HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En fråga om rör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  07:26:19  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag bygger en gitarrpreamp (som som sagts i tidigre tråd) och har en fråga. Jag har nu skruvat ihop en prototyp på en "clean" kanal som ser ut så här:


Spänningen A är ca 300VDC och spänningen B ca 270VDC. För övrigt mäter allt bra. Men...
På utgången har jag 193VDC... Vilket egentligen inte känns så konstigt när man tittar på konstruktionen men hur går det att koppla så hög spänning in mitt ICE-power steg???
Är något fel?
I så fall vad har jag gjort för fel och ev åtgärd???

I de förstegskonstruktioner jag sett tappar man signalen från anoden på röret, här borde ju rimligtvis vara en rätt hög spänning eftersom nätdelen ligger här med endast ett motstånd emellan, ofta kanske 250V med ett 100K motstånd. Är det jag som inte förstår, men jag tycker det verkar som väldigt höga spänningar att koppla in i ett slutsteg...

FETEN sitter där som en katodföljare för att få ner utgångsimpedansen, en ritning jag hittat på nätet, kanske är något fel här..?

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/25 :  07:53:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sätt en konding emellan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/25 :  08:34:49  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag undrar om du har kopplat rätt. FETens gate behöver en bias-spänning. Nu flyter den fritt och sannolikt leder FETen maximalt. Den lär inte fungera så bra i det läget.

Sedan kommer utgången i alla fall att ha en högst olämplig likspänning på utgången. Så gör som Bernt säger här ovanför.




Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/10/25 :  09:29:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade nog flyttat 1uF-kondingen till efter mosfeten.
Nuvarande arrangemang ser väldigt märkligt ut; DC ut och ingen bias till mosfeten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  09:56:40  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack för alla svar!

Det är jag som missat, kondingen skall flyttas...

Men det där med bias, enligt schemat skall ingen separat biaskrets behövas... (Jag vet att FETen inte inte självjusterar bias som en triod)

Hur fungerar detta? Här är en länk:
http://www.geofex.com/Article_Folders/mosfet_folly/mosfetfolly.htm

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/25 :  10:16:49  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Alla kopplingarna i länken har Bias!

Du har stoppat in en konding mot gaten som inte finns där i schemat du länkade till, antar att du menar Fet replace triode kopplingen!

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2005/10/25 10:17:41
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:06:12  Show Profile Send gongken a Private Message
Hjelm:

Jag menar "Source Follower to replace Cathode Follower". Hur får FETen sin bias? Normalt har man vär en annan FET som sköter detta???

I schemat saknas den resistor på 100K som jag har mellan anoden och "gate" (vilket skall vara 100ohm). Den finns med i detta schema:
http://www.blueguitar.org/new/articles/other/hi_v_ss.pdf
Den skall motverka hög frekvens oscillering. Vad tror ni, behövs den? Max 2-3cm mellan rör och FET i min konstruktion...

Nytt schema: Observera att 100K mellan anod och gate skall vara 100 OHM!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:11:37  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nu ser det rätt ut. Sätt ett motstånd 100 - 200 ohm på gate-ledningen så nära FETen som möjligt.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:28:39  Show Profile Send gongken a Private Message
OK!

Då blir det slutligen såhär:


Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:34:20  Show Profile Send Hjelm a Private Message
gonken:
Nej det behöver inte vara en FET som sätter bias, en högohmig spänningsdelare går också bra. I detta fall kommer ju bias punkten vara samma som Anod DC punkten.
Försöker få ihop kopplingen i huvudet. Får du inte lite hög utimpedans om du kopplar enligt schemat ~100k, det kanske är ok?

Hjelm
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:24:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Menar du att det blir ca 100K eftersom det sitter en 100K resistor mellan katod och jord?

Jag tycker nog i s f också att det blir lite hög utimpedans...
Kan man utan problem sätta en mindre resistor istället för 100K? Hur liten och vad sätter begränsningarna? Hittade en sida på nätet om "katodföljare", den rekomenderade mellan 10-20K som Rk, till en triod alltså, vet inte om det är tillämpligt på en FET, borde vara det men jag vet inte...

Jag kan inte så mkt om detta utan har bara gått på schemat jag hittade på nätet...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:29:33  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Mja, utimpedansen blir en funktion av FET-ens transkonduktans.

Se http://www.eie.polyu.edu.hk/~ensurya/lect_notes/commun_cir/Ch2/Chapter2.htm#SFollower

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:22:22  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej JAX!

Jag försökte tolka länken, lyckades inte så bra, men jag tyckte mig förstå att impedansen blir låg i denna koppling...? Kan jag låta 100K:aren sitta (den mellan katod å jord)?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:22:40  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låt den sitta.

Formeln för Zo där visar att utimpedansen blir mycket lägre än resistansen mellan trissan och jord.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:02:15  Show Profile Send gongken a Private Message
OK!

Den får sitta! jag hade bara ett 226R motstånd till gaten, provar med det och återkommer...

Måste också passa på att tacka för att man får utnyttja den enorma kunskap som finns på Hififorum!

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:55:08  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har provat nu... Det låter katt... Brummar otroligt (med volymen på noll), vrider man upp volymen så blir det outhärdligt... Vidare kan jag rapportera att tonkontrollerna avger väs- och brumljud vid påverkan.

Kan det vara nåt annat än dåliga löddningar???

