HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikproblem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:06:51  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Jag börjar bli lite frustrerad här, så fort jag har fått ordning på en aspekt av ljudet så kryper något nytt fram och irriterar mig.

Först när vi flyttade in i lägenheten så var basen överväldigande, men efter en hel del lyssnande och flyttande av högtalare och möbler så fick jag ordning på det.

Därefter så la jag märke till hur difus ljudbilden var, det gick helt enkelt inte att höra var musikerna eller sångarna var. Först började jag flytta på högtalarna men efter ett tag så kom jag och tänka på att det måste vara akustiken och den första reflexen som spökade. Det var i det här läget jag tog bilderna här nedan. Sagt och gjort så byggde jag några dämptavlor med markplattor. När de kom upp vid första reflexen så blev det mkt bättre, inte perfekt men bättre.

Här är den främre delen av vårt vardagsrum innan jag satte upp akustik tavlorna. Nu har jag dessutomvinklat in högtalarna lite till.


Och här är den bakre delen med öppningen till hallen.


Nu är vi frame vid dagens datum och nu är det ljudbilden igen som jag har problem med. Ljudet har en tendens att "gruppera sig" till högtalarna och mitt i ljudbilden. Detta gör att det ofta inte går att särskilja två sångare i mitt när det är en duet. Det låter som om de står ovanpå varandra. I för sig så finns det ljud mellan högtalarna och mitten men de tenderar att vara svagare.

Min fråga är nu om ni har några idéer om vad jag kan göra åt mitt problem. Andra förslag är naturligtvis också välkomna.

Lite information om rummet och mina leksaker:
Rummet: 6,0 x 3,8m med betongväggar och öppning till hallen
Högtalare: Infinity Kappa 80
Förstärkare: Harman/Kardon Signature 2.0 & 2.1 (5.1 system)
Signalkällor: Harman/Kardon DVD 506LE och Pro-jekt 2 med OM-40 pickup
Kablar: Monster M1000 och CTI Master 2.5

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/30 :  00:01:11  Show Profile Send freann a Private Message
1. Vad händer om du ställer tillbaks cd- & dvd-ställen som bilden överst, och placerar absorbenterna bakom högtalarna?
2. Längre avstånd mellan högtalarna kombinerat med kraftig invinkling?
3. Täck över tv-n...
4. ?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/30 :  07:32:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det ser lite kalt ut. Mera mattor, fotöljer och bokhyller kan göra susen. Tavlor, oljemålningar på duk är inte fel, eller nåt snyggt tyg en bit från och utmed sidoväggarna. Alternativet är väl akustikprylar.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/30 :  07:52:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tycker oxå det ser lite kalt ut. Betongväggar är ju inte roligt... Hur var det i gamla lägenheten (om du haft högisarna uppställda förut nånstans?)? Jag har en kompis som har Kappa90, de har han oxå i en betongbunker(källare). Det krävdes ett halvår av placeringstrixanden innan det lät bra (vi snackar cm!).

M
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:32:44  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
freann:
1. Vad händer om du ställer tillbaks cd- & dvd-ställen som bilden överst, och placerar absorbenterna bakom högtalarna?
Intressant idé, jag ska testa det över helgen.
2. Längre avstånd mellan högtalarna kombinerat med kraftig invinkling?
Ska prova detta också, men kan det inte bli problem med att högtalarna kommer för nära väggen?
3. Täck över tv-n...
, det går nog inte regeringen med på. Men det är värt att prova att hänga en tjock filt över TVn för testa.

krellmaster:
Det ser lite kalt ut. Mera mattor, fotöljer och bokhyller kan göra susen. Tavlor, oljemålningar på duk är inte fel, eller nåt snyggt tyg en bit från och utmed sidoväggarna. Alternativet är väl akustikprylar.....
Du har rätt i att det är lite kalt, tyvärr är det lite av ett krav att vardagsrummet ska vara så. Men lite mer kan jag nog få godkänt.

rannagarden:
Tycker oxå det ser lite kalt ut. Betongväggar är ju inte roligt... Hur var det i gamla lägenheten (om du haft högisarna uppställda förut nånstans?)? Jag har en kompis som har Kappa90, de har han oxå i en betongbunker(källare). Det krävdes ett halvår av placeringstrixanden innan det lät bra (vi snackar cm!).
Bor din kompis i närheten av skåne? Det skulle vara riktigt intresant att se och höra hans uppsättning. Jag har tittat runt på nätet men det mesta jag funnit är uppsättningar med Kappor stående nästa direkt mot bakvägg och det vet jag att det inte fungerar hemma hos mig.

