HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv delning lösning på basproblem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/10/29 :  00:39:01  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ser att många trådar handlar om över/under-representerad bas, svårighet med placering och balans i ljudet i förhållande till bak-/sido-väggar, så därför startar jag denna tråd för att med hjälp av medlemmarna på detta eminenta forum, försöka identifiera orsakerna till och belysa dessa svårbemästrade problem.
Dessa problem verkar i regel vara kopplade till högtalare med obalanserade nivåer mellan bas och mellanregister/diskant, och/eller volym/storlek/akustik i rum, uppställning samt elektronik (läs slutsteg).
Tänkte med denna tråd belysa vad man som lekman kan göra med själva högtalaren för "rätta till" detta.

Själv tänkte jag bidraga med tips om:
- Aktiv delning av bas och diskant i tvåvägssystem och mellan bas- och mellanregister i trevägssystem, då det oftast är här man finner problemen (tänker på baffelstöd, placering av elementen på baffeln i förhållandet till golv-, sido- och, till viss del, tak-reflexer). Mellanregister och diskant kan med fördel delas passivt med bra komponenter i filtret då man på detta sätt ”sparar in” ett slutsteg.
Med aktiv delning så kan delningsfrekvensen enkelt justeras med avseende på delning (läggs med fördel där baffelsteget är som mest verksamt om elementegenskaperna så tillåter), och nivå mellan elementen.
Nivåanpassning av mellan/diskant sker med förhållandevis billiga motstånd av bra kvalitet.

- Justerbart basrör monteras med samma (eller så nära som möjligt) diameter som originalet. Justermöjligheten bör vara minst plus/minus 50mm, helst mer, i jämförelse med originalet. Detta medger justering av nedre avrullningen, läs djupbasegenskaperna och till viss del ”stampa takten”-känslan.

Min tanke är att med ovanstående enkla, och förhållandevis billiga, förändringar införda, så har man skapat verktyg för en mycket friare placering av högtalarna i rummet, då man på ett enkelt sätt kan anpassa önskade parametrar av ljudet i förhållande till placering. Dessa ändringar kan man även införa på ”köpehögtalare”, mycket flexiblare och billigare än att hålla på och byta högtalare tills man är ”nästan nöjd”.

Kan tillägga att jag själv använder mig av ovan och har numera ”fått till” ljudet precis som jag vill ha det i ett akustiskt sett hopplöst rum.

Vad tycker ni och vad kan/vill ni tillföra?
Är jag helt ute och cyklar, eller…

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/29 :  01:22:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
EQ! Om man gillar sånt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:58:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag tycker att aktiv delning kan vara praktiskt ibland, men att det ofta är tex stående vågor som kan orsaka peak/utsläckning i ganska smala områden i basen och då hjälper inte aktiv delning.
Jag har lite väl mycket bas i mina HFLS-1 hos mig (<100hz) och aktiv delning skulle inte hjälpa, däremot EQ, placering, absorbenter (fast dom blir nog för stora med tanke på vart problemet ligger).

Att använda EQ för att trolla fram en bas som, pga utsläckning, inte finns just i en viss position skulle nog bara leda till att baselementet får jobba ihjäl sig utan att de blir mer bas(just där då )

Problemet är väl också att man sällan kan placera högtalare/lyssningsplats helt optimalt av hänsyn till andra och att kunna använda rummet till mer än lyssnande.

Justerbart basrör fanns det på en del passiva subbor från Jamo för många år sedan. Faktiskt en rätt finurlig lösning som kan hjälpa vissa problem. Infinitys RABOS, som är en "EQ" inbyggd i subben är en bra sak om man har EN stående våg som höjer basen inom dess område.

Uj vad jag surrar...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:41:38  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
EQ! Om man gillar sånt.
Det är en lösning, men eftersom detta forum handlar om HIFI så vet jag inte om en EQ platsar här
quote:
Uj vad jag surrar...
Nä, det tycker jag inte.
quote:
Problemet är väl också att man sällan kan placera högtalare/lyssningsplats helt optimalt av hänsyn till andra och att kunna använda rummet till mer än lyssnande.

Exakt! En av anledningarna till varför jag startade denna tråd.

Glöm nu inte meningen från första inlägget:
"Tänkte med denna tråd belysa vad man som lekman kan göra med själva högtalaren för "rätta till" detta."

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/29 :  14:05:05  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Det är en lösning, men eftersom detta forum handlar om HIFI så vet jag inte om en EQ platsar här "

Haha, Touché!


