HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denna ständiga Hifi-Ångest!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/10/24 :  18:25:38  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Vet inte om ångest är rätt ord att beskriva känslan med men ett försök var det iaf :)

Sitter nu med två förstärkare som jag inte vet vad jag ska göra med! :)

Högtalarna är ett par MD monk, cd spelaren är Meridian 508 och den ena förstärkaren är en Meridian 551.





Den andra förstärkaren är en ASL Ki22fox

(ursäkta dammet)

Jag skaffade Meridian sakerna för inte alls så länge sedan.
Dom är smidiga, det är trevligt med en "allt i ett" - fjärr.
Dom spelar bra, kontrollerat, dynamiskt och har inga problem med Monkarna som kan vara lite tröga att få igång.

Foxen skulle ut, säljas, men dum som jag var så kopplade jag i helgen tillbaka foxen och körde den med Meridian Cd'n.

OJ! Jag slog mig i pannan och insåg igen hur mkt jag älskar rör! :)
Den spelar mer dynamiskt, och faktum är att basen blev bättre, troligen pga mer dynamik även där. Kontrollen är ungefär dessamma.

Nu är foxen i nederkant när det gäller effekt, skulle behöva 20 watt till. Men det är inga problem för mig att spela riktigt högt, bara det att jag då måste ligga på ca 70-80% av maxkapaciteten, vilket känns lite dumt. Vid normal lyssningvolym ligger jag på ca 50%.

Mina tankar är följande: Sälja Meridian förstärkaren och behålla 508 som är en grym CD. Dock så kommer min andra hälft bli sträng på mig då eftersom jag lovade att sälja rörstärkaren när jag köpte meridian sakerna Har lite minus på krediten just nu :)

Samtidigt så känns det då inte som en perfekt matchning med Monkarna... Till foxen vill jag ju helst ha Reference 3A mm decapo, som skulle passa utmärkt med sina 93db känslighet.

Hoppas ni förstår vad jag stångas med :)

Har velat fram och tillbaka i några veckor nu och börjar ärligt talat tröttna på mig själv...

Har ni några förslag??

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/10/24 :  18:38:12  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej patrik!

Härlig liten text!! Du har ju svaret själv! Sälj Meridian stärkaren + Monk och köp reference 3a högtalarna: !! Antalet burkar i rummet blir ju inte flera... så
din sambo kanke kan ha en viss fördragsamhet!


Hälsn/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/24 :  19:16:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Lite OT (eller kanske inte), men för mig som inte hängt med - har du slutat jobba på Audio Concept, Patrik?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/10/24 :  20:23:55  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
MikaF, ja så enkelt är det kanske?

Fast jag ser inte hur det ska gå ihop ekonomiskt :)

Ayn, arbetade hos Audio Concept när butiken startades. Ville prova mig fram inom databranschen och fick ett erbjudande om fast anställning i ett för mig intressant dataföretag som behövde mina kunskaper inom t.ex. 3d..

Hifi’n kan jag alltid återkomma till om (när) jag blir trött på databraschen... :)



mvH P

Edited by - patrikpolly on 2005/10/25 10:23:48
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/24 :  20:28:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Okej, bra att ha koll på det! Fast anställning är inte fel

Mitt råd är att sälja alltihop och köpa Linn för hela slanten!!


...eller öhm, kanske inte ändå

Mitt egentliga råd är att satsa på det du trots allt vill ha. Det är lätt att lura sig själv med kortsiktiga ekonomiska lösningar men i längden blir det dyrare. Follow your passion!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/24 :  22:46:57  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Patrik, long time no see!
Jag förstår din situation till fullo, eftersom jag själv hamnade i en förskräcklig "bytarkarusell" i våras, bara för att jag ville ha lite mera gain till vinylen plus en fjärr till förstärkaren! (då ASL Ki22fox) Det blev mycket dyrt innan jag blev hyfsat nöjd, men nu gnager tvivlen igen om det var rätt att överge "singel-end"???
Så Ayns sista råd är nog helt rätt... följ ditt hjärta, eftersom du vet vad du helst vill ha, det blir nog billigare i längden!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/10/25 :  09:11:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Patrikpolly:

Sälj Monkarna och Meridian förstärkaren!!
Sen tycker jag att du ska provlyssna Sonics Argenta!
Riktigt trevlig kan jag lova.

Var också inne på Reference 3A Da Capo i tidigare men fann det mesta som de har hos Argentan! Till en tredjedel av priset.

Min leben sparkar liv i dessa riktigt bra också...


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/10/25 09:12:46
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/10/25 :  10:08:40  Show Profile Send Rob a Private Message
Avyttra bägge stärkarna och inskaffa en rörstärkare med lite mera kräm till dina Monk.

Pelle
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/10/25 :  10:27:47  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Mitt hjärta säger skaffa dessa:



Sedan första gången jag lyssnade på foxen och 6c33 rören så har jag alltid gillat dom, och jag har lyssnat på mycket annat sedan dess.

Monkarna sitter kanske löst men jag gillar dom ändå, skulle vara perfekt med monostegen som lämnar 60 watt styck.

Min sambo säger annat än mitt hjärta dock :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000