Tack för era förslag, kom gärna med fler.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/30 :  16:07:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har trägolv ser jag , det brukar äta bas men kan lika gärna lägga in elaka resonanser. Är det ett golv av det knirriga slaget så har du en viss rörelse o det gillar vi inte. (har samma problem här hemma)

Dämpning på väl valda ställen tar ner eko/fladder eko men glöm inte att djupet på dämpmatrialet bestämmer vilka frekvenser det tar , så förmycket av samma så dämpar man ett snävt frekvens span tok förmycket. Du kan även blandra in diffusering med dämpning vilket jag tycker är den bästa kombinationen. Man kan köpa färdiga produkter eller snickra lite själv.

Som dämpning rekomenderar jag Dacron , det finns i olika tjocklekar o man kam sätta det på vägg eller i taket.
Det kan du hitta här: http://www.akustikmiljo.com

Diffusering kan du hitta här: www.diffusor.com

jag håller på at fixa o trixa med diffusorer (diy) o dämpning här hemma. Jag startade en tråd i ämnet med byggbilder , länkar o lite förklaringar. Ta en titt där så kanske du får lite bra idéer , säg till mig i så fall

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41435&SearchTerms=mdf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  16:54:41  Show Profile Send mayro a Private Message
förutom akustiska saker såsom tjockare tyger osv så skulle jag absolut skaffa separat slutsteg som orkar driva dina högtalare bättre..Samt även låna hem lite olika cd-dvd spelare o höra vilken skillnad signalen kan åstakomma...

Basfladder sedemera övergående till difus ljudbild osv tyder på att drivningen av dina Infinity är absolut för liten...

tror du har ribbon diskanter i burkana.. Sådana kräva effekt av kvalitet...

det är vad jag skulle göra före allt annat..

Om dina högtalare matas rätt så bör dina problem endast vara att tygla LITE i diskanten via TONAL karaktär.. inte reflektioner osv.. Mina klart mycket större med enbart toppar med ribbons spelade i TOMT rum utan problem. Detta finns andra som kan intyga..

HK 5.1 är INTE rätt stärkare till dina burkar.. DÄR tror jag största "problemet ligger att STARTA med.
Sedan lite fix med rum.. EVENTUELLT behöver du inte detta heller..

sedan står burkarna klart för nära bakvägg på bilden.. ut med dom så släpper ljudbilden nog en del..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  18:12:15  Show Profile Send mayro a Private Message


såg en sak till ju..

ta för guds skull bort hyllorna som du har för reflexerna på båda sidorna.. Du "boxar" ju in ljudet bakom högisarna.. Där får du troligen en "bummelbild" av ljudet.. pga "box" effekt. det blir som en "låda" bakom lådan..

Sen kan du där få lite trubel kanske med sidorefelxer. men tror inte det.. I så fall så är lite testande senare med nåt där vad du kan göra.. Först försök få "släppet" i ljudet så i alla fall du har nåt att reglera sedan mot.. Hmm det bör vara väldigt onyanserad bas tycker jag med din uppställning där...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/30 :  18:29:38  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag hade problem med att diskanten "försvann" här hemma samt att basen var av det "bumligare" slaget. Bytte talar kablar och tog ryggstöden till soffan bakom högtalarna (jag vet du kan inte få det sanktionerat av regeringen men jag är anarkist och saknar dito). Finns en massa kvar att fixa men den största boven i dramat är ett vitrin skåp som jag VÄGRAR att kasta ut så det får jag leva med.

Och som rannagarden sa: Det krävs en massa envishet och vilja att orka flytta runt högtalarna i rummet. Jag höll på en hel helg 14 timmar/dag innan jag kom i närheten sedan flyttas det lite i taget framtill man är "nöjd".

Lycka till med provandet och se om du kan låna lite "kul" av antingen kamrater eller av en vettig handlare.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/30 :  18:48:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag skulle låta hyllorna stå kvar efter sidoväggen. De funkar väl skitbra som diffusorer av första sidoreflexen?