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/29 :  14:33:58  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Parametrisk EQ, hälst implementerat digitalt kan fungera mycket bra för att släcka resonanser med lång reverberingstid. Viktigt är att man kan göra Q tillräckligt högt så att bara resonansen påverkas och inte kringliggande frekvenser, givetvis oxå viktigt att man prickar rätt frekvens. Utsläckning av resonanserna brukar oxå innebära att dipparna jämnas ut.

/Jesper
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/30 :  07:40:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En bra parametrisk eq injusterad efter mätning, kan/brukar fungera mycket bra i vilken HIFI anläggning oavsett prisklass. Men att försöka lyssna sig fram till inställningarna är meningslöst. Att katgoriskt förneka att det kan fungera utmärkt är fördomar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/30 :  08:32:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst kan det fungera men EQ har ett stort problem, påverkan sker även innan resonansen byggts upp. Dämpning är alltid bättre.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/30 :  10:23:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Dämpning är bättre, men för all oss som kombinerar lyssningsrum med vardagsrum kan dämpning av ihärdiga lågrefekventa resonanser vara ganska smätrsammt för familjelyckan.. =)
Hur som hälst, man bör dämpa/möblera om så långt det går innan man börjar EQ'a. Dessutom, om Eq'n kan genera en tillräckligt smal dipp och om den prickar rätt frekvens minimeras problemet som MatsT nämner. Vi är relativt okänsliga för smala dippar i frekvensfunktionen, däremot ganska känsliga för långa ringningar.

/Jesper
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:33:52  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hallå, gott om EQ-trådar finns det redan!

Tänkte denna tråd skulle handla om vad man kan göra med högtalaren och dess ingående komponenter (element, filter och, i de flesta fall, basreflexrör) för att på ett enkelt sätt få en friare uppställning av densamma.
Ex: I mitt rum så fungerar anläggningen både som musikförmedlare och hemmabio. Detta gav vissa begränsningar av placering av huvudhögtalarna (3-vägs fullregister) då jag ville ha dem nära väggen och vid sidan av duken. Denna placering gav en minst sagt bumlig bas! Vad göra? Möblera om? Nej, kan bara ha duken på en vägg. Flytta högtalarna längre ut i rummet? Nej, blir inte bra vid filmtittande, dessutom, vem f-n vill ha ett par högtalare ståendes mitt på golvet.
Lösningen i mitt fall blev aktivt filter kombinerat med justerbart basreflexrör.
Som "grädde på moset" så bränner man inte en massa effekt i delningsfiltret utan får en mer kontrollerad bas med mer stuns och en betydligt högre detaljeringsgrad med samma slutsteg. Ni vet, slöjan som föll...putsat fönstren...osv.

Ungefär i denna stil tänkte jag tråden skulle handla om.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/10/30 :  15:47:02  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Amatören, ledsen att jag gled off topic..

Jag har förnärvarande liknade problem som du (vem har inte det?), har precis flyttat in i en ny lägenhet.
Jag har heller inte för närvaranade en EQ även om en sådan är på go väg in, men har en del erfarenhetar av likande pryttlar tidigare.

Men om det skulle gå att få till det utan EQ så vore det inte så illa, försöker hålla systemet så minimalistist det går.
Jag kör med bredbandare så aktiv delning är inte applicerbart. Dessutom TL så justerbart rör funkar inte heller. Har dock provat att dämpa TL'en något extra och det minskar problemet något genom att systemet som sådant får mindre bas men det är inte riktigt vad jag önskar.
Jag har mina högtalare och lyssningsposition längs långväggen. Fel, men det är det enda praktiska möbleringsalternativet. Högtalarna relativt nära väggen och lyssningspositionen nära mostående vägg. Optimat för att få en ordentlig stående våg just vid lyssningspositionen. Problemet är inte så mycket att basen blir oregelbunden utan mest att resonansen hänger i länge och gör basen blöt och slapp. I andra rum är basen från dessa högtare snabb och väldefinierad.

Om vi ska hålla oss borta från EQ, vad göra? Jag har funderat på en Helmholtz panel resonator omedelbart bakom soffan. Jag har ett stort tygstycke hängande där så det skulle gå att gömma en ganska stor resonator, dock inte så djup.

Några andra förslag?

/Jesper
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:15:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag delar mina dipolbasar med en behringer DCX2496, den ger ju möjlighet till både aktiv delning, dipolkompensering och EQ om man nu skulle behöva det. Jag är väldigt nöjd med den.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000