HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnar ni på musik eller ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:14:06  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Med tanke på nyligen skrivna trådar om förklaringar kring akustik, skivorna, elen i väggen med mera tänkte jag ställa en kort fråga: -Lyssnar ni på musik eller ljud?

Jag har den bestämda uppfattningen om att min anläggning skall förmedla känslan i musiken. Musiken skall beröra mig. Jag har haft anläggningar som kostat en hel del och dessa produkter har fått väldigt bra betyg i tester men inte alls förmedlat någon känsla utan bara ett sterilt fint ljud. Akustik, el, kondensator, spole, kablar, uppbyggnad, materialval etc spelar givetvis in i hur musiken förmedlas men glöm inte att det är musik vi lyssnar på och inte ljud.

En av mina första sköna lyssningsintryck var i en butiks lilla lilla reparationsavdelning. Vi höll på att modifiera en gammal Naimförstärkarehäst från tidig begynnelse. Efter mycket kelande med lödkolven kopplade vi upp den till en LP12:a med endast en JPW monitor inkopplad. Gud vilken musikalisk glädjespridningsmaskin detta lilla system på arbetsbänken i detta lilla ej optimerade mörka rum gav.

Musiken kan spela underbart fastän ljudet inte är optimalt.

Vad har ni för tankar?

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:20:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mina skivor ska låta så bra och medryckande som möjligt. Det är mest därför jag lägger pengar på hifi. Dvs jag är främst intresserad av musiken, att den ska vara så njutbar som möjligt i min anläggning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/25 14:23:04
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:50:23  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Håller fulständigt med dig tobiasl!

/Jesper
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:15:08  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Vad är skillnaden mellan musik och ljud? Vänligen definiera...

Eller för att ställa den urgamla frågan: Quid est musica?
(Mig veterligen är den inte besvarad än och skulle den vara det tror jag att svaret blir högst personligt...)

/Georg, som är lite på rethumör...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:53:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
-Lyssnar ni på musik eller ljud?


Måste man välja?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:57:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Exakt Tomas! Denna typ av frågeställning brukar bubbla upp till ytan med jämna mellanrum där vi minsan skall lära oss att det "är musiken som är det viktiga". Lätt moraliserande.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:14:06  Show Profile Send olof a Private Message
Jag lyssnar på reproducerad musik vanligtvis, såldes ljud
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:21:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Musik live unplugged är mitt första val.
Andra valet blir en skiva på en anläggning som kan förmedla detta så nära verkligheten som möjligt.
Jag vägrar att slänga ut mina slantar på taskigt inspelade hårt komprimerade skivor oavsett vad det finns för musikmaterial på skivorna. Ofta är gamla inspelningar med bandbrus att föredra gentemot dagens brusbefriade men musikaliskt förtstörda komprimeringar. Jag har några Cd,r som är tagna direkt från gamla mastertejpar och överförda utan brusfiltrering och med minimal komprimering från 50-60talet med hörbart bandbrus på och det är något man kanske tänker på i början på låten, men när musiken svänger igång okmprimerat så glömmer man snabbt bandbruset.

Musik kontra ljud föresten. jojje_guitar sa något som jag stämmer in i.
Jag lyssnar gärna på sången av en 6cylindrig 250 cc Honda racerhoj när den sjunger ut vid 16000 rpm. det är musik i mina öron
Eller varför inte en gammal lågvarvig tändkulemotor
Det är musik det också.
Eller fågelsång? Det kan man höra unplugged ute i naturen utan rumsresonanser

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:31:18  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Vad är det i ett system som får det att förmedla känslan i musiken? En nästan omöjlig fråga att besvara. Det är därför inte konstigt att man snabbt försöker dela upp det i hanterbara storheter för att sedan optimera dessa så mycket som möjligt. Det finns gott om system som därefter presterar ypperligt i just dessa avseenden. Var själv på malmömässan i helgen och där levererades det finfint ljud på många ställen. Dock var det endast ett fåtal system som verkligen fick mig att bli emotionell, och det är ljust det som för MIG är väldigt viktigt. Blir jag inte glad, ledsen eller får rysningar så kan jag lika gärna lyssna på MP3...
Tyvärr kände jag oxå att många försäljare försökte sälja in just detta fokucerande på parametrar, det var ett himla switchande mellan olika låtar med tillhörande babbel om hur bra systemet hanterade dittan eller dattan. I vissa fall hade jag lust att säga till dem att hålla käft och låta systemet spela.
Hur som hälst. Hur väl ett system förmedlar känslor och (i min mening) därmed spelar musik tycker jag inte näms så ofta. Men visst, samtidigt är det lite svårt att diskutera, lättare att prata frekvensgång eller hur upplöst diskanten är.

/Jesper
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:36:47  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Lyssnar ni på musik eller ljud?


Vanligtvis ljud...


Fast just nu har mina nya kablar hjälpt mig att lyssna på musik istället :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:39:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
matte76 skrev: Mina skivor ska låta så bra och medryckande som möjligt. Det är mest därför jag lägger pengar på hifi. Dvs jag är främst intresserad av musiken, att den ska vara så njutbar som möjligt i min anläggning.

