HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reflektioner kring mässreportage...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:17:12  Show Profile Send Patrik a Private Message
När jag gick igår och lyssnade så noterade jag hur få det var som tog kort. Förutom någon enstaka med "mer kamera än öron" upplevde jag det nästan som jag var den enda som hade med lilla digitalkameran (så var det förstås inte, men det kändes så).

Imorse var jag inne hos Hifi-Consult och då det bara var jag kom sanoj och jag att prata lite och han nämde då att han också upplevde att det var få som fotade numera. "Förr" blixtrade det mest hela tiden sa han och jag är nog benägen att hålla med.

Men det som var intressant var hans teori om varför. Numera så har ju alla våra tre stora hififorum reportageteam som är oehört ambitiösa och tar fantastiska bilder och gör långa reportage. (Faktum är att vill man titta på apparater så är det nästan bättre att göra det i reportagetrådarna i lugn och ro efter mässan...) Iom att alla vet att dessa görs och då bilderna är av sådan kvalité har helt enkelt hifi-svensson slutat bry sig då de vet att man inte kommer i närheten och att det ändå kommer en massa bilder.

Om detta kan man tycka och förstås tro eller inte tro på. Men jag tycker det känns rätt realistiskt. Räcker ju att titta på en själv. Jag tog en del bilder, men mest som minnesstolpar för ett ev. reportage i MoLt. "Bra" bilder togs av en annan person som ändå skulle ta bilder.

Just bildbiten kanske inte spelar så stor roll, förutom att man missar lite mångfald kanske, men det jag tycker mig märka att det drar med sig en minskning av diskussioner kring apparaterna och mässan i allmänhet.

Kommer ni ihåg förra Arkenmässan? Kommer ni också ihåg hur otroligt lite trådar och aktivitet det var efteråt på forumen? Blev ett konstigt antiklimax tyckte jag. Jämför man då med efter förr-förra Arkenmässan då det var extremt mycket diskussioner och trådar blir jämförelsen nästan skrämmande. Eller kommer jag ihåg så fel?

Bra eller mindre bra. Vet inte, men nog ger amatörmässighet en viss charm och verkar trigga diskussioner bland många, många.

Å andra sidan läser jag med stor tillfredelse de fina bildreportage som görs....

Jaja, lite funderingar så här i mässans bakvatten... jag är säkert ute och cyklar som vanligt.

[green]It's all about the music![/green]

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:20:40  Show Profile Send mayro a Private Message
måste fråga om det va du som fotade min viking på armen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:23:22  Show Profile Send Patrik a Private Message
Stämmer bra det!
Det var kul att träffa dig.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:26:38  Show Profile Send mayro a Private Message


Förlåt jag frågade i tråden.. kunde ju sänt Pm.. Men du skrev ju om eftersnack, så då tog jag mig friheten...

Ja skoj att ha setts.. Vad ska du göra med bilden? En kopia kanske? glömde fråga detta ju.




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/24 :  01:52:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tolkar jag det fel om jag tolkar det som , så ju "bättre" bilder ju desto färre diskussioner ?!
Det kanske är vårt fel att inte "alla" medlemmar tar bilder och delar med sig av dessa. Tråkigt tycker jag i så fall.

Att täcka ALLT(eller det mesta) på en mässa och få ut något av det själv tror jag inte gå ihop.


Otroligt lite trådar från Arken 2004 ?!
Jag får väl ta på min lite av den delen, då jag stod för den större delen av bildena för detta forum.
Gjorde en sökning på 2004.

Det packas upp på arken
Burmester Arken 2004
Audio Concept Arken 2004
Mårten Design Arken 2004
Audio Nord - Arken 2004
Personer på Arken 2004
Classe och B&W - Arken 2004
V.I.P natten - Arken 2004
Alla får posta - Arken 2004
Norrbagge på Arken (2004)


Trådar om Arken 2002
Rykten inför Arken 2002
Bilder från Arken 2002
Efter mässan, väl hemma i soffan


Jag kan ha bommat nåt i sökningarna i arkivet,


Sen undrar jag hur många av de som är på mässorna, som läser på Forumen

Edit: Hur många trådar och bildrepotage som finns på Euphonia och Faktiskt vet jag inte.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/24 :  07:07:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hmmm... intressant teori Patrik. Jag lade också märke till att det var färre kameror på Malmömässan än i Stockholm och tidigare i Göteborg.

Men att diskussionen skulle minskat vet jag inte om jag håller med dig om och hur du får ihop det sambandet mellan färre bilder och mindre diskussion får du nog utveckla.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/24 :  08:05:05  Show Profile Send markih a Private Message
Nu var jag inte med på malmömässan, men jag upplevde stor skillnad mellan Arken 2002 och 2004. Till viss del tror jag att skillnaden kan förklaras med att bilder på forum var relativt nytt 2002 och att det fanns mer av en allmän pionjäranda då på HiFiforum. Nu är bildreportage vardagsmat och den generella standarden är väl rent allmänt en bit högre när det gäller bilderna som ofta är fina att se på.
Sedan tror jag att Timbre har varit tonsättande när det gäller bildreportage och jag tycker mig se att en viss (snygg) form har vuxit fram som närmast har blivit en standard, varför andra typer av reportage (artiklar, intervjuer mm) inte är lika vanliga. De senare kräver ju också mer jobb.

Summa summarum. Jag ser egentligen inget negativt med utvecklingen, utan jag tror att det med tiden ofta blir på detta vis, när pionjär och amatörandan övergår till något etablerat.

Om jag får önska mig något av reportagen är det mer djuplodning bland nyheter som ofta presenteras på mässor mm. Alltså mer fakta-reportage, typ vad som händer i branschen. Men det kanske inte skall ingå under kategorin bildreportage?

markih
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/24 :  10:33:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Imorse var jag inne hos Hifi-Consult och då det bara var jag kom sanoj och jag att prata lite...


Ahh, nu har jag ett ansikte till "nicket". Trevligt att råkas.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/24 :  10:46:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Valde att inte ta med kameran denna gång.Träffade dock Pac som hade med sin.Men den kommer att komma med på mässan på Arken 06 om inget oförutsett händer.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/10/24 15:26:37
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/24 :  21:02:43  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag hade iaf med mig min antika Kodak DC50 i Malmö och fick ihop 17 synnerligen amatörmässiga bilder med usel upplösning men det är kul med nåra egna bilder oxå....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000