HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Serie/shunt regulering med Allen Wright?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/21 :  19:35:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
"Way back in the days when ss devices were just a gleam in the eye of Schottky and Co, men were men and voltage regulation in audio equipment untenable."

Så börjar kapitlet om The super reg i Allen Wrights bok.
Allen pratar om de heliga shuntregulatorerna och spottar och fräser över de smutsiga syndiga serieregulatorerna.
En av förklaringarna enligt honom är att en seriereg kan aldrig göra mycket åt en transient som kommer från förförstärkaren/förstärkaren eller vad man nu matar med sin reg.
En seriereg kan aldrig mer än stänga av medans en shuntreg kan både "suga" bort överflöd som putta till mer ström vid behov. Shuntreggen jobbar ju oxå i klass A.
Min ide är då att man gör en serie-regulator som är pushpull så den både kan ta bort överflöd som skjuta till mer.

Nån som provat eller har några ideer om detta?

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:17:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det du gör är då egentligen en vanlig förstärkare. Det finns en del exempel på att använda strömstarka OP i dessa sammanhang.
Om det bara är att ta bort överspänningar så kan du ju biasera utgången på en vanlig regulator med en resistor eller konstantströmskälla, dvs en single ended förstärkare.

Hjelm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/22 :  09:18:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det du gör är då egentligen en vanlig förstärkare

Japp! Jag tänkte mig något som en JLH förstärkare eller ett vanligt pushpull steg med tex TIP 141/146 för enkelhetens skull.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2005/10/22 :  11:21:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det här låter bekant, någonstans har jag sett scheman på en förstärkare som matas av en PP-regulator som i sin tur inte var något annat än en förstärkare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/22 :  18:54:26  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
För att svara på Cirklomanens fråga: Jag har provat lite i en transistorförstärkare och funnit att en shuntregulator med strömgenerator är mer än 3 dB tystare än konventionell strömförsörjning. Och då ligger nivån strax ovanför -100dB!

De ljudmässiga skillnaderna kan jag inte bedöma med det provet som grund, men jag hoppas kunna jämföra snart i mitt nya RIAA-steg.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/22 :  19:04:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack Lenn Art!


Ljudmässigt så har jag provat en CCS matad Shuntregulator till en återkopplingsfri (så fri det går att få) förförstärkare med väldigt bra resultat. Det lät många tusenlappar bättre än med totalt 10000 mF kondensatorbank och 0,15 H drossel i CLC koppling per kanal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000