MullBenkt skriver: Där håller jag med helt och hållet!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:46:29  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej!

Utan att "moralisera" i denna urgamla fråga EA..., tycker jag att tobiasl och Jesper_Nilsson berör en mycket central fråga här!

Nämligen, vad är det som gör att vissa högtalare, cd-spelare, förstärkare, eller varför inte hela system upplevs som "musikaliska"? Är detta verkligen helt subjektivt, eller finns det speciella parametrar som spelar in, som gör att en majoritet kan plocka ut en viss högtalare (tex Quad 11L) som musikalisk? Populära utryck är ju "stampataktenfaktor", men innebär detta med automatik mindre detaljer och upplösning? Jag tycker inte att det borde ha med saken att göra egentligen, däremot tror jag snabbhet och "tajming" kan spela in! Vad tror ni är det avgörande?

Självklart tycker jag att var och en är fri att lyssna efter det som man finner nöje i, men för min egen del så slutar jag helt att spela plattor om inte anläggningen förmår att engagera! "Imponerad" av sin egen anläggning, kan man bara vara en ganska kort stund nämligen...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:19:22  Show Profile Send bjorn a Private Message
Självklart är det musik som gäller!

Om den anläggning man använder inte klarar av att återge känslan i musiken, faller allt intresse och tv:n/datorn blir mer intressant än att lyssna på musik.

Jag upplevde ett exempel på detta när jag för ett antal år sedan prövade en signalkabel som då var det "bästa/mest kostsamma" som fanns på marknaden. Installerad i mitt dåvarande system hördes mer detaljer och basåtergivningen var påtagligt mer nyanserad och med ett bättre driv än med den kabel som tidigare tjänstgjort i systemet. Men efter ett par dagar upptäckte jag att jag inte längre lyssnade på musik i samma (höga)grad som tidigare. Alltså tillbaka med den första kabeln med resultatet att "musikaliteten" (detta svårdefinierade begrepp), och lyssningsglädjen återfann sig, trots bristen på detaljåtergivning.

Behöver jag säga att signalkabeln fick återvända till butiken den kom ifrån...

Björn


Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:26:08  Show Profile Send CC a Private Message
bjorn, huvudet på spiken! Jag har själv liknande erfarenheter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:32:59  Show Profile Send Patrik a Private Message
Ibland får man för sig att sätta på Tipper "Surrounded". Klart skojig, men kanske mer "ljud" än musik.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/26 :  04:14:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Musik hoppas jag, men i så bra tappning som möjligt helst.
För att få en så nära verklighetenupplevelse som möjligt så kräver anläggningen en upplösning över snittet av vad marknaden erbjuder samtidigt som både takten, känslan, dynamiken och rumsinformationen skall vara med.
Dock går sällan anläggningen upp mot musik i realtid så att säga, och i vissa stunder kan musiken låta fullständigt bedårande även på en rätt så sunkig anläggning.

Bravo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/26 :  07:34:15  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Bravo :-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/26 :  08:29:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bravo,
håller med. Kan tänka mig "sämre" ljud om det finns driv och dynamik. Rent ljud utan naturlig dynamik låter inget kul alls.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:28:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
musik eller ljud? Behöver det ena utesluta det andra?

Jag lyssnar både på Musiken och ljudet. Vissa musikframföranden kräver, tycker jag, - ett bra ljud en - bra ljudanläggning - (stryk det som inte passar).
Det kan likväl vara inspelningen av musiken som tar död på musikglädjen, eller en dålig mixning kan också förstöra mycket av den inspiration och musikglädje som artisten har visat under inspelningen.
När jag lyssnar på musik så kan den där känslan av rysningar i kroppen infinna sig oberoende om jag lyssnar på ett kassettband i bilen eller sitter hemma och njuter av musiken från en LP.
Jag har också en del inspelningar som väcker känslor i mig, som en gammal ”botleg” inspelning med Lee Clayton som jag gjorde på en kassettbandspelare i Stavanger i Norge på mitten av 80 talatet. När jag lyssnar på den så kan jag bara sitta och drömma mig bort och känna mig totalt avslappnad, men det är ingen bra teknisk inspelning, och andra som lyssnar på denna tycker inte att ljudet låter speciellt bra men för mig infinner sig en speciell känsla.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  01:50:14  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
e alla med på det djupsinniga i jojjes citat på det lärda språket?

alltså tänkbara, och vad jag förstår lika korrekta, översättningar blir ju:

Musik--vad är det?
Vad e det det är, denna vår musik?
Vad är musik?
Vad är bra musik?
Vad står i överensstämmelse med Gudarnas mening om det översinnligt sköna?

Ett interrogativt pronomen ger många möjligheter...

Det Jorma säger fascinerar mig också: Numera finns det ju ljudkort och program för att rensa bort bandbrus och LP-knaster..

Mig veterligen existerar det dock inget enda ett som åstadkommer detta utan att samtidigt reducera dynamiken på ett högst betänkligt sätt....