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:30:58  Show Profile Send mayro a Private Message
om inte total perspektivet lurar en så blir det "box" i hörnen då det blir tight mellan hyllorna o högisarna.. vilket inte är bra.. OM så sker så kan han fixa refletionerna sedan med andra medel...
prova kostar inget..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:13:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Du har trägolv ser jag , det brukar äta bas men kan lika gärna lägga in elaka resonanser. Är det ett golv av det knirriga slaget så har du en viss rörelse o det gillar vi inte.
Det här fastnade mina ögon för! För vissa musikstycken (låga frekvenser) får jag en irriterande ljudbild som känns som om den förstärks av golvet. Det uppkommer bara för ett snävt spektra, men mycket kraftigt. Vad är detta och vad kan jag göra åt det?

Nu lånade jag din tråd pdmlmember, men trådens titel inbjuder ju till det.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:32:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tja du.......

Vill man inte bryta upp golvet så vet jag inte vad man kan hitta på. Vet man vilken frekvens det gäller så kan man ju dämpa/diffusera bort det men det är inte en 100% lösning. Möjligen ställa nått riktigt tungt där det är löst , om det går dvs.

Vi har en bjälklag som är ca 20 cm djup sen kommer ett trägolv sen parkett på det. Här är nivå skillnader på 2-3 cm o det är väldigt (!) knirrigt o knarrigt


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:34:27  Show Profile Send mayro a Private Message
men oj vilket härligt rum du har JohanB.. hua om man fick ha ett sådant....

avis? jag neeheee inte alls

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:41:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du bor för 17 i en kåk o kan riva väggar lite som du vill

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/09/30 :  22:53:28  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Ok, här har det varit aktivitet sen jag sist tittade in - Kul.

Då tar jag inläggen iordning igen.

johan_björklund:
Trägolvet är som tur är inte av den typ som knarrar. Det verkar som om det bara ligger en mkt tunn isolering mellan plankorna och betonggolvet. Detta är bara en gissning men golvet ger sig inte ens för bänken med mina grejor och den väger en bit över 100 kg.

När det gäller dämptavlorna så har jag efter jag byggt dem lärt mig här att de är smalbandiga. Men trots det så har det fungerat ganska bra för att dämpa den första reflexen med två tavlor.

Dessutom har jag läst din tråd med största intresse, men tyvärr så skulle inte regeringen godkänna diffusorer i den storleken.

mayro:
Min förstärning består av separata för och slutsteg, där steget ger 5 x 100W och ger 200W vid 4ohm och 350W vid 2ohm med en ström på ca 100A (siffrorna kan vara lite fel, de är ifrån minnet). Därför tror jag att steget klara av att hålla styr på både basar och diskanten, som är en rund banddiskant. Sorry, jag skulle beskrivit förstärkeriet bättre.

Jag ska definitivt testa med att lyfta ut högtalarna längre ifrån bakväggen.

Hyllorna som jag hade vid första reflexen är nu borta och ersatta med dämppaneler. Det var en stor förbättring nör jag gjorde den ändringen.

Det skulle vara intressant att testa andra cd- och dvdspelare samt kablar naturligtvis. Är någon i skåne intresserad av en dag med lite testande? EuJeud?

jerico:
Tack för uppmuntrandet

Baltazar:
Som jag skrev som svar till mayro så har jag jämfört dämptavlor och dvdställen och tavlorna fungerar mkt bättre. Röster och instrument krymper till rätt storlek med tavlorna.

calle_jr:
Du är välkommen att låna tråden.

Tack igen för era förslag, kom gärna med fler.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:08:44  Show Profile Send mayro a Private Message


ledsen. Jag tror ändå det är för klent..det hjälper inte att det står 100 amp o massa watt.. 5 kanaler med uppdelat krut för relativa små kr säger mig att varje inte fått full utdelning..

