HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustiska fenomen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:24:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har på senare tid (som vissa redan vet) börjat fundera mer över vilka akustiska förbättringar som kan göras i mitt rum.

T ex kommer troligtvis ett par V-4:or från Svanå att inhandlas från Hifi Consult under hösten eller typ 2006 när Svanå fått tummarna loss och kan leverera det som Consulten beställt!!!
Morrrr!!

I övrigt tror jag att jag har ganska god ordning på registrena.

MEN!

Igår upptäckte jag, påväg från lyssningsposition till köket, att basen lät väldigt mkt bättre typ 1 meter bakom lyssningspositionen. Mindre bumlig, mer definierad och tydligare vilket nu orsakar en del huvudbry! Har fått mig att fundera på om inte ljudbilden är helt kråka trots allt?? Verkar onekligen så iallafall? Eller är det ett akustiskt spratt som rummet spelar mig?

Rummet är ca 4x5 meter och jag har högtalarna på kortväggen. Lyssningsposition (en 2-sits soffa) är ca 1,5 meter från bakre vägg vilket alltså innebär att basen nu upplevs bättre nästan ända bak vid bakväggen!!

Är detta något som åtgärdas om man skaffar bredbandsabsorbenter bakom högtalarna eller måste jag helt sonika flytta högtalarna längre bak?? Närmare frontväggen alltså, sett från lyssningsposition. Nuvarande position för Strauss är ca 1 meter från bakvägg och ca 70 cm från sidoväggarna!

Målet är alltså att flytta ljudbilden en halvmeter in i rummet!!

Uppskattar all hjälp jag kan få!!

Mvh

/Dennis the menace

-----------------------
Tabula Rasa!

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:55:18  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag gissar på att det du hör är basens möjlighet att utvecklas i rummet och förmodligen blir skillnade större av ommöblering än av att placera om högtalarna enbart!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  14:16:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja då har jag problems på riktigt!!

Har möblerat om ganska nyligen och tapetserat om!! Bakväggen är numera fondvägg!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/17 :  22:07:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag tycker du ska testa med att flytta bakåt högtalarna för att flytta ljudbilden, den där metern ut verkar vara ett mantra numera på gott och ont. Man måste flytta runt och testa. Mina högtalare har iofs hamnat dryga metern (framkant) ut men det visade sig funka bäst. Alternativt så flyttar du soffan.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  22:18:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenixen,

Skall mecka lite med placeringen imorron tror jag!! Har fixat upp burkarna på spikes igen så de är lite lättare att flytta runt!! Skall prova lite invinkling och att backa dom en aning ochså..

Har dock inga jätte hopp om att det skall funka.. Helt enkelt rummet som är som det är!! Får väl ge sig till tåls tills man har ett större rum att spela i!!

Tack för tipsen dock!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/18 :  00:55:01  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Ett tips kan vara att mecka lite med tak och golv, där mycket av tonerna studsar. Jag har nästan en heltäckningsmatta i rummet vilket gör basen torr, men den absorberas nästan lite väl mycket.
Optimal lyssningsposition för mig är ungefär 0,5-1 meter bakom lyssningsposition vilket är lite tråkigt eftersom optimal lyssningsposition är precis vid väggen (motsatt vägg som högtalarna är). Där är basen tydligare och lite torrare. Kan vara jobbigt då det kan vara väldigt stor skillnad på viss musik. Vissa låter är det så stor skillnad att jag tvingas ställa mig vid väggen :/ för att fullt uppskatta musiken. I framtiden ska jag slakta min garderob för att bygga om den till en mer hifivänligt. Skall då åtnjuta krellmasters tips att flytta pjäserna lite längre bak.

/wingblomma

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/18 :  10:58:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mahler

Just det fenomen som du beskriver är det som Svanå prylarna skall fixa...

För lite basabsortion ger ojämn bas i rummet dvs massor på vissa ställen och ingen alls strax brevid. Ta Er lite tid och läs lite så hittar ni strax lösningar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  11:05:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Rummet är ca 4x5 meter och jag har högtalarna på kortväggen. Lyssningsposition (en 2-sits soffa) är ca 1,5 meter från bakre vägg vilket alltså innebär att basen nu upplevs bättre nästan ända bak vid bakväggen!!


Man får en bashöjning som är rätt markant vid bakvägg.... TROR jag hört siffran 3 DB basförhöjning Är inte säker. Men att den höjs är klart i alla fall...

Så där är nog skälet till den "förbättring" du tycker dig ha denna meter bakåt mot bakväggen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/18 :  12:14:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
kan vara betydligt mer än 3db faktiskt....

dock kan man se fördelar med att ha subbar eftersom man kan placera dom så man får den basen man vill ha...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/18 :  13:02:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!!

Micke Y,

Vi får väl hoppas att det funkar med V4:orna.. Faktum är onekligen så att det finns fina och höga pucklar i basen runt 40-60 hz och 70-80 hz som förhoppningsvis kommer sänkas dramatiskt med v4:orna.. Får väl hoppas det även fokuserar ljudbilden i rummet lite bättre ochså!!

Mayro,

Jo, samtidigt som jag egentligen mest upplever basen som tydligare och mer pin-point definierad stämmer det som du säger.. Visst upplevs basen ochså starkare där!!

En sak jag nu funderar på i största allmänhet är hur väggarna i rummet egentligen påverkar ljudet på bassidan?? Och ifall det spelar roll i detta fall. Höger och vänster långvägg är betongväggar och frontväggen (med fönster) och bakväggen med ingång är gipsskive väggar! I och med att det är luft inuti front och bakväggen kan det kanske tänkas att basen förstärks extra mkt i dom områdena?? Hmm!!

:)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/18 :  13:22:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt riktigt Mahler.
I dom frekvensområden du har angett får du förstärkta rumsresonanser på grund av rummets mått.
Det problemet finns i alla rum. Men problemen förstärks naturligtvis om man har dålig basdämpning.
Helmholtzresonatorer typ Svanås Varitunes kan vara en lösning. Dom dämpar smalbandigt och det går att ställa in frekvensen.
Det finns ju också utsläckningsfenomen som man bara kan åtgärda med att flytta högtalarna.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/18 :  15:00:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Mahler!

Har idag gjort klart en affär med en annan Lidköpingsbo. Elektrostater, förstärkeri och personlig leverans samt injustering/mätning i rum ingår. Sker före Lördagen 2, lutar det åt en heldag i stan?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:30:38  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En kort fråga, vad kostar en Svanå Varitune?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:50:40  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Wingboot,
heltäckningsmatta i rummet vilket gör basen torr

DET var ingen dålig matta det!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/28 :  20:08:08  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Man kanske ska använda frotté för att få en blöt bas torr :-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/28 :  22:21:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag förstår precis vad CC menar. Att en matta hur tjock den än må var skulle påverka i basregistret För att påverka återgivningen i basregistret skulle det behövas en matta i tjocklek 30 cm eller mer.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/10/30 :  22:10:00  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har varit inne på att lägga 15mm skumplast (av nån sån där hård dyr modell vad den nu heter) under min 3x2m-orientmatta som ligger framför högtalarna. Förutom att det blir gosigt att gå på och lättare att gömma kablar under så var tanken att det skulle bli "bättre ljud".

Vad kan jag (grovt sett) räkna med för ljudpåverkan av en sådan manöver? Under mattan finns det vanligt parkettgolv. Räknas detta som trådkapning ber jag om ursäkt :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000