HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat ÄR bättre !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/10/30 :  09:58:12  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Får man dra en skarv sladd från köket tex: in till rummet man har stereon i ?
Får man ha en elektriker att dra en utanpåliggnde ledning från proppskåpet in till rummet man har stereon i ? alltså en separt kabel för stereon? .
Nån som kan svara på dett.
mvh André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/10/30 :  10:02:48  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Swingpjatt: Ja så vitt jag vet får du det. Har själv köket liggandes intill så man kanske skulle tests och se....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/30 :  10:10:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Swingpjatt,

jo, en egen ledning till stereon är ju drömmen för många av oss. Men om du jordar anläggningens uttag så är det klokt och nödvändigt(enl. lagen som nämns tidigare) att även bygga om resten av det rummets kraft så att alla uttag har jordning.

Egen kraft har jag drömt om länge... mumma!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/30 :  10:41:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
swingpjatt >>>> Prata med en "behörig" elektriker.

//W


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/10/30 :  22:40:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Men om du jordar anläggningens uttag så är det klokt och nödvändigt(enl. lagen som nämns tidigare) att även bygga om resten av det rummets kraft så att alla uttag har jordning.

Vad är orsaken till det? *en som inte har koll*


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/30 :  23:35:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nitram, om det i samma rum finns både jordat och icke jordat så kan apparathöljet bli strömförande om det blir överledning av någon anledning i apparater som inte är jordade.
Om man då tar i denna apparat och samtidigt tar i en jordad apparat så får man ström genom kroppen.

Om alla apparater i rummet är ojordade så händer inget, om man inte råkar hålla i apparaten och ett jordat ställe som vattenvärmeelement eller en diskbänk.
Ett bra sätt att skydda sig mot sådant är en jordfelsbrytare som löser direkt om strömmen är mer än 30 mA.

Om alla apparater är jordade så händer inget mer än att jordledaren leder bort den spänning som finns i överledningen och om det är tillräckligt kraftig överledning går säkringen.

Det behöver inte var så kraftig överledning att proppen går för att det ska vara farligt om man får ström genom kroppen.
Det räcker med 50 mA (milliAmpere) för att en normal person ska dö inom ett par sekunder.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/30 :  23:53:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag har just jordat alla fyra uttag i mitt vardagsrum, eller rättare sagt bytt allt nätkablage från uttagen till proppskåpet och lagt till en jordledning. Ett av dem (det som jag har HiFi kopplad till) går till en propp, och övriga tre går till en annan.
Jag började jorda HiFi-uttaget, men fick ett brus som var oacceptabelt. När jag kopplade in ett "Mantelstromfilter" försvann bruset .
När jag hade jordat övriga uttag ville jag testa vad som hände om jag kopplade in elektroniken där - BRUS! om än på ganska låg nivå. Nu kvittar det att det blir brus i de andra uttagen, men min erfarenhet är att man lätt får brus eller brum om man jordar.

Jag har faskollat all elektronik och uttagen gjordes nu enhetliga med fasen alltid i det vänstra hålet.

En annan knepig sak; nolla och jord går ju till varsin skena i proppskåpet snyggt och prydligt. Men se'n sitter det en bygel mellan dessa skenor!? Hur hänger det ihop?

OBS! Jag har inte utfört arbetet själv utan anlitat en elektriker, men jag glömde fråga honom.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/31 :  00:48:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Din erfarenhet stöds fullt ut av min MartinN, men hos mig är det jordat från proppskåpet och hela vägen.
Dock blev förbättringarna de du beskrev och t.o.m. störningar på TV-bilden försvann.

Bravo
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/10/31 :  19:18:03  Show Profile Send Nitram a Private Message
Okej... tack för info Jorma...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/31 :  20:10:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
calle_jr:
En annan knepig sak; nolla och jord går ju till varsin skena i proppskåpet snyggt och prydligt. Men se'n sitter det en bygel mellan dessa skenor!? Hur hänger det ihop?


Någonstans är alltid nolla och jord ihopkopplade. Nuförtiden dras det in 5-ledare i inkommande strömmatning. Det är en ledare för vardera 3 faser, en nolledare och en jordledare. ´Då kopplas dom inte ihop i proppskåpet i lägenheten eller huset utan är ihopkopplade tidigare någonstans.

Förr drogs det in 4-ledare och det var alltså fortfarande en ledare/fas och en jordledare. Denna jordledare går till jordskenan och därifrån byglas till nolledaren.

