prislägen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/30 :  00:27:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo Behringer är ett gott förslag. Det finns en modell som heter DSP 1124 och innehåller både grafiskt och parametriskt filter. Priset är en dryg tusing. Gå in på www.Behringer.se och kolla själv.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/30 :  09:08:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
Behringer låter dock direkt illa(tycker jag) Men DBX som sagt har bra och billiga EQ eftersom anläggningen Laggie har förtjänar en någorlunda bra EQ!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:09:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Behringer låter dock direkt illa(tycker jag)
Det där är struntprat felet är att dom är för billiga för att passa in i en s.k High End rigg. Jag har själv flera grejor från Behringer men också från BSS och dBx. Det har varit alldeles för mycket skitsnack om Behringer och då framför allt på Faktiskt.se. Behringer låter direkt illa säger du och jag säger att man hör det man vill höra.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:22:41  Show Profile Send Laggie a Private Message
http://www.jam.se/effektpr.htm

Där fanns en hel del.. men vad är ok?

Behöver som sagt inget high end, det ska bara användas näe polare kommer på besök eller vid fest.
Är less på att höra att det låter för ljust och skrikigt för dem.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/30 :  12:27:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Min begagnade Behringer UltraCurve 8000 brusar en del...
Men den är ju 3 generationer gammal också. Efter 8000 kom 8020 och 8024.
Nuvarande modellen heter 2496. Jag har skaffat en, men inte haft tid att koppla in den än.
Den borde låta bättre...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/30 :  20:25:05  Show Profile Send Tomas a Private Message
gcs:jag vet inget om allt skitsnack, men har arbetat mycket med både behringer och dbx, därav erfarenheten. Och ska du ha en digital EQ i signalvägen så blir det en extra AD/DA omvandling och den som har lyssnat på olika alternativ vet vad en dålig omvandling kan göra med musiken, inget kul alls! Så i ovannämnda prisklass så känns det mkt vanskligt med digital EQ!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/30 :  21:21:59  Show Profile
Varför ska man omvandla AD/DA? Varför inte koppla in digitalt istället direkt från cd-spelaren. upplys mig!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/30 :  23:56:57  Show Profile Send gcs a Private Message
jag vet inget om allt skitsnack, men har arbetat mycket med både behringer och dbx, därav erfarenheten. Och ska du ha en digital EQ i signalvägen så blir det en extra AD/DA omvandling och den som har lyssnat på olika alternativ vet vad en dålig omvandling kan göra med musiken, inget kul alls! Så i ovannämnda prisklass så känns det mkt vanskligt med digital EQ!
Jag tycker inte att du ska behöva oroa dig för det eftersom det här är bra grejor. Men du gör precis som du vill jag bara säger som det är. Ett analogt eq brusar ska du veta vilket inte ett digitalt gör och även om du maxar i diskanten så lär du inte få något brus tillskott. Behringer kör också med 96/24 som idag är studiostandard. Jag har själv arbetat med dom här grejorna i många år och dBx produkter sedan tidigt 70-tal och jag har alltid gillat dom men priset är onödigt högt med tanke på vad man får.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.12 sekunder. Snitz Forums 2000