HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur sparar man smartast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:52:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag har fått ett nytt jobb med fet lön , tyvärr har jag lite dålig karaktär när det gäller pengar så jag undrar vilka spar-alternativ som finns. Det får gärna vara lite bökigt att få ut pengar snabbt.

Aktier känns lite fel då jag har noll koll på marknaden. Börsmäklare ser jag som rena försäljare så helst inga sådana.

Räntefonder kanske?

Har lite dåliga erfarenheter från banker så det vore trevligt med uppgifter/erfarenheter från oberoende.

Det rör sig om ~3-5kkr / månad.

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/20 :  21:08:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ville bara gratulera till det nya kneget!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/10/20 :  21:25:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
autogiro till ett sparkonto?
köpa guld, samla på guldmynt..
köpa ädelstenar..
köpa konst.. (av skattetekniska skäl)
gift dig.. (om du inte är det, men ett j-a bra sätt att göra av med pengar :-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/20 :  21:29:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
Varför inte investera? Låga räntor nuförtiden, köp dig ett fetare hus/lägenhet

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:21:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men killar nu får ni skärpa er !!

Dyr HiFi med bra andrahandsvärde är det som gäller

Skämt o sido
Fonder e bra men man måste följa med hela tiden.
Triss lotter kanske ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:22:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Å vad jag ser fram emot den dagen jag kan säga till allmänheten att jag har fet lön.

Jag vet vad jag skulle gjort iaf. Handlat skivor till förbannelse. Gärna lite udda titlar på utlandspressad vinyl, gärna tidigt alster från okända artister. Sånt kan med lite tur bli värdefullt någon gång. Om inte, så har man iaf ytterligare en skiva att avnjuta i sin älskade ljudanläggning.

En vägg täckt av skivhyllor från golv till tak är väl en vacker inredningsdetalj?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/20 :  23:37:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
MullBenkt:
Tack!

Investera i fastigheter är säkert lukrativt men om man har typ 1000kr i likvida medel.


HiFi & skivor i all ära (har en del inplanerat) men nu snackar vi att spara. HiFi är ju inte melodin, om man inte hamstrar NAD 208, piP eller liknande.


Tack för svaren.




Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/10/21 :  08:18:27  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Satsa i breda indexreplikerande aktiefonder. Sedan kan du krydda med lite mer spännande grejer på marginalen (finns exempelvis några svenska hedgefonder med rimliga insättningskrav).

Var medveten om att fonder som satsar i långa osäkrade positioner med räntebärande papper (med lång löptid) kan komma att ligga risigt till om räntorna stiger (de kan immunisera sina portföljer mot mindre "parallella" ränteförskjutningar). Räntefonder behöver alltså inte vara de säkraste. Det finns exempel i USA där hela räntefonder bara plötsligt raderats ut efter små "hickningar" i räntan.

Sedan mitt standardråd: Keep away from aktier. Du slår inte index. I längden.

Att låta "sprätten" i billig H&M-kostym på lokala bybankkontoret förvalta dina pengar är också tveksamt enligt mig. Minns debaklet när rådgivaren i småland fick en herre att ställa ut säljoptioner med stora skulder som följd. De saknar kunskap om hur modern finans fungerar, och att sätta pengar i näven på en sådan person är som att ge ett barn en laddad pistol.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/21 :  08:23:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med Das kapital till fullo.
Satsa på aktiefonder.Större delen på relativt säkra fonder och en liten del på högriskmarknader.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/21 :  08:27:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nå, utländska aktiefonder kan vara bra. Jag har haft framgång med latinamerika , Ryssland och östeuropa sedan i våras (östeuropa börjar dock bli fullvärderat, har jag läst). Japan borde vara på väg upp.

Sedan kan du stoppa in några tusen i lovande småföretag om du känner dig våghalsig. Som mest förlorar du insatsen, vinsten kan bli flera hundra procent. Detta ska dock bara vara kryddan på dina investeringar.

Annars är reda pengar med någorlunda ränta bra som buffert.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/10/21 :  16:36:18  Show Profile Send ninja a Private Message
Vad menas med fet lön!?

> 10 000:-
> 30 000:-
> 50 000:-
>100 000:-


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/21 :  16:44:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Att den är alldeles oljig och halkar ur händerna väldigt fort?

