HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Om att etsa själv ..........följd fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:08:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hejsan alla Diy proffs
(lagom smörig början )

Jag undrar var man kan hitta medel som tål själva etsbadet o som man kan måla på det som ska etsas. Det finns väl sådant medel om jag inte minns helt fel ?

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/10/27 00:05:59

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/26 :  11:25:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
P20 resist kan du använda eller så finns det "etspennor". Du kan använda speciell tejp också. Elfa har en massa produkter för detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:14:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förr i tiden fanns det till och med en penna som fungerade, tror den hette Dalomarker, men det var åratal sen jag såg till någon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/10/26 :  13:34:57  Show Profile Send MartinX a Private Message
När jag gick i gymnasiet och gjorde kretskort på stram budget så köpte jag en bunt kretskortsavklipp(oetsade) och ritade egna banor med div pennor och etsade direkt. Dom flesta vattenbeständiga spritpennor funkar faktiskt huvudsaken är att dom täcker bra så det inte blir fullt med pyttesmå hål i banorna. Jag har inte träffat på en enda penna där själva färgen löstes upp av etsmedlet. Om bläcket är vattenbeständigt och täcker bra så funkar det förmodligen. Om man vill täcka en större yta eller göra grova banor så funkar eltejp, bara inte etsmedlet är för varmt. Pröva några olika pennor på en provbit så vet du.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2005/10/26 13:36:14
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:06:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nagellack funkar också. Självhaftande plast funkar också. Ganska mycket funkar faktiskt så länge det tål fukt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/10/26 :  16:20:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
vanlig akrylfärg funkar med.
Gå in på classe och sök på "akryl". Spritpennor funkar som sagt, förresten så innehåller classes startkit just ett laminat, pulver och en spritpenna. Jag använde nyssen just den pennan till att etsa kort till min gainclon, se fotodelen av forumet.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/26 :  18:27:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tack så jättemycket för infon grabbar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/27 :  00:06:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kom på en sak till.

Man har ju syrabad när man etsar. Det jag ska etsa är ganska stort , går det att fixa på annat sätt än bad ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/27 :  09:18:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
1 del saltsyra, en del 20-30% väteperoxid + 2-3 delar vatten är en dunderblandning. Etsning går på max 60 sekunder. Lösningen går inte att spara, ger starkt korrosiva gaser => dragskåp eller utomhus.

Bara saltsyra estar inget, bara väteperoxid estar inget men är blandning 50-50 då händer det grejor. Var väldigt försikig med väteperoxidstänk på huden. Detta svider vill jag lova. 3% är tillräckligt för att bleka hår, vad är då 30%? Nu för tiden säljs inte 30% till privatpersoner utan det är 20% om jag inte är felunderrättad.

Snällare är ammoniumpersulfatlösning, ganska snällt, kräver varm lösning, se upp med stänk på bomullskläder => färg bleks och snart har du ett hål.... långt efteråt.

Järnkloridlösning (varm) funkar också, se upp med kläderna, obotliga fläckar!

När du sölar med detta, håll dig borta från rostfria diskbänkar, lämnar obotliga spår. Etsa i plast- eller glaskärl.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/28 11:54:55
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/27 :  10:59:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tackar än en gång !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000