För några veckor sedan i ett östland med kyrilliskt skriftspråk och begränsat utbud av "äkta" skivor som inte e rippade och brända i nåns garage köpte jag The Absolute Barry White

Jag kände behov av omväxling efter många timmar Haydn och modern kammarmusik

Då har någon ostraffat djärv ljudmixtrare förvandlat Lp-skivornas elegant återhållna, sofistikerat balanserade soul-klassiker till rena skiten: Överdriven basgång i förgrunden dunka dunka, vitaliteten och sexualiteten i rösten kväljd av idel överdrifter i det framhävda kompet...balansen borta, musiken stendöd...

Zory
Polen
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/11/02 :  07:38:29  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag lyssnar på ljud som är organiserade på ett speciellt sätt som gör att det är intressant att lyssna på dem, s k musik. Oftast är ljuden frambringade av personer, s k musiker, som är särskilt skickliga på att göra detta på apparater som är särskilt konstruerade för ändamålet, s k musikinstrument. Oftast lyssnar jag på ljuden förmedlade av elektroniska apparater i en lång kedja där risken är stor att de förvanskas på vägen och inte alls låter som det var tänkt från början. Men ibland lyssnar jag på dessa ljud i samma ögonblick som de frambringas, på en s k konsert. Det är fint.

Edited by - mapem on 2005/11/02 07:41:59
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/02 :  10:11:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ljud.
När jag utvärderar en anläggning så är det ljud jag lyssnar på.
Upplösning, ljudbild, basgångar m.m.
Hur ska man annars få en uppfattning under en kort lyssningsstund?
Anläggningens musikalitet är mer luddigt och något man kanske får grepp om efter längre lyssningsperioder.
Stampa takt-känslan går väl däremot att utvärdera ganska snabbt.
Problemet kan vara att när man väl köpt en ny pryl, att sluta utvärdera och leta fel utan istället njuta av musiken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/02 :  10:49:09  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Låt oss filosofera lite...

Ljud vet vi vad det är. Det har en klar definition. (Det går till och med att se.)

Men vad är musik?

Är alla ljud från ett instrument musik?
Om en dator kopierar Mozarts tonala "kod" och utifrån den "komponerar" en symfoni, är det musik?
Om en dator via en synth återger en av Mozarts symfonier, är det musik?
Om min katt hoppar upp på pianot och råkar slå an ett A-mollackord, har jag då en musikalisk katt?
Kan tystnad vara musik?
Har musiken något syfte? (Hur ska vi kunna veta detta om vi inte ens kan definiera musik?)
Kan döda ting vara musikaliska? (Sjungande sand, t ex... Eller varför inte slutsteget du har där hemma?)
Skulle man kunna dela upp det så här: allt rosa brus är musik; alla andra brusfärger är ljud ??

Quid est musica? Frågan är svår. För att inte säga omöjlig. Och högst personlig. Då kan man fråga sig: Måste frågan ställas? Kan man inte bara slappna av och njuta av musiken...? Vilken och vad den än är...

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/02 :  13:11:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Lyssnar ni på musik eller ljud?


Nja..se där måste jag säga att ...där är jag inte särskilt konsekvent..ibland det ena mer än det andra...å ibland vet jag inte på vilket ben jag ska stå på.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:15:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Mina erfarenheter är att det krävs en hel del erfarenheter av vad musikalitet är, att man har lyssnat på mycket aukustisk musik är ju et måste nästan.

Det kan också vara väldigt olika för olika mäniskor PGA att vi hör lite olika.
Vi kan ta ett exempel här:
Två personer sitter och skall utvärdera en musikanläggning, den ena sitter och grimacherar och tycker att det låter illa (stickit och jobbig i övre registeret)den andra tycker det inte alls låter stickigt.
Förmodligen tycker den ena att det låter ok vad gäller musikaliteten
Vad tror ni detta beror på??

Jag kan tänka mig att många känner igen sig vad gäller stickigheten.
Det blir så att säga, man vill sänka volymen (oooooohh sänk det låter illa)
Jag persoligen tycker många musikanläggningar låter just stickigt och man kan liksom inte vrida upp volymen utan att stickigheten tränger på. jag vet vad det i flesta fall berorpå.
Någon som kan gissa vilka orsaker som är vanligast????



Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  19:45:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
en sak som jag undrar över:

det förekommer att jag hör musik som för mig är ny, särsk i P2, exv världsmusik...

så tycker jag att "det där e väl inte så dumt"--efter en stund händer vanligen endera av två...

att gillande-känslan fördjupas,
eller att musiken stendör...

har detta funktionen av en genuin värdering?
det är inte lätt att veta om den förmåga till värderingar man förvärvat på ett musikområde utan vidare kan utsträckas till ett annat?

beror ogillandet blott och bart på "jag är inte van vid det där" eller kan det sägas vara genuint?

för osäkerheten e ju obefintlig beträffande fallet när gillandet fördjupas...

Zory
Polen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000