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:24:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har du lött dit galler och gatemotstånden enligt skolboken, d.v.s. med kortast möjliga avstånd mellan motståndskropp och rör/mosfet?
Jag hade nog dragit till med ett lite högre värde till mosfeten också, någon kohm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:58:20  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har lött rörsockeln med kabel ner till ett experimentkort... Kanske 10cm sådär på en höft...
Men kan det verkligen ge så extrema missljud...? Man hörde min gitarr lite i bakgrunden bara, var dessutom tvungen att koppla ett försteg mellan preampen och slutsteget, annars hade det inte gått, alldeles för mycket oljud...
Tonkontrollerna är skumma, vrider man ner basen t.ex, så kommer det helt plötsligt ett starkt basbrum, inte sakta när man vrider ner utan mer som en on/off funktion i ett visst läge... Diskanten avger en fruktansvärd vissling om man vrider upp den kontrollen...

Jag har felsökt och hittat ett fel, mittappen på mid-kontollen var inte kopplad till 0.1uF:aren. Har inte provat sen men jag är skeptisk till att det allena skulle orsaka detta gräsliga ljud...

Ganska vidrigt resultat på det första rörbygget kan man säga

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:00:19  Show Profile Send Hjelm a Private Message
En klassiker i sådana fall är väl förutom Fulings viktiga påpekanden,10cm är långt!
Löd motstånden hardwired på sockeln/benet istället för på kortet.
Jordning.
Kolla att
1: Alla in och utgångar är anslutna till jord.
2: Helst skall det vara stjärnjordat.

Förlåt att jag förledde dig om utimpedansen, jag tänkte baklänges.
Enkel felsökning är om du vrider volymen till noll, brummar det då så lär det vara något efter volymen och bakåt.




Hjelm
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:27:47  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, jag hårdvirar allt, monterar galler och gate motstånd så nära som möjligt.
Gäller detta samtliga komponenter (att de skall monteras med så korta ledningsavstånd som möjligt)

Allt stjärnjordas? Skall varje rörhalvas jordningar kopplas samman och sedan vidare till en stjärnjord i chassiet eller Somliga menar att man skall lägga en jordslinga, utgången jordas längst bort, sedan går man från rörhalva vidare till nästa ända tillbaka till ingången, sedan därifrån till nätdelen, därifrån till chassiet. Vad talar för den ena eller den andra metodikens överlägsenhet

Alla in och utgångar anslutna till jord? Räcker de jordpunkter jag har i schemat, eller är det något som borde förbättras

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:53:06  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Gonken:
De in och ut jordningar jag pratar om handlar om att ansluta ingångens anslutningar till Input och Jord, vet inte hur det ser ut från en gitarr men det är väl en 1/4" teleplugg med en jord och en input?

Utsignalen skall ju anslutas via t.ex. RCA där du ansluter jord och output.
Det kanske du redan har gjort men det är ju inget som syns i ditt schema och skulle kunna förklara dina problem.
Jag kan avslöja att jag hade en förstärkare (The end MK2) som funkade fint utan anslutning till jord på ingången, blev lite lurad av att det gick en ledning in på kortet med jord men det visade sig att det skulle dras en ledning från stjärnjorden till RCA kontakterna också. Det enda tråkiga var att den brann med jämna mellanrum, tills jag fixade jorden det vill säga.

Vad gäller stjärnjord så låter jag rör människorna få ha åsikter, har aldrig jobbat med rör. Kan tänka mig att om man har galvaniskt skilda supplyer så blir jordningsfrågan helt annan.

Hjelm
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:11:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Hjelm:

Såhär ser det ut:



Jag har, på inrådan från rörfolk, lagt en jordslinga enligt mitt förra inlägg. Dessutom är ingångsjacket försett med en brytare som lägger ner ingången till jord när ingen teleplugg är ansluten.

Gäller principen, "så korta ledningsbanor mellan olika komponenter som möjligt", konstruktionens samtliga delar

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/10/26 14:15:24
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:39:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fixa en jordpunkt på chassit precis vid ingången. Stjärnjord är inte alltid nödvändigt, prova som jag brukar göra där jag drar en jordtråd från ingång till utgång och ansluter allt som ska jordas på denna. Anslut INTE utgångens jord till chassit, ingången ska vara enda chassijordpunkten.

Du kommer förmodligen behöva skärma röret oxå, det är små signaler och höga impedanser. Du kommer att märka det om du håller handen nära röret.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/26 :  23:07:25  Show Profile Send gongken a Private Message
Jax rekomenderar alltså:
En jordslinga från utgång till ingång utefter vilken alla signalvägens jordpunkter ansluts i tur och ordning. Denna jordslinga ansluts till chassie endast vid ingångsjacket.

Nätdelen jordas i chassiet, både rörglödens minusanslutning (0V) och anodspänningens minusanslutning (0V), via gemensam kabel.

Skyddsjord från nätet ansluts till chassiet.

Samtliga anslutningar till chassiet i en punkt, stjärnjord.

Är jag med??

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/27 :  00:20:25  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du kan prova var anodspänningens minus gör sig bäst, jag skulle satt den på jordtråden vid utgångskontakten. Rörglödens kan gå till samma punkt. Skyddsjorden dras direkt till chassit.

En sak till, sätt ett motstånd på 470k-1M över utgången, det ser till att hålla utgångskondingen laddad så det inte skräller så mycket om du ansluter den med grejerna påslagna.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/10/27 :  07:26:11  Show Profile Send gongken a Private Message
OK!

Jag är med...

Uppdaterat schema:



Är det rätt???

Jag har även bytt plats på Mid och Bass i tonstacken. Det var felritat förrut...

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.2 sekunder. Snitz Forums 2000