HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, vad sjutton har hänt med min stereo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:16:31  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Någon som har en susning om vad som kan vara galet med min stereo? Kör med Advantage S250 slutsteg och Advantage S2 försteg, JmLab Mezzo Utopia och Quad CD-P cd. Har haft cd:n inne på lagning och kopplade in den, allt funkade som vanligt. Nu när jag slog på stereon så knäpper det och sprakar ur högtalarna när jag vrider upp/ner volymen plus att jag har ett "knackande" ljud som knäpper/slår, vad man nu ska kalla det, ett par slag i sekunden. Har aldrig haft några liknande problem tidigare, någon som har någon susning om vad som kan vara fel?

Kör med en Terminator 0.3, som jag kopplar cd och försteg till, har testat att koppla ur försteget ur terminatorn men ingen skillnad. Har haft cd helt avslagen och det tickar och knäpper så fort jag slår igång försteget och det spelar ingen roll vilken av monoblocken jag slår igång, det blir samma fenomen.

Mvh Markus

Edited by - Mackanl on 2005/10/20 23:17:33

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:43:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Felet tycks ligga i försteget.
Kolla med HiFi Consult

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:45:37  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Jo, verkar som så. Ska ta och ringa affären jag köpte försteget från först, har garanti kvar. Känns lite segt att ta kontakt med dem med tanke på att jag precis fick hem min Quad och min terminator från garantirep. Ja, ja, inte så mycket att göra.

Mvh Markus

Edited by - Mackanl on 2005/10/20 23:46:10
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/10/21 :  00:00:57  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Har testat lite mer och det verkar vara något med cd:n som stör min anläggning. Är cd:ns strömkabel ikopplad så knäpper och tickar det inte, har testat att köra den både via terminatorn och direkt i vägguttaget utan någon skillnad. Har jag på stereon och drar ur cd:n slutar det att ticka. Har provat att byta mellan olika strömuttag och det blir ingen skillnad, har testat att köra försteg och cd utan terminator, en med och en utan och bägge men ingen skillnad. Någon som har upplevt något liknande och har någon susning om vad det kan vara?

Mvh Markus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/21 :  00:25:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är ingen hejjare på Advantage produkter , S2 har vanlig volym pott ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:30:10  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Sätter en femmma på att det är CD'n som spökar. Kanske inte lagningen blev som tänkt och nåt annat blev fel. VArför skulle plötsligt Försteget börja krångla?? Sök vidare...
Shaft
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:47:46  Show Profile Send daja a Private Message
Du kan ju koppla cd'n direkt till slutstegen. CD-p har ju volymkontroll! Då kan du ju eventuellt eliminera en felkälla.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:48:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Kolla även så att alla pins är OK i kabeln, om du kör balanserat. Har CD´n mekanisk volympot?

Reläspray, eller pot-spray är bra..På rätt ställen!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/21 :  10:04:37  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Det låter som att din cd läcker likspänning efter reparationen och det resulterar i störningar som påverkar volymstyrningskretsen i S2:an, (sitter ingen vanlig volympotentiometer i den, Johan).

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/10/21 :  10:45:31  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Kör på den obalanserade utgången och på fixed, dvs förbi cd:ns volymkontroll. Verkar vara cd:n som krånglar för jag provade att koppla ur den och ställa dit min dvd spelare och då försvann problemet.

Tack för all tips och råd jag har fått, ska ringa upp affären jag köpt cd:n på och snacka med dem. Lite surt att min cd var på rep i fem månader senast och kommer tillbaka med ett annat fel.

Mvh Markus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000