Det är säkrare ju längre bort denna bygling mellan jord och nolla ligger och jorden blir också renare, vilket kan vara bättre för bla. ljudet i anläggningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:09:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Som jag skrivit i en annan tråd i ämnet har jag testat att koppla in anläggningen i ett jordat uttag och fick sån sanslöst brum så det var bara att stänga av så fort som möjligt. Alla kontakter var rättvända när det gäller fas/nolla. Hur kan det komma sig att man får så olika resultat antingen himmel eller pannkaka?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/31 :  21:12:48  Show Profile Send CC a Private Message
Stavas Jordslinga...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/11/01 :  00:00:05  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
På ekte DC komponenter blir lyden vesentlig mye bedre med jordet tilkobling; det er det ekte DC komponenter er designet for. En løsning for å jevne ut eventuelle spenningsvariasjoner er seriekoblede "capacitors" i inputs på DC komponenter, men en slik løsning vil aldri låte bra.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2005/11/01 :  18:14:58  Show Profile Send Yve a Private Message
krellmaster:
Jag fick också ett väldigt högt 50 Hz brum då min hifi-anläggning var jordad och antennkabeln inkopplad till videon. När jag lossade antenn kabeln försvann brummet så jag skaffade mig en avkopplingstransformator till antennen. Det hela är att el-jorden och antenn-jorden inte har samma spänningspotential och därmed kommer det gå en kraftig ström genom anläggningen som orsaka brummet.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  02:13:49  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
så vad tar man sig då till i en ruffig innerstadsfastighet med utanpåliggande gamla blymantlade matarledningar till vägguttagen, fullt med gasledningsrör intill elkablage och vattenledningsrör med, och ett proppskåp från sextiotalet men noll kunskap om varifrån de säkrade grupperna får ström och hela huset en provkarta på vad som gällt vid olika tidpunkter sedan typ 1905? Plus att han som nog visste bäst e typ död sen ett decennium?

Skiter man i hela eländet och hoppas på det bästa och gör som förut?Eller drar man en jordad ledning--ja vart?

Som det nu e rycker jag ut centralantennsanslutningssladden när jag hör på musik, hoppas att kylskåpet e väl avfrostat så inte det går på för ofta, lägger mobilen i hallen och--ja...

hoppas på det bästa...

Zory
Polen
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/02 :  07:53:20  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jo det där med jordslinga känner jag till och trodde jag hade undvikit sån MEN att ev. centralantennen kan spela ett spratt har jag inte tänkt på. Tunern var inkopplad till försteget och förmodligen videon oxå och båda är kopplade till centralantennen. Det här ska kollas upp vid lämpligt tillfälle.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/02 :  10:19:29  Show Profile Send CC a Private Message
Ett alternativ till detta med Era problem med att få jordade uttag i Era V-rum/musikrum!

Låt en elektriker montera ett jordat uttag precis bredvid elskåpet! Kolla med honom så att han nyttjar en fas som inte belastas så hårt (om möjligt!) och använd sedan en lagom lång jordad förlängningskabel av god kvalité till stereon när du "finlyssnar"!

Känner Ni Er fortfarande osäkra? Koppla ur säkringen till de andra ojordade utagen i rummet där anläggningen är placerad!

Ps. Koppla bara in det absolut nödvändigaste vid finlyssningen!


Låt ropen skallra: REN STRÖM ÅT (hifi)FOLKET!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/11/02 10:21:23
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/11/02 :  11:10:19  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message

quote:
MEN att ev. centralantennen kan spela ett spratt har jag inte tänkt på.
Detta har tagits upp ett flertal tillfällen om man söker lite på forumet, bot finnes.

Det billigaste alternativet verkar vara http://www.kjell.com/?item=30411&path.
Tvåa är http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm.
Trea kommer en lite mer avancerad variant som säkert är precis lika bra som någon av de andra men med f-kontakt och någon pryl till som filtrerar...
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=235
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/11/02 :  13:44:34  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Fast absolut billigast blir nog konding-lösningen :)
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/brum/
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/02 :  15:51:59  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
kan man ha en separat slinga till jord alltså ut genom väggen ner i urberget då sitter ju inte jorden ihop med nollan ??.
men så får man kanske inte göra ?.
André

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:08:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det har avhandlats i den häringa tråden....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43874

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/02 :  20:02:51  Show Profile Send CC a Private Message
Å inte kom vi så långt där heller...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/02 :  21:34:25  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Kanske inte det CC MEN jag ska överväga ditt tips när jag har kollat det här med antennen. Har faktiskt funderat på det i nåra år men inte kommit till skott å en ledig propp finns det med......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000