Edited by - UrSv on 2005/10/21 17:02:45
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:04:24  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack för tipsen.

ninja, nånstans mellan 30 & 50 , jävla skillnad från 6900kr/månaden från CSN som man levt på i över 5 år.

Edited by - m_persson79 on 2005/10/21 17:04:47
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:07:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vi satsar det mesta av våra sparpengar i "säkra" fonder, för att nyttja dom mycket längre fram i livet, dvs långsiktigt sparande.Samt att vi pensionssparar en hel del.
Sedan "leker" vi med pengar som vi kan vara utan, Rysslandsfonden har genererat nästan 9000:-
åt oss på fyra år, men då har vi haft en sjujäkla tur båda gångerna vi har sålt dom.
Vill du inte riskera att förlora en enda krona? Köp premieobligationer, men det är trist.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:55:56  Show Profile Send Merkurius a Private Message
m_persson79: 30-50 på första jobbet eller???
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/21 :  18:01:24  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Yes, i Köpenhamn.

Närmare 30 än 50 dock den danska kronan står i ~1,3SEK + lägre skatt.


Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/21 :  20:53:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/10/21 :  21:30:39  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Merkurius Posted - 2005/10/21 : 17:55:56 m_persson79: 30-50 på första jobbet eller???



Det är inte så ovanligt att man får 25-30 i Sverige också... om man har den "rätta yrket"


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/10/21 :  22:08:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
ninja: Förvisso
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/21 :  23:49:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Förutom aktiefonder som är breda skulle jag vilja rekomendera nån räntefond och kanske en hedgefond. Den senare är lite mer exotisk men rent teoretiskt kan den gå upp även när börsen går ner. Det gäller att ha en bra mix, och mer pengar i det sparsättet som är säkrast.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/22 :  06:53:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag får väl säga något jag med eftersom det är detta jag jobbar med...

Det första du måste ha klart för dig är på vilket tidsperspektiv du sparar:

*Upp till 1 år, korträntefond
*1-3 år mestadels räntefonder men med ett inslag (20-25%) aktiefonder
*3-7 år ca 50% räntefonder och 50% aktiefonder
*Över 7 år 100% aktiefonder

Din bank är enligt lag skyldig att ta in all denna information samt en hel del till om dig innan dom får ge dig några råd, tiden när "mäklarwannabee" ute på lokalkontoret på landet satt och körde optionshandel med kundernas pengar är förbi sedan länge. Du bör också kontrollera så din rådgivare på banken har SWEDSEC:s officiella licensierng, har han/hon inte det bör du be att få tala med någon som har den. Om dom inte gör en grundlig genomgång av din ekonomi och din syn på risk och tidohorizont på placeringen bör du kontakta den banken eller fondkommissionärens "compliance" vilket oftast är bankens juristchef.

När du bestämt vilken horizont du sparar på så kan du sen känna om det sparalternativ som faller in under din tidshorizont passar dig. Det finns de som absolut vill ha bara aktiefonder även om dom bara sparar på 1-3 år och de finns de som sparar på mer än 7 år men ändå vill ha ett inslag av räntefonder i sparandet. Det kan bara du bestämma åt dig själv.

När du kommit så här långt så finns det flera vägar att gå, idag finns väldigt bra "fondportföljer" att välja där du får en aktiv förvaltning och själv slipper att bevaka allokering och marknadsutveckling/mackroekonomi. Dom innebär i korthet att du sätter in pengarna i en fondifond där du valt risknivå, sen förvaltar din fondförvaltare pengarna efter bästa förmåga och kan göra omplaceringar i din fondifond utan att det renderar dig någon reavinstskatt, först den dagen du tar ut pengarna så blir du beskattad för den vinst du gjort.

Du kan ju givetvis själv också skapa dig en egen fondportfölj men då kräver det att du hela tiden bevakar den och att du hänger med kring vad som händer på marknaden. Dessutom belastas du med reavinstskatt vid varje omplacering (som gått med vinst).

Det finns ju även många andra verktyg att använda för att placera pengar, har du ett sparkapital kan du ju med fördel komplettera ditt fondsparande med köp av aktieindexobligationer. Men du kan inte måndsspara i dem.

Att månadsspara i fonder är bra ur många perspektiv bl.a. så sprider du ju ut din risk iom att du köper fondandelar utspritt över en längre tid.

Glöm inte att risk och avkastning ALLTID går hand i hand.

Over´n out...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000