Jag skulle gärna besöka dig med ett steg som driver dina burkar utan snack.. sen så kan vi ta detta med driva

Men.. Har du frågat per100? han älskar ju att resa ut lite o testa saker.. Han har ju ett Accuphase 200w steg....och i eojued hjälper vi ju varann ju... Jag har ett steg annars du kunde få låna om du orkar hämta det i höör... Men detta kan vi ta via pm kanske om intresse finns..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:27:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
pdmlmember >>> När jag tittar på din bild undrar jag om inte högisen står direkt på golvet ?? Ingen "avkopplning" ?? Ev. stenplattor under?? Sen får jag nog hålla med Tobbe jag tror inte heller att din H/K är den riktiga sammarbetspartnern för högisarna!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:46:25  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Ah, mitt gamla förstärkar-kit. Självklart sågar mayro det. Men han kan ha en poäng i att det kanske är för svagt för just de högtalarna. Många har uttryckt att det slutsteget klarat driva de berömda RC-L och det tyckte jag oxå att det gjorde rätt bra. Hade jag inte hittat det där Sherbourn steget så...

Kappa 80 är väl ökända för att kräva mycket effekt, kanske ännu mer än RC-L tom.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:52:02  Show Profile Send mayro a Private Message
ja de va ju klart som korvspat du var inblandad här osså..

Så man IGEN fick aggera busen...

Men jag är formligen säker på min sak tyvärr.. fast jag säger inte hur säker jag är för då så pratar inte bossebula mer någonsin med mig...

Så.. jag bara skojade.. Hk driver nog...

vänner bossebula

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/30 :  23:59:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Haha, du e för go Tobbe. Du ska inte dra tillbaka till ord för du tror jag tog illa upp. Då hade jag aldrig kunnat vara med i eoJeud ju.

Däremot.. Hk prylarna var inte billiga vid introduktion direkt. Har för mig det var något i stil med 40-60000kr.

Å andra sidan så är det 5kanaler, ett dedikerat 2kanals slutsteg klarar klart/förmodligen skivan bättre.

Självklart är vi vänner.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  00:13:49  Show Profile Send mayro a Private Message
Tack bossebula...

Sätt ut högisarna så baksidan är 100 cm från bakvägg... Sedan därifrån prova olika vinklingar.. MEN.. Fastna INTE.. Utan lämna stereon ibland. gå o fika. Eller fortsätt dan efter.. För detta tar dagar.
Hjärnan har bara få flyttningar att göra innan ljudminnet rör till sakerna. Så ta dig tid.. För en inställning som idag låter "fel" kan i morgon då du sätter dig vara helt kanon.. Så ge detta TID!! ha inte brådis. Endast nån flyttning om dan. Ha alltid första läget uppritat så du alltid kan gå tillbaks till ursprunget...

Detta gör jag kanske tio ggr innan jag är SÄKER att sätta ett nytt läge som ursprung..

Ifrågasätt alltid allt noga innan nästa flytt.. Igen. TA TID PÅ DIG.. låt det gå ett par dar om det känns hyfsat rätt..

osv osv.. Men börja med 100 cm bakom så du kommer ifrån "boxen" som hörnen innebär...jag hade till o med börjat på 120 cm ut ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:36:31  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
mayro & BosseBula:
Det är intressant att ni tror att förstärkeriet inte räcker. Det är något helt nytt för mig eftersom jag antog att mitt slutsteg utan problem skulle kunna driva mina högtalare.

Dessutom mayro, jag ska definitivt prova att lyfta ut högtalarna lite till, nu står de med baksidan 73 cm ifrån bakvägg.

Jag ska prova med att flytta runt grejor idag och imorgon, därefter så kanske jag kontaktar dig angående ditt erbjudande mayro.

Wolfgang:
Högtalarna står på gummifötter men jag har funderat på att prova spikes.

Nu ska jag ha lite roligt med att flytta grejor i vardagsrummet. Jag återkommer när jag har mer att berätta.
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/10/01 :  18:31:16  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Då var det dax för en liten uppdatering. Jag ska gå igenom varje ändring och hur jag upplevde förändringen.
Så här såg det ut innan jag började:


1. Flytta ett par tavlor till bakväggen mellan högtalare och TV.

Resultat: Förbättrad separation i centrum av ljudbilden, men ingen förbättring i ytterkanterna.

2. Flytta det andra paret till bakväggen.

Diffusare ljudbild men kanske lite bredare.

3. Flytta högtalarna 10 cm utåt, men fortfarande vinklade ca 70 cm bakom sweetspot.

Bättre separation i mitten av ljudbilden men fortfarande diffus.

