HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur påverkas frekvenskurvan av olika byggsätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/13 :  15:55:11  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Populärt med akustiktrådar nu, här kommer en till.

Säg att man har ett rum som är välbyggt ,innerväggar av 45x95 reglar cc60 (välfästade i golv och takstolar) klädda med råspont + gips,råspont+innertak i taket och 22mm spontad spånskiva i golvet på 220x45 bjälkar cc60.
Om man har en stereo uppställd i det rummet, hur kommer frekvenskurvan att skilja sej om rummet skulle vara helt i betong istället respektive som jag har det nu: samma golv som i första exemplet,masonitinnertak och masonitväggar(2st) med wellpappreglar fästade i tak och golv med enstaka glest placerade spikar?

Hoppas nån orkar spekulera

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:13:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Puh! Här finns inga direkta sanningar. Trä och gips absorberar, särskilt om man har isolering i väggarna. Reglat golv sväljer bas.
Betonghus ger härliga stomljud och basförstärkningar plus att det reflekterar friskt, energirikt ljud mao
Wellpap o masonit låter inte som ett realistiskt förslag, har ingen erfarenhet av det.
Själv har jag ett trähus på betongplatta ger lagom med absorbtion och ett stadigt golv att stå på, helt dött. Enplanshus så på innertaket vilar en ca 60-70 cm lösull. Tokbra!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:13:02  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Så du tror att det är golvet som spökar, intressant.Kanske skulle smälla på ett lager golvgips ovanpå.

Angående väggarna så är det väldigt realistiskt,har bara såna innerväggar i mitt budgethus från -74.Ska försöka få in en bild på eländet så småningom.Min tanke var att bygga stadigare väggar innanför dom klena just i lyssningsrummet.

Hur är det med taket då, påverkar det basen?

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:39:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
OK. Jag läste nog lite slarvigt jag fick för mig att det var tre st hypotetiska hus, vi snackar the real deal nu?
Sväljer rummet bas? Det skulle spontant kunna vara så.
Jag är bara amatör i dessa samanhang, det finns proffs som kan dela med sig av sin kunskap i ämnet.
Hoppas någon mer kan uttala sig, jag talar bara om egen erfarenhet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/13 :  21:35:39  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det sväljer helt klart mycket bas om man jämför med min förra lägenhet som hade parkett på betong,2st betongväggar en och en halv innervägg(12-16mm spån på 45x70 reglar) med stor öppning mot hallen(ungefär som jag har det nu) och betongtak.Hade mer djupbas utan subbarna inkopplade då än jag har nu med subbarna och volymreglaget på mitten.I alla fall som jag minns det.Helt sanslöst.
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2005/10/15 :  02:48:54  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Bas er jo trykopbygning i rummet, om rummet er lavet i en blød konstruktion så bliver det der skulle have været en trykopbygning bare omsat til bevægelse i vægge/gulv/loft. Jeg har tyver selva problemet...ak...

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:25:10  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Studiosound:

Jag antar att blöd betyden svag.Tråkigt att du har samma problem.

Tack för svaret
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/15 :  15:23:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
danska blöd = svenska mjuk

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/15 :  16:06:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag misstänker att byggsättet eller byggmaterialet i väggar, tak o golv är av avgörande betydelse för just de lägre frekvenserna...

...dock vill jag tillägga en sak..inredningen.

Alltså: För ett par år sedan bodde jag i ett studentrum - som är lika stort som mitt nuvarande (kombinerade) vardagsrum/sovrum. Den största skillnaden mellan studentrummet å vardagsrummet är ...att i studentrummet hade jag 3 garderober bakom lyssningspositionen. ..å där (i studentrummet ) hade jag inte dessa kraftiga resonanser i basen som jag har idag.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/15 :  20:46:04  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Är det någon som vågar sig på att rangordna det som påverkar mest respektive minst av bakvägg,sidoväggar,framvägg,golv eller tak?
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/21 :  09:28:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
JAg pratade med en kille som hade varit med om at bygga ett konserthus(kanske det i växjö) , och där hade dom satt upp fyra! lager gips(tror det var väggips) i taket.
Har dom velat efterlikna ett betongtak fast lättare eller är det någon som har nått annat förslag?
Det hade tydligen varit viktigt att sätta skarvarna omlott,visserligen en självklarhet, och att det var just för akustikens skull som det hade byggts på det viset.Han visste dock inte precis vilken förbättring det skulle göra men han påstod att det blev ganska stabilt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000