HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rapphet i de nedre registren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2005/10/25 :  07:54:36  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jo jag undrar vad som avgör om en högtalare blir rapp eller lite rundare i bas nedre mellan?

Jag har byggt efter en finfin ritning med SS-element, det låter bra tills det ska återges takt och rytm där faller det mesta. Det är en tvåvägare.

Det är ultimo på denna sidan
http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm

Almost cut my hair

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/25 :  08:48:08  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag vet inte vad det sitter för bas i den högtalaren men en erfarenhet av scan-speaks 21W8555 (kolfiber 8:a) är ett den spelar mycket bra bjupbas men är väldigt tam i midbasen.

/Jesper
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/25 :  09:23:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det är många ingredienser i soppan som spelar in.
Stående våger i rummet kan ta musten och farten ur den bästa högtalare. Försök olika placeringar nån dag när sambon inte är hemma, försök även diagonal placering, och flytta lyssnapositionen, speciellt bort från bakväggen.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:15:26  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag har ju prövat dem i flera rum med samma resultat, dvs lite slö bas, men dock djup.
Det är ett revelatorelement i dessa...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:43:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Prova (för skojjs skull) att ställa högtalaren på golvet och vinkla upp dem. Detta för att elliminera golvets förata reflex av basen som annars släcker ut en del frekvenser i midbasområdet.

Jag provade detta med mina nya TL-basar och det blev en klart hörbar skillnad till det bättre i midbasregionen. Basens höjdcentrum flyttades från ca 1 meter till ca 20 cm omav golvnivå. Nu är bara frågan. Skall jag låta dessa lådor stå uppochner medans diskanterna (NEO-8) har en höjd på
ca 95 cm?? Jag har inte bestämt än, men än så länge är basarna uppochner.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:10:32  Show Profile Send El_D a Private Message
Vad har du använt för spole till basen? Spolar med järnkärna har en tendens att ge djup men slö bas, medans bandspolar ger ett rappare ljud. IMHO

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:00:36  Show Profile Send menace a Private Message
hur är lådan avstämd? hur ser group delayen ut? med hög group delay får man en slö och svampig bas
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:24:23  Show Profile Send mongo a Private Message
Har byggt en liknande med SS element.
Misstänker att lådvolymen är lite stor, och i kombination med en lite låg avstämning blir det så.
Finns möjligheten, prova att korta basreflexröret lite, blir lite mera "stampa takten" på bekostnad av djupbasen.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:24:55  Show Profile Send Amatören a Private Message
Vad som är orsaken i just ditt fall är svårt att sätta fingret på men om vi bortser från rummet och placeringen som redan avhandlats så kommer här några tips:

- Inspelning! Tar ofta ett par hundra timmar innan elementen ”släpper”.
- Kolla så inte dämpmaterialet ”täpper till” mynningen på basreflexröret inne i lådan.
- Prova med att ta bort dämpmaterial kring röret så det kan ”andas” fritt.
- Prova med att korta basreflexröret. Att montera ett längdjusterbart rör är en god idé, det ger möjlighet att på ett enkelt sätt justera avstämningen.
- Sänka nivån på diskanten en eller ett par dB kan ge positiv effekt på hur basen upplevs (är själv ett basfreak!).
- Massor av effekt! SS har vanligen ganska låg känslighet vilket kräver effekt för att hålla membranet i ett ”järngrepp”.

Som sagt, några tips från en Amatör

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2005/10/26 :  07:48:01  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Inspelning är avklarat...
Jag har använt ett kortare rör utan någon framgång...
Diskanten är sänkt...
När jag bytte mellan en marantz pm14 och en sony fa70es så blev det skillnad i stampa takt känsla. Den på pappret starkare marantzen blev rejält ifrånåkt. Så jag kanske behöver krell???

Almost cut my hair
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000