4. Flytta ett par tavlor tillbaka till första reflexen.

Mkt bättre definition i ljudbilden och ännu bättre separation i mitten.

5. Flytta högtalarna ytterligare 10 cm utåt, men fortfarande vinklade ca 70 cm bakom sweetspot.

Kanske lite mkt bas. Ännu bättre ljudbild.

6. Nu satte jag lite kuddar i hörnen för att kanske dämpa basen lite.

Nu blev basen lite bättre.

Slutsats så här långt:
Bästa ljudet som helhet hade jag i steg 4, men kan jag på något sätt tygla basen lite bättre så kan kanske steg 5 vara ännu bättre.

Att göra: Se vad som händer om jag flyttar ut högtalarna längre ut i rummet. Problemet är att högtalarna kommer nog för nära sweetspoten.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/01 :  18:50:19  Show Profile Send mayro a Private Message
flytta ut dom så bakkanten är 120 cm ifrån bakväggen. Då slipper du ifrån "hörboxningen" som höjer "basen" (bumlet kallar jag det. För det gör ljudbilden difusare). Sedan går du OMVÄNT innåt till du börjar nagge på perspektivet.. Där nån stans torde du få bäst röster.. Bäst släpp. Om mist problem med bas. Eller vad man nu ska kalla det.. Så stora högtalare "upptryckta" i hörn kan bli väldigt fel..

Diskanterna bör vara ca 200-220 cm isär.. inte högtalarna.. DISKANTERNA!!...

Lycka till.. Men du. Ta bort kuddarna då du trixar.. Dom provar du in då du uppnår UTAN dom det "bästa"... sedan finjusterar du in to in to out...

Har du även LODAT högtalarna så dom är exakt lodräta på SAMMA sätt..

Om inte så.. Ribbons är vansinnigt noga med dyliga ting.. Ja alla stora högisar är ju detta så klart..

Sedan är det inte måttstickan som skall avgöra finjusteringen. utan du kan ju få ena högisen 0,5mm osv mer ut än den andra för att få rätt...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/01 18:50:52
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/01 :  22:16:01  Show Profile Send cofra a Private Message
Börja med grunderna:
Till att börja med så har du inte nämnt något om vid vilken typ av lyssning du pratar om, tvåkanalig, femkanalig eller båda delarna...? Har man en massa inställningar på hemmabioförstärkaren så kan det vara en bra början att se över dom. Välja rätt för rätt typ av lyssning och ställa in avstånd, nivåer mm. Kanske kolla så att du kopplat faserna rätt på högtalarna.

Sen allt annat:
Mer mjuka och yviga prylar i rummet gör mycket nytta, mattor, kuddar och blommor mm. Att flytta de där soffkuddarna gör inte så stor nytta som att tillföra mer prylar i rummet då du bara tar dom ifrån ett ställe och ställer dom någon annanstans. Fixa istället en fet och snygg matta under din matmöbelgrupp, in med lite stora växter, upp med tavlor på väggarna, draperier vid dörröppningen kanske och så vidare. Nu nämnde jag det inte då jag antar att det inte är aktuellt för dig men klart bäst är det ju om du slänger in en mjuk och härlig heltäckningsmatta. Beror ju liksom på hur du prioriterar din hifiupplevelse... Personligen tycker jag att det är väldigt behagligt med väldämpade rum, både att umgås i och att lyssna i.
Försök dessutom att hålla dig till en placering som åtminstone liknar tumreglerna för hur man ställer upp ett par högtalare. En geometri som betyder att avståndet till *högtalarlinjen är 1,18 ggr större än högtalarlinjens bredd. Det betyder +/-23 ut till högtalarna från *mittlinjen. 46 grader mellan högtalarna sett från lyssningsposition. Vinkla sedan in högtalarna så att de precis korsar din lyssningsposition. Du ser ut att ha dom invinklade ungefär så att dom pekar på dina axlar eller något sånt.

*Högtalarlinje = Om du drar en rak linje mellan centrum på högtalarnas element. L på bilden.

*Mittlinje = Om du drar en linje mellan din lyssningsposition till mitten på högtalarlinjen. Mitten på din tv.

Tar mig friheten att låna en bild:




PS. Konstigt att inget har sagt åt dig att köpa dyrare kablar än. Såna brukar ju göra mirakel...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000